tirsdag 6. desember 2011

JULEFØLELSEN

Svibel, mose, nøtteskall og en rød/hvit tråd på en brun og gammel krukke i vinduskarmen.

Før julebesøket i går rakk jeg også å sette ned noen svibler i forskjellige krukker.
Kanskje ikke akkurat så originalt og spenstig, men kanskje det kan fremkalle noen julefølelser?
Jeg gjør alt jeg kan for å fange dem om dagen.
Tror det begynner å hjelpe litt nå...
Det er ikke snø, men det er utrolig hva noen lys og lykter kan gjøre i vintermørket.
Det skal ikke alltid så mye til for å skape stemninger. Julefølelser.

Hvert år leter jeg etter julefølelsen. Hva er egentlig det? Den følelsen?
Tror det må være minner fra juletider i en god barndom. Varmen fra vedfyring. 
Kalde røde kinn etter lek i snøen. Pepperkakene vi kunne knaske på i adventstiden.
Disneyfilmene og Tre nøtter til Askepott. Fri fra skole og jobb. Mye tid med familien. 
Julegudstjeneste og fine sanger. Og ikke minst duften av en skinnende julegran i kveldsmørket.

Og ja Oliv; vi skal hente juletre på gården vår i år!!
Det gleder jeg meg veldig til. Gjett om julefølelsen skal fanges da.
Både i følelser og på bilder ;O)

8 kommentarer:

  1. Ja, den julefølelsen er magisk. Jeg gleder meg til den omsider skal komme over meg. Når bare stress før julemarked og ballettforestillinger legger seg SÅ skal jeg få jul i huset og kose meg med duften av appelsiner og nybakte småkaker. Akk for en deilig juletid. Riktig god jult til deg.

    SvarSlett
  2. Så koselig med julestemning :)
    Svibler gir meg julestemning, lukter skikkelig jul!
    Litt rart i år som er mitt første år i egen leilighet.
    Ikke lenger julepynting med familien, men i eget hjem!
    Julefølelsen skal nok komme etter hvert.

    Ønsker deg en god dag! :)

    SvarSlett
  3. Ja hva er egentlig julefølelsen. Det er vel lengselen og forventlingen fram mot jul som gir meg en god følelse. I år har den følelsen kommet til meg. Ønske er jo å ha det slik de gode minnenne tilbake til barndommen, og jeg er heldig at slike minner finnes.
    Slik som å hugge sitt eget juletre, det gjør vi hvert år. Årets tre har jeg funnet og det står bare og venter på oss.
    Hyggelig at dere også får denne opplevelsen. Nyt førjulstiden.

    Bente

    SvarSlett
  4. Åååå ja, det er minnene om barndommens spenning, gleden over å få være med å bake og pynte, alle luktene og smakene, over å stå opp i mørket om morgenen og bli møtt av det varme lyset fra julestjerna og og adventsstaketn i stue og kjøkken. Over å få se så mye på tegneserier og julefilmer, og ha så mye tid til å være ute med venner og familie. Over å hilse på nissen og åpne pakker, over å få pynte seg og gå med pensko som lagde så fin "aksepottprinsesselyd" på kjellergulvet når vi tok snarveien ned til bestemor og bestefar i føråa :) Å gi nissen på låven grøt, og leke nisse selv, over å tenne opp i alle ovnene og ha lys i alle rommene (vokst opp i ganske stort gårdshus) :) Det er gode minner, og tradisjoner jeg vil føre videre. Nå er julen gleden over god mat, gode lukter, gleden av å gi, og feire sammen med mine kjære :) Og om det kommer barn blir det sikker så mye mye mer :)

    SvarSlett
  5. Det bildet gav julefølelse ja! I år har jeg litt problemer med å finne julefølelsen. Snøen må altså ha noe med den julefølelsen å gjøre... Men jeg fant følelsen en dag jeg hørte "En stjerne skinner i natt" (enda jeg trodde jeg var fryktelig lei den sangen). Jeg fant også den følelsen når vi bakte pepperkaker. Men den forsvant igjen. Jeg tror nok jeg må få pyntet huset litt mer. Kanskje det hjelper. Unasett så har jeg bestemt meg for å ikke stresse, bare kose meg, med førjulstiden i år.

    Veldig lenge siden jeg har vært i blogglandia forresten, og jeg har ikke fått med meg gården deres før nå. Gratulerer! For et fantastisk sted! Gleder meg til å følge det videre.

    Ha en fin førjulsuke med mye førjulsfølelse!:)

    SvarSlett
  6. Hei,veldig fine ting du lager. Nøtteskallet er fra bøk.
    Ha en fin førjulstid!!!

    SvarSlett
  7. Da gleder jeg meg til å se juletreet. Det blir ikke jul før det er i hus.Det gir en egen følelse å finne juletreet selv, ikke bare snappe det med fra Platasjen eller hjørnet av Essoen.Men det er ikke bare lett. Det ser ofte fint ut men så blir det ikke helt som en hadde tenkt seg når det kommer inn. I fjor var ungdommene her sjokkert av hva vi hadde dradd inn i huset. Men med lys og pynt blir det bra. Trodde ikke det skulle bli så mye blogging i desember. Men jeg har jo dradd huset fullt av naturmaterialer fra Holmen. Så det blir stadig noe..Har lagt inn et innlegg om einer. Her er det mye en kan gjøre og blogge om.Her i Bergen er det forresten nyydelig vinter. Men på grunn av det bruker vi hele dagen på å komme oss til og fra jobb. Så er det for liten tid til å ta bilder. Men det ser ut som det er jul.Ha en fin kveld

    SvarSlett
  8. Julefølelsen ja, den er så viktig. Det er nesten så den blir viktigere dess eldre man blir :-) Dessuten kjenner man seg igjen i barna; husker hvor mye man gledde seg til jul da man var små :-)) Tror man liker følelsen av at når det er jul; da skla alle slappe av og kose seg.Når jula kommer, legges arbeidet vekk, og man nyter julepynta hus, god mat, lys, være med familie og venner, slappe mer av fra hverdagens stress og mas osv osv.. Men adventstida er vel så viktig :-))Må kose oss da også :-) Ønsker deg fine førjulsdager, og kan tenke meg det blir stas med selvhogd tre på egen tomt :-))

    SvarSlett