torsdag 20. oktober 2011

INNREDNING etter hjertet

 Endelig føler jeg at jeg har litt kontroll på spisestue-delen av stuen vår. Den har vært litt vanskelig. 

Her er en blanding av mange type møbler og stiler og i en dekoratørs øyne, blir sikkert dette helt galt. Ubehandlet tre, hvitmalt, brunt... Kalde og varme farger... Det finnes jo dem som er utdannet til å style et hjem og det finnes prinsipper som gjør innredningen både større og lysere. Jeg skulle gjerne lært enda mer om dette temaet. Det skulle jeg virkelig. Men handler ikke dette mye om smak og behag? Øyet som ser? Og ikke minst hva man liker? Ikke sjelden har jeg lest i interiørblader at det er den "personlige touchen" som gjør hele hjemmet. Det er dette som blir unikt. Som gjør at vi får et hjem ingen andre har. Og det er dette som gir oss friheten til å velge. 

Jeg vil ha friheten til å velge hvordan vårt hjem skal se ut. (Og så klart kan jeg det. Det er jo her jeg bor. Men man vil jo gjerne gjøre ting riktig også..) Men først og fremst vil jeg forme det etter mine følelser. Noen ganger vil jeg ha filleryer på gulvet. Ryer med farge, fordi jeg trenger farge og liv. Så vil jeg ha et hvitt og nøytralt "snø-teppe" på gulvet. Da blir spisestue-delen roligere. Kanskje fordi det er mye å tenke på? Jeg ønsker et mer nøytralt hjem for å skape ro i omgivelsene jeg lever i.


Ja, det finnes helt sikkert prinsipper å innrede etter.
Men de aller fleste av oss innreder vel etter hjertet.
Og kanskje det er mer enn bra nok?!....

19 kommentarer:

  1. Ja absolutt.En innreder etter hjertet og hva en liker...det er jo atmosfæren en er ute etter..
    ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Heilt einig! Den kosligaste heimen er innreda etter hjerte, og ikkje etter Bohus katalogen... ;o)
    Eg meinar at det er personleg sjarm, blanding av gamalt og nytt, mix av fargar og stilar som skapar heimen. Då trivs både ein sjølv og dei som kjem på besøk!
    Du har virkeleg ein kosleg spisestue! Lun og fin :o)

    SvarSlett
  3. Liv, du har ett hem som för mig är inrett efter hjärtat, en blandning av stilar och möbler,ja, men det är just den kollisionen som skapar liv och spänning i inredningen! Många hem finns det där allt är perfekt färgmatchat, men totalt intetsägande trots allt! Fortsätt följa hjärtat, det blir bäst så! Jättevackert med skinn och naturmaterial i dina bilder. Älskar det!
    Eija

    SvarSlett
  4. Følg hjertet og ikke ekspertene...
    Nyt den vakre høsten
    Klem TOve

    SvarSlett
  5. Så fint! Fra en interiørkonsulents øyne har du forstått det, dette er ditt hjem og den personlige touchen har du absolutt!

    Liker - ville gjerne hatt det sånn i spisestua mi <3

    klem

    SvarSlett
  6. Hei Liv, synes du har en både koseleig, lun og personlig touch! Bruk dine egne prinsipper og innred etter hjertet og det du har!

    Torsdagsklem fra Lillian :)

    SvarSlett
  7. Agree...!
    Følg hjertet, dette ble knall:)

    SvarSlett
  8. Innredning etter hjertet må til for å få et personlig hjem! Du har det helt nydelig hos deg! Ha en fin dag, Liv! :-) KLEM

    SvarSlett
  9. Dette var en stue etter min smak...liker det lyst og du fikk det til å bli lunt også :-)

    klem tone

    SvarSlett
  10. Personlig liker jeg ikke striglete hjem. Joda det kan være pent å se på på bilder, men sånn ellers synes jeg det blir litt kaldt og upersonlig. Synes stuen din er kjempefin og personlig med mange små overraskelser, spennende.

    Ha en flott dag.

    SvarSlett
  11. Enig, man skal innrede etter sitt eget hjerte, ikke etter andres. Du har nok gjort det, og det har jeg og.
    Ha en fortsatt trivelig dag.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  12. Hei Liv,,,,,,jeg syntes ditt stuebilde viser både ro og harmoni,,,,og personlighet.
    Jeg er utdannet interiørkonsulet og vil gi deg ros for helheten i rommet,,,,om jeg skal si noe negativt vil det være om taklampa,,,,den føler jeg ikke er helt i ton med resten,,,,,men det er som du sier,,,,ditt hjem.
    Smiler.
    Anne

    SvarSlett
  13. Visst skal man innrede etter hjertet. Et hjem vokser frem over tid, og det aller, alller viktigste er at de som bor der trives og at hjemmet er med på å skape harmoni og livsglede.Et hjem er også i bevegelse og endrer seg med dem som bor der.
    I motsetning til en annen kommentar liker jeg taklampa. Synes den gir det hele spenning og litt kontrast. Men - så er jeg heller ikke interiørutdannet :-)

    SvarSlett
  14. Skikkelig fint hos dere, så ville fulgt hjertet mitt alltid om jeg var deg;-) Blir nok mye bedre å gå etter hjertet enn alle slags interiør regler...men skulle ønske jeg hadde et lik "flinkt interiør hjerte" som ditt da;-)

    Klem!

    SvarSlett
  15. Så lenge hjertet er med å bestemme, kan det ikke bli feil :) Lekker spisestue du har satt sammen!

    Ønsker deg en finfin fredag!

    SvarSlett
  16. Hei Liv!
    Jeg synes absolutt DU har en personlig touch på ditt hjem.. Du innreder med ting som gir deg minner, og som betyr mye for deg..
    Utifra populæriteten på bloggen din, så kan det jo se ut som om at andre liker det også ;-)
    Jeg gjør i alle fall. Det dukker alltid opp vakre bilder.. Om det er av interiør eller lille pusen My.
    Så flott taket er blitt forresten!
    -Klem fra Astri-

    SvarSlett
  17. Ja helt enig! Man innreder etter hjertet:)
    Er så fint hos deg:)

    God helg!

    Klem

    SvarSlett