torsdag 30. juli 2015

sesongmat

Jeg liker sesongmat. Det er noe gammeldags og ikke "sløsete" med det. Man utnytter det som er tilgjengelig der og da, og har noe å glede seg til. Det som ikke er noen selfølge. Som norske jordbær om sommeren. Eplepai om høsten. Ribbe til jul. Og så er det gårdsbrødene. De man får kjøpt på slike koselige gårdsutsalg. Gjerne steinovnsbakte. Grove. Fine. Gode! Vi har et fast sted vi stopper innom her i Telemark, og det holder åpent hele sommeren og utover senhøsten. Vinterhalvåret og hele våren får man bare gå og glede seg til muligheten er her igjen. Jeg liker at det er slik. I tiden vi lever er alt så tilgjengelig. Det er så enkelt å få tak i det man ønsker og har lyst på. Der og da. Jeg tror vi har så godt av å ha noe å se frem til. Få vann i munnen og leve på minner i blant. Vente. Det har vel nesten blitt et fremmedord for mange av oss? Jeg gleder meg til å høste poteter på gården, plukke inn bær og frukt fra trærne. Leve mer på sesongmat. Kjenne mer på gleden av at årstidene har hver sine særegenheter. 

Frokoster med dette brødet smakte ekstra godt syns jeg. Brødet er fint (vi er jo estetiske, er vi ikke?), smakte godt og vi har ikke tilgang på det hele tiden. Og det er nettopp det som gir den ekstra gleden! Og i en fin linpose jeg fikk i gave her om dagen, holder brødet seg frisk og ferskt lenge. Koselig? Godt også :O)

*Gårdsbutikken jeg snakker om ligger på Gvarv i Telemark.
*Linposen er laget av Line med Tora-design.

3 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med deg. Da jeg vokste opp i Lofoten, spiste vi ofte torsk om vinteren og sei om sommeren. Vi hadde sauer og høner og om høsten gikk det mye på blodmat etter slaktinga. Kjøttet ble fryst ned til jul og som søndagsmiddager utover året. Nypotetene smakte best om høsten og om våren spiste vi oss lei på måsegg. Min sønn er profesjonell idrettsutøver og er veldig bevist på mat, derfor har han også noen kunnskaper om det. Han sier at menneskekroppen er laget for sesongmat og at mat som er kunstig framstilt på feil tid av året virker inflammatorisk både på kroppen og hjernen. Med tanke på utviklingen av livsstilsykdommer de siste årene kan det se ut som at kostholdet har en del av skylden. Kos deg med ekte norsk landbrød og fortsatt god sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo kjempe interessant!
      Mat har helt sikkert mer å si for kropp og sjel enn hva vi tenker over til daglig.
      Jeg har mer å lære i alle fall!

      Slett
  2. så deilig ut. godt brød er hverdagsluksus. føler vi er på konstant leting etter de ekstra gode.
    sendte deg mail for noen uker siden ang. foredragsturene dine. flott om du kan kikke på dem. hilsen Gro

    SvarSlett