torsdag 31. juli 2014

høster rips fra egen hage

Det er ikke sånn allverdens med gamle planter her i hagen på gården, men de som er blir satt stor pris på! Skulle gjerne overtatt en gammel hage jeg måtte "grave frem" jeg, men slik er det ikke her gitt. Men jeg klager ikke. Laaangt i fra! Nå kan jeg jo forme hage og tun som jeg (vi ;O) vil.

Ripsbusken var "beskåret" av hestene som gikk her da vi tok over. Men det har vist seg å ikke være så dumt det. Selv om vi måtte vente et par år før bærene kom igjen. Men så kom de også. Røde. Store. Maaange!

Faktisk så mange i sommer at den vesle putten jeg tok med ned i hagen i går ble full før jeg rakk å stave r i p s .... Jeg må jo ha mange flere putter. Eller bøtter! Her kan det bli mye saft!

Det er jo så gøy å høste fra egen hage. Jeg gleder meg til flere av de nye bærbuskene blir frodige også. Foreløpig gleder jeg meg over ripsene vi kan hente inn her på gården og så har vi funnet ut at små barnehender og en liten trutemunn også liker rips!

Det ble med den ene boksen i går. Jeg måtte få med meg solnedgangen også. Den er ekstra fin her nede i frukthagen. Så får jeg plukke flere rips i dag før trostene tar dem.

5 kommentarer:

  1. I seems to be a fruit year here in the alps. My red and black currant bushes have gone crazy and I've made enough jam to sink a battle ship. Love that my kids have 'purple' stains all over there faces from snacking in the bushes!!! Are you making jam?

    SvarSlett
  2. Jeg er så misunnelig på deg (på en god måte selvsagt). Å kunne gå ut i sin egen hager og plukke frukt, bær og grønnsaker er en luksus som mange skulle ønske de hadde, inkludert undertegnede. Min mor har en gammel hage og vi blir invitert hvert eneste år til frukt- og bærplukking <3

    SvarSlett
  3. Hei Liv!
    Ja, det er herlig å høste av egne busker, og det ser jo ut til at dere får MASSE rips! Best er de nyplukkede med eggedosis på, synes jeg, og så fryser jeg til deilige desserter og kaker til vinteren! Men i år holdt det på å ende riktig galt... Vi har vært borte i et par uker, og ikke fått vannet, og ripsbuskene så ut som de hadde visnet! Så bærene ble høstet i siste sekund, tror jeg! Men hos dere ser det ut til at buskene har fått nok vann! Herlig med lillemanns hånd der! Han likte bærene, tenker jeg, selv hvor sure de var! Ønsker dere en flott august! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  4. Hei på deg!
    Kjekt å høste i frå eigen hage!! Smaker liksom ekstra godt ;o)
    Eit lite tips er å blande bringebær og rips, blir herlig og friskt syltetøy ;o)
    Fin fredag til deg!

    SvarSlett
  5. Blir masse hjemmelaget ripssaft her også, nydelig :). Pam

    SvarSlett