tirsdag 31. mai 2016

instamood fra gården

Tar en liten runde med #intstamood her. Hvor stemningsfullt det er, får dere jo vurdere selv. Bildene ble nemlig tatt en arbeidsdag hvor god gammeldags sjauving stod på planen. Antrekket er deretter og jeg tenkte å ta dere med gjennom alt fra tørr brødskive-lunch til "ferdige resultater". Klar ferdig gå!


"Hydroruss 2011" - hørt om den?
Denne arbeidsdressen er min trofaste følgesvenn helt siden tiden jeg bodde hjemme. Tror jeg har knabbet den av min storebror en gang... ;O) Jeg har i alle fall aldri vært Hydro-arbeider selv... Men dressen er perfekt romslig, og jeg hiver den utenpå vanlige klær. Det gjør meg like "alltid beredt" som en speider. Så lenge jeg har dressen tilgjengelig, kan jeg ta i et tak. Og om det støver, eller vi snakker om maling eller jord, så holder jeg meg ren på innsiden. 

Denne uken kommer det en hel haug med materialer. Jeg kjenner jeg gleder meg veldig til det. Så mye arbeid er gjort i huset, men det er så på grovnivå enda. Men når panelen skal settes opp i tak og på vegger, da er vi liksom skikkelig i gang med oppbyggingen. For å ta i mot et lastebillass med treverk, trengte vi å forberede et sted de både kan ligge tørt, rett og trygt. Så her er bygningsmannen i gang med med riggingen. 

Etter å ha hjulpet til med å legge tømmerstokker og paller på plass, tok jeg fatt på litt opprydding samtidig som jeg måtte pusle litt med sånne hage-greier. Endelig har vi fått tak i et godt lass med staur! Det har vi ønsket oss lenge. Målet er å bruke dem til litt hesjing etterhvert, men jeg har noen andre ønsker med dem også. Som feks. å sette dem her ved låveinngangen. Fire stykker som en lett og gjennomsiktig vegg mot utsikten, og så har jeg lyst å plante riddersporer i mellom. Hadde ikke det vært fint?!! Blå riddersporer. Ah! Det tror jeg. Jeg fikk ikke tid til å stikke dem solid i jorda denne dagen, og det kan være godt å dvele litt over idéene sine noen ganger, men jeg håper jeg gjør det her. Jeg tror det kunne bli så fint!

Et halvferdige prosjekt til. 
Det har vært et utbygg på denne låven en gang, som huset et stall, men i vår tid her på gården har låven sett slik ut. Uten låvebru. Men det er tungvindt å hente ut materialer på en liten og vanglevoren stige, så Thomas har brukt et par av tømmerstokkene fra huset til å lage en midlertidig låvebru-løsning. Planene og idéene rundt låven er mange og flyktige enda. Vi får ta det når tiden er inne. Men at jeg en gang skal geleide et gjestebud med familie og venner over en solid låvebru til dekkede langbord på "løa", det er et sterkt ønske og en drøm jeg håper kan oppfylles!

Nå er det lunch!
Dagens lunch, ostesmørbrød fra hybelkomfyren i spikerteltet, ble spist nede i frukthagen. Det er ikke såå mye frukt her enda, og jeg vet ikke helt hvorfor jeg har gitt den det navnet heller, men det er i alle fall fin utsikt her da. Deilig utsikt. Og så har vi fått skaffet oss et slikt rundt retro-hagebord til å klappe sammen. Jeg har ønsket meg et slikt, og tror dere ikke vi fant det på et garasjesalg i vinter? Hurra!

Sånn går nu daga´n.
Mye gjøres på gården, lite syns enda for den som går forbi, men der inne bak lukkede dører skrider prosjektet stadig frem. Og vi gleder oss veldig til huset skal kles, bislaget (det gamle inngangspartiet) skal settes opp igjen, og tak og vegger kles innvendig. Når det bare er malearbeid igjen... Daa er det ikke lenge til vi kan flytte inn!

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

3 kommentarer:

  1. Åh! Så fint å få følge dere. Jeg må si dette er enda morsommere enn bare å se alle de ferdige resultatene :)Riddersporer mellom staur tror jeg blir kjempefint! Jeg går og samler staudefrø, jeg, i påvente av plass til mer blomsterbed. Vi må byge murer i hagen vår først, men før det skal garasjen ferdigstilles, vinduer restaureres og hus males utvendig, så det blir ikke i år. Så i påvente av hage går jeg nå og planlegger og samler frø av naboer, i offentlige parker og hos ukjente. De fleste blir glade og stolte om man ber om å få frø av de flotte staudene deres. Og i fjor fikk jeg tak i frø til noen helt nydelige lyseblå riddersporer. Som jeg gleder meg til å se dem blomstre! Når jeg bare får plass... Lykke til videre med arbeidet!

    SvarSlett
  2. I am so excited to see the work at the farm. I will love watching it each step of the way. Hopefully I will get some inspiration from seeing how you finish off the interior of the house. Delphinium is a good choice, for sure. We just put in three plants in one spot in one of our gardens, and it looks beautiful. Thank you for sharing.

    Linda

    SvarSlett
  3. Det blir så spennende at jeg knapt kan vente. Herlige bilder med masse stemning som vanlig, ha en riktig god sommer!

    SvarSlett