torsdag 31. desember 2015

nå kan gjestene komme

Noe av det koselige med julen og alle de gode måltidene, er brødmåltidene syns jeg. Nå burde jeg strengt tatt ikke kalle det akkurat dét, når dette innlegget skal handle om rundstykker. For rundstykker må vi ha til de lange og koselige frokostene man kan ta seg tid til i juletiden. Siden vi har vært borte det meste av julen, tok vi en skikkelig bakedag i går. Det er romjul og i dag skal det nye året smelles inn. Vi får koselig besøk som vi gleder oss veldig til, og nå er baksten klar til koselige måltider rundt langbordet i stuen. Vi baket litt forskjellig, blant annet kuvért-rundstykker som dere ser her. 

Jeg så tilfeldig på et bakeprogram på tv i julen. Det gjør jeg veldig sjelden, men det er jo litt artig også, for man kan jo snappe opp noen tips underveis. Det ble laget muffins i en slik bakeform, og det fikk meg til å kjenne at jeg også trengte en slik en. Man kan jo sikkert bake kurvért-porsjoner i mye annet også, men denne var jo kjekk da. Så jeg gikk i klisteret der gitt. 
(Jeg prøver å ha minst mulig kjøkkenutstyr. Det tar så mye plass... Det kunne jeg skrevet et helt innlegg om forresten ;O)

Jeg klipte et bakepapir i seks, og la i litt deig i hver. Papirene skal så klart serveres med rundstykket. Det er jo halve moroa! Jeg har brukt en deig som hever på natron, men her kan man jo bare mikse og matche med den deigen man ønsker. Grove eller fine. Jeg syns det passet spesielt godt med litt røffe og knudrete rundstykker til akkurat dette. Men jeg skal absolutt prøve med både det ene og det andre senere. Kjekt når man har litt dårlig tid også da. Man slipper å bruke tiden på å rulle dem fine.  

"Nå kan gjestene bare komme. 
Rundstykkene er servert!"

I kveld står det elgestek på menyen her. Langbordet er nesten ferdig dekket. Jeg må bare ut og hente inn litt furukvister. Du vet, intet er som naturmaterialer ;O) Så pynter jeg med røde epler fra hagen her og levende lys i tillegg. Enkelt og litt juleslig. Det er tross alt jul enda. Vet at mange slipper taket i høytiden i kveld. Jeg kjenner jo på den jeg også, men tror vi må beholde den litt lenger her. Så i kveld skal det nye året feires i en julepyntet stue her i leiehuset. 

Ønsker dere alle en hyggelig nyttårsfeiring!

8 kommentarer:

  1. Det må være skønt at komme som gæst hos dig. Godt nytår.

    SvarSlett
  2. Slik form har eg også. Kjekt å ha!

    Nydelege bilete :-)

    GODT NYTT ÅR!

    SvarSlett
  3. De så knakende gode ut.
    Har liggende to slike former, så dette var ett godt tips.

    Ønsker deg og dine

    Ett riktig
    GODT NYTTÅR

    SvarSlett
  4. С Новым Годом! Выглядит всё очень вкусно!

    SvarSlett
  5. Rigtig godt nytår og sikke smukt bagværk. Gad godt at være gæst hos dig:)

    Charlotte

    SvarSlett
  6. Å desse ser kjempegode ut, kvar fann du oppskrift på desse? Kjempelur måte å både bake og å servere på, blir litt ekstra oppmerksomhet på rundstykka når ein gjer det slik! Skal prøvast!!

    SvarSlett
  7. Hei! For et vakkert bakverk! Jeg er sikker på at de smakte fortreffelig! Derfor skulle jeg gjerne hatt oppskriften;)

    SvarSlett
  8. Hei! For et vakkert bakverk! Jeg er sikker på at de smakte fortreffelig! Derfor skulle jeg gjerne hatt oppskriften;)

    SvarSlett