torsdag 11. juli 2013

MIN HOBBY

Etter at vi har fått oss denne gården, har jeg blitt så interessert i markblomstene. De skiftes jo ut hele sommeren og det finnes mange gamle slag i bakkene her oppe. 

Jeg prøver det jeg kan å pugge navn og observere når på sommeren de kommer. Dette vil sikkert avhenge av vær og vind fra år til år, men jeg syns det er så spennende. Hvorfor er nettopp disse blomstene her? Er gammel dyregjødsel som gjør at de fortsatt liker seg? 

Jeg har som sagt begynt å pugge navn. Har lyst å kunne mange. Men det er jammen ikke lett heller... De lange (og også de korte - hihihi) ordene faller liksom så fort ut av hodet på en igjen. Derfor er det så fint å lage et lite arkiv her på Livs Lyst. Små og varierte buketter gjennom hele sommersesongen tas bilde av og navngis. Det har visst blitt min lille hobby her oppe på arbeidsplassen vår. Godt med noe fargerikt og ferdig :O)

Fra venstre: skogstorkenebb # engsoleie/smørblom # fuglevikke



7 kommentarer:

  1. Hei Liv
    Så fint at du tar deg tid til å plukke litt blomster innimellom alt arbeidet. Litt av en jobb dere har gjort med huset allerede.
    Har gått omkring med floraen ved farfarhuset i ledige stunder jeg også, spesielt det året jeg fikk meg speilreflekskamera og plutselig kunne ta nærbilder av alle blomstene. I år har det blitt lite tid til slikt, men begynner på ferie på mandag så da blir det nok mer tid til å plukke blomster.
    Ha en fortsatt fin sommer og hilse Thomas :-)))

    SvarSlett
  2. Og på folkemunne: St.hansblomst, smørblomst og erteblomst :) Markblomster er hyggelig og vakkert:)

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder du har tatt av markblomstene!!
    I går plukket jeg en stor bukett med blåklokker.
    De er også helt nydelige!!!
    Ha en fin sommerdag! Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  4. Så gøy at du har et innlegg om markblomster! Er også dårlig på å huske navnene, de flyr rett ut igjen. Har nettopp plukket mange buketter oppe på den lille gården vår og satt på nattbord, kjøkkenbord, salongbord og på det gamle bordet på badet. Skogstorkenebb, det var en av de i buketten jeg hadde glemt hva het. Pam

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder:)
    Elsker selv markblomster og plukker hver dag:)
    Klem Merete

    SvarSlett
  6. Sthansblomst ja, men erteblomst? Er det den jeg kaller knivskjeoggaffel, tro?

    SvarSlett
  7. Jeg husker vi brukte det ordet før da jeg var liten. Knivskjeoggaffel. Minnes det var fiol jeg kaldte det jeg...
    Hm... Men ser på google at det dukker opp bilder av fuglevikke når jeg skriver det inn. Kanskje det var den blomsten jeg kaldte det?? Husker ikke.... det var så lenge siden ;O)

    SvarSlett