torsdag 3. januar 2013

RUFSEKRANS

På peisen henger en skikkelig rufsekrans som faktisk ble årets julekrans. Altså, den jeg var mest fornøyd med av de alle. Jeg laget den etter kurset jeg holdt i høst. Det var restematerialer etter den kvelden og jeg hadde egentlig ikke noe tro på den og jeg la planer om at den kanskje i alle fall kunne henge ute. Men einer og "avblomstret" blåbærlyng gjorde susen det syns jeg. Den henger fortsatt på peisen og jeg tror jammen den skal få henge enda litt. "Evig grønn" som den er. 

Den er altså et godt eksempel på at man kan lage julepynt når naturmaterialene er både gratis og tilgjengelig. Lar du kransen ligge stille, tørt, mørkt og kaldt til du skal bruke den - holder den seg fin. Den blir tørr, men den skal jo henge rolig på en vegg eller lignende, så det gjør ingenting syns jeg. Denne kan henge til sola og varmen kommer inn vinduene i stuen vår igjen. Da vil den falme. Er min erfaring. Men ikke så galt det da, at den har vært grønn og fin helt siden den ble laget i høst.

Pst! Kransen er festet på en ring jeg har laget av aviser. Den ble stor og fyldig og helt gratis ;O)

6 kommentarer:

  1. Nydelig krans:)
    Liker det så godt når det er enkelt og pent:)
    Ha en god kveld
    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Kransen ble veldig fin. Jeg ble så inspirert av innlegget i høst at jeg gikk og samlet tyttebærlyng og laget krans av det. Den ble veldig fin, og har holdt seg grønn og fin den også. Jeg planlegger alt neste års dekorasjoner, og så elsker jeg at det eneste som måtte handles inn av materialer var litt blomstertråd.

    SvarSlett
  3. Likte godt kransen din jeg. Sier som Rema-reklamen: Det enkle er ofte det beste.

    SvarSlett
  4. Nydelig, enkel krans. Og så fin og grønn!

    SvarSlett
  5. Einer er kommuneblomen til vår kommune og har vorte utnytta til alt mogleg opp igjennom tidene. Dei kallar einer for "brake" og har vorte brukt som fjøsveggar blant anna (dei gjer det enno). Ein av tradisjonane her er å lage brakekrans til jul. Og det vert veldig fint ;-)

    SvarSlett
  6. For en vakker krans:) ønsket meg en slik en!

    SvarSlett