onsdag 10. april 2013

ET SETT

Hoff - jeg gir opp. Nå tenkte jeg det var nok gamle keramikkboller her i huset. Jeg har kjøpt "rubbel og bit" når jeg har kommet over det på loppiser og i bruktbutikker. I flere år. I alle fall de som er hele og har fint mønster. Det vil si at jeg har maaaange keramikkboller her.

Og så kom jeg over et helt sett til....

Og de er jo så fine. Man kan da ikke la være... Kan man vel? Er det flere der ute med samme grad av viljestyrke? (Eller eventuelt mangel av det...?) Og når det dukker opp et helt sett, da kjenner jeg nesten tennene løpe i vann skjønner dere. Men hoff, det blir trangt om skapplassen. Kanskje jeg må gjøre alvor av hva en Livs Lyst-leser tipset meg om her om dagen? At jeg får lage en liten "Livs Lyst-bloppis" og selge unna noe av det som flyter over? Hm... Jeg skal ha det sterkt i minne neste gang jeg rydder opp!

21 kommentarer:

  1. Hei du:) har fulgt deg en stund, og du har så nydelige bilder! Spesielt de utebildene fra gården er SÅÅÅ nydelige og sjarmerende. Kunne ha tenkt meg en sånn plass ja;) satt og leste ditt innlegg fra 19. Februar, Må alt være perfekt? Fikk bare lyst til å kommentere det....og hva er perfekt?? Perfekt i mine øyne er når ting IKKE er perfekt. Når jeg leste om wabi stilen for første gang, så sank skuldrene ned.....der var min stil ja:)) du må søk opp den hos du ikke vet om den:). Mitt hus består av arv fra foreldre og besteforeldre, og oldeforeldre, og da blir det en god og salig blanding, men jeg elsker det sånn. Det er jo sånn det blir naturlig, du kjøper litt, får litt, arver litt, og så knytter man det sammen med farger og tekstiler. Jeg har ikke interiørblogg selv, bare synlig, men er veldig interessert i interiør, syns det er utrolig artig. Jeg skifter litt uttrykk av og til, med tekstiler....en retropute og en bolsterstripete pute, og duker gjør stor forskjell, og vaser , lysestaker .... Nei, du må slappe av, ha de tingene du liker rundt deg, lek deg litt, tør å ha inn elementer som ikke hører hjemme i den landlige stilen, alt er lov vettu:)) det er et hjem, ditt hjem:)) ha en flott dag:)) stor klem :)

    SvarSlett
  2. Hei du:) har fulgt deg en stund, og du har så nydelige bilder! Spesielt de utebildene fra gården er SÅÅÅ nydelige og sjarmerende. Kunne ha tenkt meg en sånn plass ja;) satt og leste ditt innlegg fra 19. Februar, Må alt være perfekt? Fikk bare lyst til å kommentere det....og hva er perfekt?? Perfekt i mine øyne er når ting IKKE er perfekt. Når jeg leste om wabi stilen for første gang, så sank skuldrene ned.....der var min stil ja:)) du må søk opp den hos du ikke vet om den:). Mitt hus består av arv fra foreldre og besteforeldre, og oldeforeldre, og da blir det en god og salig blanding, men jeg elsker det sånn. Det er jo sånn det blir naturlig, du kjøper litt, får litt, arver litt, og så knytter man det sammen med farger og tekstiler. Jeg har ikke interiørblogg selv, bare synlig, men er veldig interessert i interiør, syns det er utrolig artig. Jeg skifter litt uttrykk av og til, med tekstiler....en retropute og en bolsterstripete pute, og duker gjør stor forskjell, og vaser , lysestaker .... Nei, du må slappe av, ha de tingene du liker rundt deg, lek deg litt, tør å ha inn elementer som ikke hører hjemme i den landlige stilen, alt er lov vettu:)) det er et hjem, ditt hjem:)) ha en flott dag:)) stor klem :)

    SvarSlett
  3. Morn morn - du ser ut til å være morgenfuglen på min bloggroll he he:) Vet hva du snakker om ang det med boller....., jeg løser jo "problemet" ved å selge mange videre gjennom Tingstuo - og det går helt greit:) Da vet jeg at de kommer til noen som blir glade i dem og bruker dem, i stedet for at de blir kasta etter et stort loppemarked f.eks.... Har ellers mange tanker for tida om dette med hva som gir folk god helse på landsbygda - jobben min som Folkehelsekoordinator er spennende og gir meg masse innspill - jeg får også masse innspill gjennom Tingstuoprosjektet mitt, og mye av dette er sammenfallende.....Folk vil at det skal "blomstre" rundt dem - da takler de livet bedre - og markeder og annen kreativitet er noe som går igjen...:) Et utrolig spennende felt å jobbe med:) Så vi får stå på og gjøre vårt for folkehelsa, du er så absolutt med på å vise mulighetene for folkehelse i hverdagen:) Ha en flott dag, her blir det sol:) Klem

    SvarSlett
  4. Nydelig sett!! Dette måtte du jo bare ha:-) Kjenner meg sååå igjen:-) Stikkordet her er "stråmønster":)

    Ha en fin dag. Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  5. Vilka söta skålar - förstår att du inte kunde låta bli dem! Känner igen det där. Hittar själv fina skålar som jag glömt att jag hade, längst in i porslinsskåpet...

    SvarSlett
  6. Når jeg ser et slikt bollesett så får jeg stjerner i øynene, og sug i magen. Hjertet som har bestemt seg for at vi har nok boller, det blir mykt og litt geleaktig. Det er ikke mulig å stå imot. Så tenker jeg, dette kan jeg ikke si til mannen min. Og det første jeg gjør etter at jeg har kjøpt flere boller, -er å fortelle det til mannen min!

    SvarSlett
  7. så fint!! Skjønner deg veldig godt jeg :) men jeg klarer faktisk å begrense meg litt enda.. Tror det blir mye værre når kjøkkenet er pussa opp.. :P

    SvarSlett
  8. Sååå VAKKERT.... Undrer meg litt over dette - hva er egentlig det der som gjør at vi faller så pladask for enkelte ting, stjerner i øynene, sug i magen og smilet kommer fram - jeg har, helt ærlig, funnet meg selv med et fjollete smil over hele fjeset ved synet av noe lignende som dette bollesettet - gamle kopper - kister, bokser, kurver, og ikke minst tekstiler... Hmm, pussig tilfelle(r) - er det kun grådighet og eiesyke eller er det noe annet??? Gleden over det er ihvertfall genuin og stor, kan gå å kikke på tingene og smile for meg selv i laaang tid. Derfor er det så koselig å se at andre har noe av den samme gleden så NYT de nye bollene du Liv. Fiiin dag videre fra Kleo...

    SvarSlett
    Svar
    1. Artige tanker. Hehe. Jammen ikke godt å si hva alt dette er. Tror det handler mye om det som er vakkert. At vi liker å omgi oss med det. (Av en eller annen grunn da...) Og så for min del handler det mye om koselige barndomsminner. Hos Bestemor. Jeg kjenner jo igjen mange av de fine gamle tingene derfra. Dessuten tror jeg i alle fall det handler om fasinasjonen for "gamle dager". Hvor bra håndverket var den gangen...

      Helt sikkert flere ting også.

      Slett
  9. Kjenner meg helt igjen - har det slik med mange slike ting jeg - ikke bare boller. Mugger, kaffekopper, emalje ting - osv osv osv :-)

    SvarSlett
  10. Jeg elsker gamle boller. Tenk å finne et HELT sett. *Bollelykke*

    Nå er det lenge siden jeg har falt for fristelsen, ikke minst fordi det er lenge siden jeg har vært på loppis, men kanskje et bloppis vil endre på det :-)

    SvarSlett
  11. Hei!
    Jeg ville også definitivt tatt med meg de bollene hjem, det er ikke ofte jeg kommer over så fine og et helt sett! Heldige deg!

    SvarSlett
  12. Ha ha ha, jeg er akkurat sånn jeg også. Jeg stemmer for en bloppis, men da er det stor fare for at jeg blir fristet til å kjøpe noe.

    SvarSlett
  13. Hei Liv!
    Ja, gjett om jeg kjenner meg igjen! Jeg har et bollesett veldig likt det siste ditt, og det kjøpte jeg på et S-lag på 1980-tallet! Det har jeg ennå, og så har andre kommet og gått! Men ser jeg settboller, da iler jeg til, og det hender det blir med hjem! Men jeg har jo en loppelogg, og den er fin når jeg vil selge ting og tang, bytte ut, og erstatte med noe nytt (les: gammelt)!

    Ha en fin dag!

    Klem Cathrine ;-)

    SvarSlett
  14. Hei igjen!
    Kom til å tenke vedrørende sauer: Har du sett sauebildene til Jeannie Ozon Høydal? ( Det er sånn ca. det hun heter.)Hun lager veldig fine trykk med sauer, bl.a. med setesdalskofte på. Ha en fin onsdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vil jeg sjekke! Takk for tips.

      Slett
    2. Her er siden. OM andre også vil se. Morsomme da!

      Link: http://www.ozon-hoydal.com/index.html

      Slett
  15. Åååååå...de var bare utrolig flotte:)
    Elsker hvit / blått:)
    Fortsatt herlig uke
    Klem Merete

    SvarSlett
  16. Nydelige i fargen disse. jeg har nett kasta et sett i rødtoner. For mange skår i. det har lett for at det setter seg bakterier i skærene.
    klem

    SvarSlett