tirsdag 2. mars 2010

ENDELIG SKAL JEG FORTELLE DERE OM KJØKKEN-PROSJEKTET! at last I will tell you about our kitchen project

Her står jeg bak det som er min lille kjøkkendrøm!
Og jeg skal ta det hele fra starten:
 
På gården til Bestemor og Bestefar, hvor jeg elsket å være - bodde det et viktig menneske til:

I love these kitchen. It`s remind me of my aunt Tila. She lived on the same farm as my Grandma and Grandpa. I loved her kitchen. And when I made my first home, I wanted to have a peace of the mood from her kicthen. So my Dad made a small cupboard to me. But now; Thomas and I are fulfilling my dream. We are making a Tila-kitchen! You will see more pictures if you come and visit Livs Lyst some other day too.
I will tell you more and show you some more pictures when the kitchen are finished!
 
Tante Tila!
Hun hadde det skjønneste kjøkken jeg kan drømme om. Skap nede og skap oppe laget av smal faspanel. Bygget på stedet spesielt til dette rommet. Malt i en lys 50-tallsfarge. Å komme inn på hennes kjøkken var alltid en fantastisk opplevelse. Dette var et landsens kjøkken. Fra vinduene kunne man se rett ut på det grønne tunet og ikke langt unna beitet kuene. 
Stemningen i dette rommet har fulgt meg siden og jeg har alltid gått og drømt om et kjøkken som dette. 
Et ordentlig "Tila-kjøkken"!

 
Så da jeg skulle innrede mitt første hjem, ba jeg så pent jeg kunne om bare Pappa kunne lage et lite "Tila-skap" til meg. Bare ET skap, slik at jeg i alle fall kunne få med meg NOE av denne stemningen inn i mitt kjøkken. Og som dere ser; min Pa er grei!! ;O) 
  
Nå har det seg slik at i huset til Thomas står det et ledig rom som vi har brukt til "blog-shop".  Det er her vi har varene til Thomas og Livs Lyst. Men nå for tiden har vi en skikkelig "oppvask" på dette rommet. 
Vi skal nemlig innrede det som et gammelt kjøkken!

 
 Og i den forbindelse har Thomas og jeg (les: mest Thomas)  laget en ekte Tila-kjøkkeninnredning! 
Vi er ikke helt ferdige, så det er viktig å avklare at dette er underveis-bilder.
Men dere skal lett få se hvordan det vil bli til slutt!

 
Og jeg lover at dette blir gjort etter alle kunstens regler og på den gamle måten. 
Her felles det inn for å høyne kvaliteten!

Det er Thomas som har stått for pusse-jobben. Han er så tålmodig. (Og nøye...)
Hengslene har jeg overtalt han til å sette på utsiden av skapet. Det er egentlig i mot hans prinsipper som snekker. Det var nok de som ikke kunne dette faget som satte dem på utsiden og ikke felte dem inn på baksiden av dørene. Men jeg syns jo det er så sjarmerende og enkelt på denne måten.  Og jeg har altså fått viljen min ;O)
Men her er han jammen bortpå og sjekker om jeg har gjort en bra nok malejobb gitt...! ;O)
(Det skal nevnes at etter kameraet ble slått av, tok han frem et sandpapir og pusset over her også. Og la til at jeg burde nok ta et strøk til... Hihi. Og det har jeg gjort. Så denne platen skinner av hvit, blank og sterk oljemaling nå!)
 
Har dere lyst å se hvordan Tila-kjøkkent vårt blir etterhvert, er dere velkommen inn igjen hit på Livs Lyst!

Ved interesse eller ved spørsmål anngående Tila-kjøkken:
Ta kontakt på Lifehere@hotmail.com eller skriv en kommentar i feltet under.

Ps! Dere skal få se mer! ;O)

47 kommentarer:

  1. Oioioi!!! So nydeleg!! Gleda meg til å sjå det ferdige resultatet!!!
    So heldig som har ein handyman med deg på laget☺
    Spennande prosjekt!!

    Klem M♥

    SvarSlett
  2. Åhhh.....så koselig et kjøkken dere lager:-) Du er heldig som har en visjon med deg fra barndommen, og som har fått din kjære Thomas til å lage tilsvarende kjøkken. Et slikt kjøkken kunne jeg virkelig tenkt meg på hytta, så jeg gleder meg til å følge dere videre i prosessen. Lykke til med det videre arbeidet begge to;.))

    SvarSlett
  3. Her er det bare å følge med ,skjønner jeg.Kjempe fint:))

    SvarSlett
  4. Wow, dette kommer til å bli rå lekkert, sånn vil jeg ha til butikk innredning. Kansje jeg kan overtale mannen, det er han som står for snekkringa.
    Gleder meg til å se det ferdig.
    Kos deg.
    Klem Kristin

    SvarSlett
  5. Vakkert:) Det der blir knallbra. Ingen lettvint jobb dere holder på med. Stikker selvfølgelig innom igjen nyssgjerrig som jeg er;)

    SvarSlett
  6. Åj, så spennende! Og for en herlig forhistorie! Skjønner godt at du alltid har drømt om et slikt vakkert kjøkken!

    Gleder meg til å følge med videre på prosjekt Tila!

    klem, camilla jin

    SvarSlett
  7. Å, herlighet så flott det blir...Kjekt med slike handymenn...Blir virkelig ett drømmekjøkken dette..Klems

    SvarSlett
  8. Wow, så fin det ble! Nydelig og nostalgisk. Dere er jo det radarparet -passer jo helt perfekt! Gleder meg til å se mer etterhvert.

    SvarSlett
  9. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lekkert det blir! Drømmekjøkken!
    Og så så utrolig flinke dere er. Helt imponert jeg:)

    Ha en fin kveld!

    Klem Marianne

    SvarSlett
  10. Kjempefint!!
    Og så lysegrått, malt tregulv da...:-)
    Lykke til videre

    Kristin

    SvarSlett
  11. Sjarm til 1000!! Helt unikt kjøkken, din heldigris :)

    Gleder meg til å se det ferdige resultatet, så skynda på!! ;)

    SvarSlett
  12. Ååååååååååååååååhhhhh!!
    Nå fikk jeg lyst på ny innredning på vaskerommet... (men den vi har er det svigerfar som står for...) Eller kanskje jeg skulle sette i gang på loftet!
    Noe må jeg jo oppbevare i der også!

    Nydelig - og tusen takk for inspirasjon!!!

    SvarSlett
  13. Hej!

    Hvor er det bare et super flot skab.
    Og hvor er vi heldige at ha´en dejlig handymand.
    Hvis du har lyst må du gerne kigge ind hos mig, vi har også selv lavet vores eget køkken helt fra bunden af.
    Knus Susi

    SvarSlett
  14. Wow - heelt nydelig Liv!
    - får mange barndomsminner fra besteforeldrene mine her..:-)
    Heldige deg som får utført slike prosjekt!Følger spent med videre..
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  15. Dette tror jeg blir fint! Jeg vil gjerne se mer :-). Heldig du som får et ordentlig nostlgisk kjøkken!

    SvarSlett
  16. Sååååå fint!!
    Dette blir spennende å følge med på! :o)
    Jeg elsker den gamle stilen.

    SvarSlett
  17. Dette ser ut til å bli meget så sjarmerende. Skal følge med videre ja :-) Har selv arvet en kjøkkenbenk fra 50-tallet med tilhørende overskap i 50-tallsblått som skal opp i "stemningshjørnet" i kjøkkenet som skal lages til sommeren. Takk for inspirasjon, det blir morsomt å følge utviklingen.

    SvarSlett
  18. Fantastisk!
    Jeg er imponert og gleder meg til å se resten;)

    Klem klem

    SvarSlett
  19. å som jeg gleder meg til å se mer!

    SvarSlett
  20. Åhh så moro og SÅÅ nydelig da !!!
    heldige du som har en sånn tusenkunstner rundt deg ;)
    Gjett om jeg skal følge med videre :))))

    Klem,Kari

    SvarSlett
  21. Vilket vackert Tila-kök du kommer att få - det är jag säker på!
    Så spännande att få se fortsättningen!
    Lisa

    SvarSlett
  22. Herlighet - jeg får hjertebank bare av å se på bildene og detaljene! Hvordan blir det med meg når ferdigbildene kommer?
    Nydelig - skulle gjerne bygd et kjøkken som dette i det gamle huset mitt...
    Klem Marit :o)

    SvarSlett
  23. Så utrolig flott blogg du har! Virkelig som et dykk tilbake i tiden:) Og så utrolig flott kjøkken! Heldig som har en sånn handyman;)

    Jeg synes jeg har lært masse på Norges Kreative Fagskole og liker veldig oppbygningen av studiet. Men jeg ville anbefale å studere på en av de større skolene enn Tønsberg. Den bærer desverre litt preg av å være en lokal og litt nedprioritert skole... Og jeg tror det er et større kreativt miljø på de andre skolene, noe jeg har savnet litt(er nok veldig individuelt fra år til år også da). Nå hørtes jeg veldig negativ ut, men jeg har trivdes godt:) Lært masse og kost meg med å jobbe masse kreativt! Akkurat nå holder vi på med løsninger til ekte kunder, moro:D Bare si i fra hvis du lurer på noe mer:)

    SvarSlett
  24. Ja han der kjæresten din er reine tryllekunstneren:)Dette blir bare så fint Liv.....og du får det som du vil og he he ja det var dette og trille de rundt lillefingret he he
    Gleder meg til og se det videre.....
    kos dere turtelduene:)
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  25. SÅååååååååå utrolig fint det blir! Også så koselig at dere skal bli samboere! Klart du kan bake, ser jo perfekt ut!! Bare vent så står du der å baker til helgen, hver helg ;0)) Kos deg i uken! Klem!

    SvarSlett
  26. Ååh så roligt att läsa och åååh så fint det blir! Roligt när ni har ett gammalt kök ni utgår ifrån.
    Kul att läsa hur Thomas inspekterar din målning, precis så är det hos oss också :-)

    SvarSlett
  27. Heisann :) Så kreative å flinke dere er,jeg blir helt imponert. jeg gleder meg virkelig til å følge med vider, dette blir morro.
    Lykke til videre :)
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  28. Heisann :) Så kreative å flinke dere er,jeg blir helt imponert. jeg gleder meg virkelig til å følge med vider, dette blir morro.
    Lykke til videre :)
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  29. Wow Liv dette blir kjempefint..Så flink Thomas er..
    Gleder meg til å se det hele ferdig..

    Klem Kerstin

    SvarSlett
  30. *dåne* så flinke dere er!!! Jeg skal følge spent med på fortsettelsen :)

    SvarSlett
  31. Så flott, godt du tar frem de gode gamle minnene og fører de videre :-)

    SvarSlett
  32. Åh ! Det kommer att bli helt underbart ! jag vill se mer !!!! Kramar Susanne / den gamla skolan

    SvarSlett
  33. Spennende framtidsplaner hos dere, med flytting (for deg) og det hele. Og så kjøkkenet da... herlig, rett og slett. Du er virkelig flink til alt det nostalgiske, vakre og ekte! Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

    SvarSlett
  34. Tusen takk for koselig kommentar hos meg..

    Spennede prosjekt dere holder på med
    Moro å gjøre sånt isammen.

    Ha en herlig kveld

    SvarSlett
  35. Dette kommer til å bli så koselig....det er jeg helt sikker på!!
    Gleder meg til forsettelsen :o)

    ha en fin kveld Liv

    SvarSlett
  36. Så FANTASTISK FINT kjøkken!! Han er jammen flink denne Thomasen din, og du også Liv!!

    SvarSlett
  37. Ohhh så fint det kommer att bli, nu vill jag bara se mer :-) Ska bli väldigt spännande att följa ditt köksprojekt, så vackert skåp så genuint och i äkta gammal stil, helt underbart!! Stor kram Paula

    SvarSlett
  38. Så flott det ser ut! Skikkelig håndarbeid, dette! Gleder meg til å se mere :-)

    Klem Kristine

    SvarSlett
  39. Hei igjen :)

    vi hadde det veldig koselig. Kjempe-sjarmerende plass som det frister å besøke igjen, og trivelige mennesker. Men Marius ble litt skremt da vi endelig fant frem, og det BARE var damer der! hihi.. Heldigvis dukket det opp et par menn til ;) Og det ble en hyggelig kveld med deilig mat.
    Ikke vant til storbylivet vi vettu..så vi føler oss litt som "bønder i byen" kniiis...
    Har nesten ikke vært i Oslo siden jeg var ferdig på skolen der i 2002!
    Ønsker deg en strålende dag! klem fra meg

    SvarSlett
  40. Åh! så nydelig!!!! :)
    Dere er utrolig flinke!!

    SvarSlett
  41. He he Liv...ja det gjelder og lokke dere inn.......nysgjerrigheten lenge leve:):)
    ha en fortreffelig dag....
    eddaKlemmer :)

    SvarSlett
  42. Utrolig koselig!!!! Gleder meg til å se mer!!
    Klem Annette

    SvarSlett
  43. Wow Så vackert!
    Helt fantastiskt! Sådant kök skulle jag också vilja ha....sååå gärna! När vi skulle bygga vårt kök kontaktade jag ett snickeri för att höra vad det skulle kosta att bygga ett sådant kök. Tyvärr blev det för dyrt för vår budget och vi kände inte att vi klarade att bygga det själva tyvärr.

    Ska bli jättespännande att följa ert köksbygge. Kommer att bli helt fantastiskt!

    Kram, Carina

    SvarSlett
  44. Jeg er nok en gang, stum av beundring!
    Dere er så flinke!!
    Gleder meg til å se resultatet:)))

    SvarSlett
  45. Her måtte jeg legge meg som følger, for dette kjøkken prosjektet MÅ jeg få med meg!! Ser fantastisk flott ut!
    Klem Tove

    SvarSlett
  46. Gleder meg til å se når det blir ferdig, dere er så flinke....keep going!!!

    SvarSlett