mandag 30. juni 2014

mix-match

Da er de grønne stolene tørket og satt på plass. Spisestuen ble mer harmonisk nå. Ingen sorte detaljer som "lyste opp". Sort er kjempe kuult det, men vi har ikke noe annet sort i dette rommet. Men denne grønnfargen derimot passer så fint syns jeg. 

Og når jeg begynner å lete etter detaljer, så er det faktisk et par ting som innehar denne fargen. Vel vel, denne boken teller egentlig ikke. Den ble bare med på bildet fordi jeg oppdaget at også den hadde samme nyanse. Men jeg tenkte mer på dette: 

På puffen ved sofaen ligger et heklet teppe i denne skjønne og sarte grønnfargen. Det har svigermor heklet til Lille. Nå ligger ikke han lenger stille i en dypvogn og pludrer og teppet har derfor havnet her i stuen fordi jeg syns det passet så godt til sofaen. 

((En liten parantes)) :

Lene Holme Samsøe (hun jeg skriver Kofteboken med vet dere) var på besøk her i påsken. Hun dro kjensel på dette teppet. JOvisst! "Det har jeg designet for Sandnes Garn". Så vittig! 

Jeg nevnte det vel såvidt i forrige innlegg. At grønnfargen jeg har malt pinnestolene med matcher så godt sofaen som har en lignende grågrønn farge. Så nå begynner det altså å bli helhetlig her. Fargeskalaen i stuen er burgunder (tapet), grønne detaljer (på møbler) og blåstripete tekstiler (puter). Så er det et deilig sammensurium av brunt, hvitt og trehvitt i tillegg. En skikkelig mix-match med andre ord. Men det er vårt hjem. Slik har det blitt og vi koser oss her. Det er det viktigste!

Jeg har malt med linoljemaling og i den forbindelse fikk jeg et spørsmål. "Hvorfor er det så in å male med linoljemaling?"

LINOLJEMALING
Jeg kan ikke svare på hvorfor eventuell andre gjør det, 
men jeg kan si litt om hva jeg tenker om det:

*Det er et rent produkt og jeg kan fint male med en baby i huset! 
*Det gir en veldig fin og levende overflate på grunn av pigmentene i malingen.
*Det er en gammel malingstype og det er moro å male gamle møbler slik det var vanlig før. 
(Det var faktisk vanlig helt opp til 60-tallet.)
*Det blir tynne malingsstrøk og møblet får ikke en "plastikkhinne".

Les mye mer om linoljemaling feks. HER

4 kommentarer:

  1. Koselig dere har det, og så flotte bilder du alltid tar. Alltid koselig å komme hit inn i bloggen din.

    God sommer!

    SvarSlett
  2. Så flott det ble sammen med alt det andre i stuen.
    Jeg syns det viktigste er at man selv trives i omgivelsene, ikke nødvendigvis at man følger en fast stil. Og det ser det virkelig ut som om du har klart her :)

    SvarSlett
  3. Hei ! Titter innom bloggen din hver dag for her er så mye koselig å følge med på :)
    Stolene ble veldig fine og lurer på om det er mulig å få koden på fargen :) ?
    Hilsen Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Linoljemaling har navn istedet for koder og i dette innlegget ser du bilde av malingsboksen og hva fargen heter. Den kan blant annet kjøpes hos Frublaa.no ;O)

      Link: http://ljo-s.blogspot.no/2014/06/maleprosjekt.html

      Slett