tirsdag 15. november 2011

Bygningene: INNHUSET

Gården sett fra jordet vårt.

 I dag tar jeg dere med litt lenger opp på tunet og dere får de usensurerte bildene. Dere får den nakne sannhet:
Gården vi har kjøpt har "urørte" bygninger fra 1800-tallet. Dèt digger vi. Vi ønsket oss nettopp det. Slik at vi kunne forme vårt nye hjem helt fra bunn av. Men det vil så klart også si at vi har år foran oss med masse arbeid. Det arbeidet håper vi skal være til inspirasjon, men vi er også forberedt på både frustrasjon og sikkert noen tårer. Likevel er det dette vi vil.

Tunet. Vis-a-vis huset ligger låven.

Vi tar en nærmere titt på innhuset. Fra tunet kan nesten huset se ut som det er bygget i sveitserstil. Det er det ikke, men det har et klassisk sveitser-inngangsparti. Vinduene hører til en empire-periode, men dette huset er bygget på i flere omganger så vi får prøve å finne ut hva som er opprinnelsen etterhvert. Hele bygningen er laftet, men de har kledd veggen mot tunet. Det syns vi er så morsomt og sjarmerende, at det vil vi beholde. Den rå tømmerkassen på tre vegger og den hvitmalte inn mot tunet.

 Det første som vil møte oss om morgenen er denne utrolige utsikten som vi så klart falt for. Og så har jeg fått to benker på hver side i "bedehus-inngangen" og det har jeg alltid drømt om! Tenk å pynte til jul med skinn, granbar og lykter her da! Å.... det er slike drømmer som får holde oss i gang. Det skal bli en sann lykke på jord å oppleve å feire jul her.

Vårt skjønne lille hus.

Slik så "akupunktur-huset" vårt ut da vi dro hjem på søndag. Vi har lagt midlertidige blekkplater på taket slik at snøen kan skli av i vinter. Under er det ingenting. Hele taket er revet bort, så det må bygges nytt. Inne er huset mer eller mindre helt tomt. Alle panelvegger og gulv må bygges opp igjen, bare tømmerveggene står. Jeg får kanskje driste meg til å vise dere noen bilder fra innsiden etterhvert. Huset ser ikke stort ut, og jeg kan ikke akkurat skryte på meg at det er det heller. Men i grunnflate er det faktisk litt større enn det vi bor i her nede i byen. "Skinnet kan altså bedra".

22 kommentarer:

  1. Harru sett!! For en plass, for en utsikt!! Skjønner inderlig godt at dere har mye og se fram til, gråte og le over :)) Gleder meg så til og følge dere videre i oppussingen!! :))

    Goooo tirsdag! :D
    mvh

    SvarSlett
  2. så spennende dette blir.
    ser på bredden på huset at det er ikke såååå lite ,-)
    har du fått deg gammeldags MATKJELLER -jordkjeller - til oppbevaring av POTETER, FRUKT, SYLTETØY, JA MASSE MASSE...?
    det er PRAKTISK OG FINT Å HA.
    nydelig farge på tømmeret også ....
    lykke til Liv.
    jeg følger dere ;-))
    varm klem TOVE

    SvarSlett
  3. Tusen takk for titten! Det ser kjempespennende ut, og jeg skulle ønske jeg var noen år yngre og kunne gått på noe slikt! For det blir helt klart mye arbeide! Men, det er jeg sikker på at dere vil få utrolig mye igjen for, når dere en dag anser dere for ferdige, og har fått deres drømmegård! En utrolig flott beliggenhet, og såååå spennende med de opprinnelige bygningene, som sikkert skjuler mange skatter! Gleder meg sånnnn til å følge dere videre!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  4. Nydelig utsikt og herlig inngangsparti!! Skjønner at du har ønska deg sånn, det savner jeg her..

    Blir så spennende å følge med videre!! :D

    SvarSlett
  5. Liv, mitt hjärta smälter! Vilket underbart gammalt hus i magnifika omgivningar...fick plötsligt stor lust att besöka Norge. Älskar gamla hus och kulturhistoria och jag vet att ni kommer ta hand om gården på bästa sätt! Kommer att följa er på resan i varendaste inlägg!
    Eija

    SvarSlett
  6. What sights, my god! It really would be nice on the banks decorated with candles and nature remains as pine bark so small, that will be really fantastic, and how you do it with love, happiness and satisfaction will be highest! I follow you! Nice blog!

    Besos
    Cristina

    SvarSlett
  7. Den utsikten alene er jo nok til å ta pusten fra noen og enhver! Og sammen med resten av gården er det jo helt fortryllende. Mye jobb ja, men det kommer til å bli kjempekoselig på denne plassen. Godt signert av dere 2 :-)

    Klem Tone

    SvarSlett
  8. Så vackert!!! Vilken lycka:))

    Klem Malin

    SvarSlett
  9. Fantastiske hus og fantastisk plass. Likte veldig godt at skogen ligg rett bak husa...utruleg koseleg! Eg er nesten litt stolt av dokke! Dessuten er det vel ikkje farleg med masse jobb om ein får jobbe med det ein likar, ynskjer og drøymer om. Eg gledar meg til neste innlegg allerede!

    SvarSlett
  10. Så morsomt å se hele tunet Liv! Sjarmerende inngangsparti som løfter hele huset! Her blir det nok kos både sommer og vinter. Gleder meg veldig til å ta en titt inni.
    Kos dere med prosjektet deres så lenge.
    Og forresten.. Tårer blir det ;-p

    Astri :-)

    SvarSlett
  11. Nydelig! Jeg får helt gåsehud av å se den vakre plassen. Klem fra Liv

    SvarSlett
  12. Så spennende og skikkelig sjarmerende sted med masse historie :)
    Lurer veldig på hvor det er da :)

    Kos deg med gården og alt som følger med!
    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  13. Dette blir spennende for dere :-) Veldig sjarmerende tun med staselige, flotte bygninger. Dette er det verdt å ta vare på :-)) Blir spennende å se prosjektet deres i tida framover. Tenker dere å flytte dit, eller ha det som fritidsbolig ?? I ALLEFALL UTROLIG VAKKERT !! hER OSER DET NORSK TRADISJON OG GOD NORSK NATUR :-))Blir hard jobbing dette, men ta tida til hjelp og husk å kose dere i arbeidet :-))Ha en fin kveld :-)))

    SvarSlett
  14. det er bar at dette stedet har fått kompetente eiere.

    Hovedbygningem ser ut som et midtgangshus. Har dere lest boka til Eilert Sundt Bygningsskikken på landet http://www.rhd.uit.no/sundt/bind6/eilert_sundt_bd6.html

    SvarSlett
  15. Rett og slett ein fantastisk utsikt!!!
    Skjønner godt at dåke vart forelska!!!
    Det er viktig å holde på drøymane om kordan det skal bli i prosessen framover!!!
    Det vil nok komme både frustrasjon og tårar, med desto større blir gleda og seier den første jula de feirar der!!!
    (har total resturert eit hus frå 1930, så veit kva eg pratar om :o)
    Veit og at når du har flytta inn og roen senker seg, så gløymer ein fort dei tunge tak ein tok... ;o)
    Lykke til vidare!!

    SvarSlett
  16. Nydelig, nydelig! Og helt enig: det er utrolig sjarmerende og ikke minst tidstypisk med en "finvegg" og resten i rått tømmer. Så behold det, dere! Og jeg kan levende forestille meg din glede og iver etter å pynte og stelle på gården din. Heldige er dere, og jeg unner dere det!!!

    Kos deg og gled deg videre.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  17. Vakkert, drømmeutsikt. Mye arbeid, men det blir en drøm når det er ferdig, gleder meg å følge dere hele veien frem. Lykke til, klem.

    SvarSlett
  18. For en fantastisk plass dere har funnet. Gratulerer igjen. Jeg kan se for meg julen i den nydelige huset deres.

    Bente

    SvarSlett
  19. Så sabla gøy dette skal bli. Sitter her og klør i fingrene, blir spennende å følge dere videre!! Prøv å ikke stresse men kos dere med jobben, der er jo tross alt drømmen..

    Masse hilsner fra
    Alf på Reme

    SvarSlett
  20. Jøss, sitter og gaper når jeg ser på bildene dine.... FOR ett sted dere har fått dere! Utrolig fint, og for noen muligheter!
    Gleder meg til å se mer og følge deg videre!

    SvarSlett
  21. Gleder meg veldig til å følge prosjektet deres fremover. Selv bor jeg i Vrådal i Vest-Telemark, så jeg er litt spent på hvor gården deres egentlig ligger. Synes nemlig jeg så noen kjente fjell i bakgrunnen, men får det ikke helt til å stemme. :-)

    SvarSlett