mandag 8. juni 2015

skrint

På veien opp til gården denne gangen, stoppet vi ved et gartneri. Så deilig å kunne tusle rundt i solskinnet og se på planter igjen! Det er liksom en god sommersyssel. Sommerstemningen kom over meg da altså. Hjalp å kjøpe en is og spise ute også. Men som du ser, blåste det godt da vi endelig kom til gards. Klaseperlebusken vaier i vinden, men jeg håper den vil slå rot og bli stor her i hagen vår. 

Det er liksom så skrint på tunet her oppe. Før var det frodig frukthage, blomsterbed med stauder, prydbusker og nyttevekster på eiendommen. Har vi blitt fortalt og sett på bilder. Men siden den gang har det rent mye vann i bekken som de sier. Ikke mange epletrær og prydbusker igjen. Vi er litt i gang og har plantet noe hvert år. Så vi rykker stadig fremover i køen. Også denne gangen som sagt. Nå ble det mest pryd. Jeg ønsker meg en frodig og velduftende hage rundt huset, og er så vidt i gang med arbeidet. 

Jeg rigget til en klematis på syd/vest-veggen. Der skal den like seg har jeg hørt. Vi bruker det vi har, og det er det som gjør det sjarmerende syns jeg. "Trestigen" på veggen er fra et gammelt geitefjøs. Det var vel inn mellom der geitene måtte stikke sine hoder for å bli melket/få mat. Så har jeg lagt steiner rundt og over røttene slik at de ikke skal få for mye lys. Og en vannsklie. Jepp, du leste rett. Klematisen står nemlig under takutstikket på gavlveggen, så håper jeg regnvannet vil renne inn på blomsten. Det gjenestår å se. Kanskje må jeg flytte den neste gang...?

Jeg liker aller best stauder. Av flere grunner. De kommer jo igjen år etter år, blir bare større og ofte flere. Men litt sommerplanting i urner og kar må også til. Nå er det ikke lenge til vi skal være på gården hver dag. Da skal jeg følge med og vanne. Enn så lenge får de klare seg selv. 

En liten grønn kvast her på oppvaskbenken min også. Gleder meg til å stå her i sommer. Jeg er så glad i denne lille plassen på låveveggen. Når jeg ikke trenger å ta oppvasken ute her på gården lenger, lurer jeg på om jeg må bruke benken til noe annet. Blomsterbord kanskje? Det vil tiden vise. Akkurat som den vil vise om blomstene vil trives, og bli store og frodige her oppe. Jeg håper det. Jeg har så lyst på et frodig tun. 

4 kommentarer:

  1. Så dejligt at skabe fremtidens frodighed på gården. God idé med Klematis'en, så den får vand. Og stigen skal nok fungere fint.

    SvarSlett
  2. I love every detail! Spring is with you!

    Marina from http://marinainblue.blogspot.com.es/

    SPAIN

    SvarSlett
  3. Nydelege glimt frå det vakre tunet!
    Koseleg å følge dokke steg for steg.
    Veldig smart med den stigen blomane får klatre i. :-)

    SvarSlett
  4. Vurderer plante en klematis ute i det lille bedet vi har fått laget. Begynner fra bunnen av da gubben er som menn flest og bed er ikke akkurat prioritert ;)
    Vanning trenger jeg derimot ikke tenke på, heller fare for at plantene dør av for mye vann og lite sol og varme :(

    SvarSlett