fredag 27. februar 2015

elias-kofte i blått og natur

Så heldig vi har vært! Oldemor har strikket *Elias-kofte til Lille. I den perfekte blåfargen til en lyslugg som dette. Dette er restegarn fra Bøvertunkoften. (Minialpakka.) Det vil si at den er strikket med en annen garnkvalitet enn det som står oppført i Kofteboken. 


*Elias-kofte finner du altså oppskrift til i Kofteboken. Rutemønsteret fant vi i boken Norske strikkemønstre fra 20-tallet. Designet av Annichen Sibbern Bøhn. Under flukten i 1940 hadde Kong Harald på seg en rød og hvit genser med samme mønster.

Kofter er perfekte barneplagg. De er varme, puster, er elastiske og "vokser" med barnet. Ikke minst, er de enkle å få av og på. Og så så fine da gitt! ;O)


Jeg er så glad i blåfargen i koften. Den passer så godt til brunt. Så får Lille brukt de fine skinnskoa enda litt oftere. 


Oldemor har strikket en blå rillekant helt øverst på armen. Hun har også sydd forstykket og bakstykket sammen med blått garn. Det ble så fint syns jeg. Det er moro når hvert plagg får sin lille signatur. Denne kommer vi til å bruke mye! Jeg syns Elias-kofte ble superfin i blått og natur. Vi er så glad for denne skjønne lille koften!

12 kommentarer:

  1. Så nydeleg kofte på ein vakker skatt!!

    God helg :-)

    SvarSlett
  2. wow som er vakker jakke og den lille fyren søtt !!! elsker hilsener fra angie fra Tyskland

    SvarSlett
  3. Så heldig Lille er som har en oldemor som strikker. Og sånn en flott kofte! Det er riktig som du sier, de vokser med barnet, så den har han nok leeenge. Det er vel unødvendig å si at Lille ser ut som en ordentlig "go'klump".

    SvarSlett
  4. Oh, what a precious little fellow you show us in the beautiful blue and natural white knitten jacket.

    Would you please give him a hug, sent all the way from New York?

    Best wishes. xo

    SvarSlett
  5. Hvor er den da fin, den lille kofte. Og det ses, at oldemor er dygtig både til at strikke - og montere smukt.
    Du er heldig!

    SvarSlett
  6. Precious photos! I love the expression in your little boy's eyes. The knitted sweater is beautiful!!

    Linda

    SvarSlett
  7. Ååååå, så fin han var i koften sin! Nydelig blåfarge, ja! Jeg husker det mønsteret, og at lilleprinsen hadde den på bilder fra flukten. Ønsker dere en fin, fin helg! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  8. Thank you so much for sharing beautiful pictures of your sweet home, farm, and life! This post reminded me of one of my favorite children's books and I think you would love it as well - It is called, "Pelle's New Suit" by Elsa Beskow. Elsa Beskow was a Swedish author, so perhaps you have already read the book. If not, I think you would love it.

    SvarSlett
  9. Så fantastisk koften. Herlig mønsteret og super fine farger blå og hvit.
    Takk for vakre bilder... så søt. Min vennine reiser i mai til Norge og endelig jeg får Kofteboken... jeg geder meg veldig... spennende... hvilke kofte jeg strikker først??? Jeg skal være glad. Siden desember har jeg fortsatt å vente!
    Klem til deg.
    Tusen takk for herlig kofte bok.

    SvarSlett
  10. Nydelig kofte og skjønn, liten gutt :-)

    SvarSlett
  11. Også DEN skjønne lille gutten som er blitt så stor!

    SvarSlett
  12. Hvor har du kjøpt de skjønne skoa ?? :-)

    SvarSlett