tirsdag 22. mars 2016

oppskrift steinbakte brød

Flere har spurt om jeg kan legge ut oppskriften jeg bruker til de steinbakte brødene. Her kommer den. I tide til at dere kan bake dere noen skikkelig gode påskebrød!

Her ligger brødene på den runde steinplaten jeg bruker. Jeg har kjøpt den på en vanlig jernvarebutikk, og det er Jamie Oliver som står bak akkurat dette merket. Jeg har baket både på den og på vanlig måte i ovnen. Gøy å bytte på litt. Begge deler smaker godt!

Oppskrift

ca 0,5 kg økologisk hvetemel
(-eller annet grovt/fint mel, eller begge deler (her gjelder det å ta det som er tilgjengelig og det som lyster)
1 ts salt
1/4 ts tørrgjær
sesamfrø, solsikkefrø, linser, valnøtter, urter...
(korn/frø/havregryn/urter... her gjelder samme prinsipp; kjør på med det som frister)
kaldt vann

Rør inn og bland de tørre ingrediensene i en bakebolle. Tilsett så mye vann at du får en deig. Sett til heving med et kjøkkenhåndkle over. Gjerne over natten, eller minst 8 timer. Del deigen og bak ut ett "stort" brød, eller to-tre små. Heves på plate i 10 minutter. Stekes på ca 170 grader i 30 minutter. 


Jeg har foreløpig valgt å lage små brød. I går ble det to stk små brød av denne deigen, til frokost. Lille hjelper dere å se størrelsesforholdet. 

Brødene blir kompakte, fulle av mat og næring, og de ser litt forskjellige ut hver dag. I alle fall her i huset ;O) Det er jo superenkelt å lage disse brødene, og jeg bruker det vi har tilgjengelig av melsorter og korn/frø. Vi er rett og slett litt lykkelige vi nå. Endelig har jeg kommet i gang med brødbakingen! Det er så enkelt og brødene blir så fine at jeg kunne gitt dem bort i gave. Hadde du ikke blitt glad for denne vesle innpakkingen da? hihi. Rosmarin er ikke bare til pynt forresten. Jeg har til gode å prøve det i brødet, men jeg har spist det sammen med spekepølse som pålegg. Godt godt!

Nå håper jeg det er flere enn meg som tør og vil prøve å bake seg hjemmebaket brød til påske. 
Ønsker dere alle gode feriedager, uansett! 

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

2 kommentarer:

  1. Its good recipe but I know small trick .Must be soft and stretch the dough as for frying.Many days bread is good for eat.Kiss from Serbia,
    Cale

    SvarSlett
  2. Die Brote klingen sehr gut, und sind einfach zu machen.
    Die "Verpackung" mit dem Rosmarinzweit ist einfach toll.
    LG - Margit

    SvarSlett