torsdag 8. november 2012

*RØLDAL*

Om du vil låne dette bildet til din blogg for å spre budskapet - er du hjertens velkommen!
 Denne jakken er nok et arvestykke. Min Ma strikket denne til seg selv i sin ungdom. Hun kan fortelle at hun var nokså stolt da hun ikke bare kunne ha på seg denne hvite med sort mønster, men hun kunne gi en til Pa også. I motsatte "farger". Kjæreste-kofter altså! Han hadde en i sort med hvitt mønster. Han hadde den lenge. Jeg kan også huske den. Koften hans ble desverre helt utslitt (som tyder på mye og god bruk!), ellers hadde nok Thomas hatt en som matchet meg nå. Kanksje det må bli mitt neste strikkeprosjekt?? Hm.... Men da må vi finne mønster da. Klarer vi det denne gang tro? ;O)

Dette er virkelig moro! Jeg har fått tips i fleng både her på Livs Lyst og på mail. Supert altså. Igjen må jeg si tusen takk til dere! "Sammen vet vi mye" var det ei som skrev, og det er jammen sant. Nå har jeg fått navnet på de fleste jakkene jeg har vist frem hittil og jeg har snart kommet til bunns i min bunke. Har et par til da. All informasjon samles som sagt opp og når vi har vært gjennom hele "kofte-butikken" så legger jeg ut bilder av jakkene med linker til oppskriftene.

Og!!!!
Jeg har mottatt en flott bok til utlodning!
Hva kunne passet bedre enn boken "kofter" av Kristin Holte?!!!
Kommer tilbake med nærmere informasjon om dette.

________________________________________________________________________________
 *Røldal*
Oppskrift: 


 
________________________________________________________________________________

12 kommentarer:

  1. Hei Liv!
    Så søt historie! Og det var jo en fin ide! Hmmm... Lurer på om det var en tanke for Bygrådsmannen og med selv? Husker min far hadde en genser som min bror har i dag, og det er sååå hyggelig å se han bruker den! Det blir flott når du legger ut oppskrifter da!

    Ha en flott dag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Blir spennende å se om du finner mønstrene til alle disse flotte koftene!
    Er et par jeg kunne tenkt meg å strikke :)
    Koselig blogg du har - ha en fin dag :)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Eg har vore innom denne bloggen nokre gongar, og ja-eg likar det eg ser.
    I dette kofte-prosjektet kjende eg eit visst engasjement.
    Mor mi har strikka eit utal med kofter opp gjennom tidene, og eg har samla desse kofteoppskriftene. Hittil har eg ikkje funne noko du har teke bilete av...
    Då bror min og eg var små, strikka mamma kofter til alle fire i familien, same type, berre ulike fargar( som kjæreste-kofta). Veldig stas!
    Flott blogg og mykje interessant!
    Stå på vidare!

    Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert med ditt engasjement!
      Jeg har et par kofter til på lager, håper du har tid å titte innom for å se på dem også da. Kanskje du kan ha oppskriftene?? ;O)

      Slett
  4. Når jeg var liten farmoren min reiste fra Hamburg med Hurtigruten til Nord Norge for å kjøpe strikkemønster! Hun var totalt strikkegal! Og hun var een rask med strikkingen. Jeg huske at hun hadde flere herlige kofter og jakker. Hun bli 91 år gamle og vi ofte diskutere om oppskrifter og håndarbeid generellt...
    ~.★.~
    Beatrice

    SvarSlett
  5. Så fin den var!
    Kjærestekofter er jo genialt og veldig søtt ♥ Hi-hi....

    SvarSlett
  6. Så mange koselige innlegg du har laget om disse flotte gamle koftene! Jeg har også en samling som har tilhørt foreldre og brødre.
    Herlig historie om kjærestekofter:-) Og så liker jeg så godt den blå i innlegget under.
    Nydelige bilder fra den flotte plassen deres. Egen bekk er vel koselig!

    Ha en flott torsdag!

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  7. Så utrolig koselig med de gamle koftene!
    Og så fint at du gir dem heder og verdighet igjen! ;o)
    Håper du får tak i mønster til kjærestemodellen!
    Nina

    SvarSlett
  8. Den kofte var kjempe fin og for en herlig historie bak:)
    Håper du får tak på mønsteret:)
    Ha en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  9. Så nydelig den kofta var!Dette prosjektet er bare så bra!! Tusen takk for at du dro det igang!!
    Du er en trendsetter Liv!! Jeg føler meg så kledd når jeg går med koftene mine nå :-) Føler meg skikkelig stolt :-)

    Tusen takk :-)
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  10. Hi hi, nå kom jeg til å tenke på kjørestegenserne i alskens pasteller, jeg strikket til Einar og meg på 80-tallet, ikke helt det samme å legge ut oppskrifter av dem tenker jeg ;-))
    Hos meg har det gått litt på hekleoppskrifter i det siste, og det er helt utrolig hva man kan få tak i av oppskrifter her i bloggeland.
    Når det gjelder kofter så har jeg hatt en forkjærlighet for dem siden jeg var tenåring, da gikk jeg igjen i ei setesdalskofte, nå har jeg to arvede kofter som jeg bruker jevnt og trutt i Farfar-huset. Egentlig var de veldig tovede og nesten litt for små da jeg fikk dem, så jeg skulle egentlig ha strikket dem opp igjen, kanskje jeg gjør det en gang :))
    Den blå og hvite du har er bare nydelig :))

    Snart helg, ønsker deg ei god ei :))

    SvarSlett
  11. Er det håp om at denne koften kan dukke opp med oppskrift på rundfelling? Jeg har så lyst å strikke den, men er ikke glad i isydde ermer.

    SvarSlett