fredag 5. oktober 2012

JEG ORKER IKKE

Jeg digger landsbygdene og alle turene jeg har i forbindelse med jobben min. Elsker å snegle meg frem på gamle grusveier og titte nyskjerrig rundt neste sving. Er det her? Bygde-Norge har så mye å by på. Jeg syns det er så estetisk vakkert. Ikke så mange gule striper i veien. Ikke så mange blinkende skilt og lyskryss. Hehe. Man ser mer av naturen. Og så liker jeg stillheten. Kulturlandskapet som slynger seg rundt de vakre bygningene og sist men absolutt ikke minst: menneskene som bor der. Hyggelige og kunnskapsrike mennesker. Samtidig som jeg er født og oppvokst i byen, koser jeg meg glugg på landet. Gjennom jobben med disse landlige reportasjene som jeg lager for blant annet Lev Landlig, lærer jeg så utrolig mye. Får ny og sterkere interesse for de gamle tradisjonene og får samtidig leve ut det kreative jeg går og bærer på. De rette miljøer skal jo letes frem, rekvisitter skal settes sammen og bilder skal tas. Det er utfordrende det, men også så utrolig gøy! Mange ganger kan jeg se andre journalisters arbeid og tenke at de får det til så nydelig. Men jeg har lært å ikke sammenligne meg med andre. Jeg er nemlig et null-konkurranse-innstinkt-menneske. Jeg orker ikke å sette meg selv og mine egenskaper opp mot andres. Det er bare stressende. Jeg kan supergjerne bli inspirert av andre, men jeg vil ikke tenke at jeg skal få til akkurat det samme eller gjøre det bedre. Jeg vil rett og slett punktum finale bare være meg selv. Jobbe med de ressursene jeg har. Gjøre det på min måte. Se gjennom kamera med mine øyne. Sette min signatur på bildene. Om det er bra nok, får leserne avgjøre. Jeg holder koken så lenge jeg kan og ønsker det. Men på min måte. Jeg vil bare være meg.

Ha en fin fredag alle sammen!
En liten påminnelse om at vi faktisk er bra nok og ikke trenger å sammenligne oss i denne jungelen av vakre bilder, fine mennesker og stilige hjem.

18 kommentarer:

  1. Hei.
    Vær deg selv...Det er det så er så fantastisk med deg og ditt værk.Så kjekt med din blogg.
    Jeg er inn mange ganger dagligt pga det lar seg gjør.
    Fantastisk det du lager så nå har jeg plukket ting i skogen.
    God helg til dere .Igårfikk jeg mitt første Lev Landligt i posten...

    SvarSlett
  2. Du behøves ikke at sammenligne, din stil er helt igennem perfekt og meget gennemført :-)
    Jeg elsker det Norge du viser.
    God weekend.

    SvarSlett
  3. Hei, Så enig med deg - vi har det best når vi gjør ting i vårt tempo og på vår måte:-) Takk for viktige tanker i bloggverden:-) God fredag! klem Siv

    SvarSlett
  4. Nettopp! Der trur eg du har eit viktig poeng, ver deg sjølv, ver unik, bli inspirert, men bli for all del ikkje ein kopi! God helg!

    SvarSlett
  5. I always admire your blog posts. I also love the country with all of the natural surroundings. Your country home is simply beautiful and also I have to say I admire your casual fashion style.
    Have a wonderful weekend.

    SvarSlett
  6. Hello Liv! Good words! Follow your way! Have a wonderful weekend!

    SvarSlett
  7. Så veldig sant, og godt skrevet!
    God helg ønskes deg :)

    Lise

    SvarSlett
  8. Så vakre kloke og sanne ord! Takk for at du deler og viser at det å skape frå hjerte er det einaste rette. Dette var inspirerande. Smiiil! God helg til deg.

    SvarSlett
  9. Så flott du sier dette! Og så kjedelig det ville vært om vi var blåkopier av hverandre. Jeg er ingen journalist, men har funnet meg trygg i min stil og smak gjennom bloggingen. Det er gøy når andre setter pris på det en presenterer. Egentlig har jeg veldig bred smak, og liker mye forskjellig, og det bærer bloggen min preg av. Godt håndverk imponerer meg alltid, overraskende kombinasjoner, kreativitet , farger, estetiske former , innbydende stemningsfulle interiør, You namn it. Takk for at du er tro mot dine interesser og stil. Jeg lar meg inspirere og kjøper snart et småbruk i Telemark hvis livsbetingelsene ligger til rette!

    SvarSlett
  10. Det er nok ikke sånn som deg som kritiseres for å rosamale virkeligheten. Jeg er egentlig ikke bekymret for blogger som skrives av og leses av voksne. Jeg tror det kan bli et stor problem at 14-20 åringer på 40 kg sponses av klesmerker og at andre på samme alder drømmer om det samme.

    SvarSlett
  11. Takk for påminnelsen... Den traff rett i hjerteroten. <3
    ~Linn.

    SvarSlett
  12. Hei!
    Dette var flotte og kloke ord:)
    Så godt at noen kan sette ord på sånne ting og utrolig viktig at mennesker kan respektere, sette pris på oss for den vi er:)
    Dette trengt jeg å høre, føler hver dag at man ikke er bra nok!
    Setter pris på deg og bloggen din, føler den hver dag og du inspirere meg masse:)
    Tusen takk for kloke ord:)
    Ha en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  13. Hei jeg bare digger det du gjør klem karianne

    SvarSlett
  14. Hej! Det är så roligt att kika in till dig! Visa ord idag, tror att vi alla har vårt egna uttryck:-) önskar dig en fortsatt skön helg! Kram Camilla

    SvarSlett
  15. Tack så mycket för din text. Du är verkligen bra nog som du är! Din åsikt är också jättebra! Varför ska man jämföra sig, och må dåligt. Alla gör bäst som sig själv. Det finns ett litet talesätt; "Just be yourself, everybody else is already taken". Att vara sig själv är bra nog, det finns ingen annan sådan!

    SvarSlett
  16. så godt å lese :)
    heilt enig med deg.

    God fredag og fin høst helg til deg og din kjære!

    Henriette

    SvarSlett