mandag 9. mai 2016

søstrene sisters

Oi, så godt det er om dagen. Sola høyt på himmelen, varme i kroppen og humøret stiger vel litt det også. Jeg merker det i alle fall på catz´a. De koser seg både dag og natt. Særlig denne lille Gråpusen. Hun trenger oss kun til litt kos og mat for tiden. Og selv om hun er liten i kroppen, er hun tøffere enn sin søster.

Nøstepusen er nemlig av det litt roligere slaget. Hun har behov for mye kos og mye søvn, og gjør det aller hest inne. 

Det er ikke bare våre katter som koser seg ute om dagen. For tiden har vi nemlig stadig besøk av noen pelskledde herremenn, og det passer egentlig dårlig når vi enda ikke har gjort noe med formeringspotensialet på søstrene sisters....

Så nå forbereder vi oss på at det kan bli småtråkk her i gården. Jeg ser for meg at det da tilfelle blir denne ene gangen, men det hadde vært litt artig også. Og jeg er ikke i tvil om at det kommer til å bli noen sjarmerende nøster, som vi så klart ikke kan beholde selv. Selv om jeg vil tro at jeg kommer til å bli fryktelig fristet...

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

6 kommentarer:

  1. Avsted til dyrlegen og få de lækre misser steriliseret..:-)
    Min 5. kat/killing skal steriliseres denne uge og så kan jeg trykt la dem gå ute å hygge seg uten at de får killinger.
    Der alt, alt for mange katte som ikke har noe hjem og lever et usselt liv.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg regnet med å få noen slike tilbakemeldinger. Hihi. Det er helt sant det du sier, og det skal vi også gjøre. Det blir spennende å se hva som skjer nå. Vi får vente med "operasjon" til de evt. har fått noen unger nå. Og vi skal absolutt sørge for at katteungene tilfelle får et godt hjem! :O)

      Slett
    2. Helt enig med hun over. Om kattene får unger er det et bidrag til enda flere hjemløse katter. Det er så vanvittig mange hjemløse katter i Norge, og på denne tiden av året flommer hjelpesenterene over av både kattunger og voksne katter. Det er fra før ikke kapasitet til å hjelpe alle hjemløse katter, og de tusenvis som ikke får hjelp dør mest sannsynlig en smertefull død pga kulde, sult eller nyresvikt. Jeg var heller ikke klar over dette problemet før og har selv to rasekatter (ville aldri byttet dem ut, men kommer aldri til å bidra til oppdrett av en art det er altfor mange av fra før igjen). Skjønner det ikke er vondt ment å ønske seg et kattungekull, men det er litt som de som i beste mening prøver å redde et gammelt hus ved å bytte ut originale vinduer. Det er fordi de ikke har kunnskapen som trengs for å velge den beste løsningen. Hjemløse katters situasjon i Norge er et tema jeg vet ganske mye om, og jeg har selv reddet en hjemløs katt som ville dødd av nyresvikt dersom vi ikke hadde tatt ham inn. Skjønner at dette er et tema det ikke er vanlig å vite mye om, men jeg opplyser kun i beste mening! Du kan jo også lese mer om katter i disse linkene hvis du vil: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/myter_om_katter.22394 http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/ny_kampanje_unngaa_hjemlose_katter__idmerk_og_kastrer_katten_din.22390

      Håper du virkelig du kastrerer kattene så fort som mulig (lurt å velge kastrering fremfor sterilisering. Bedre for kattene helsemessig, og du slipper at de får løpetid). Og igjen, det er ikke ment som kritikk, for jeg skjønner selvfølgelig at man synes det er koselig med kattunger, kun et velmenende råd :)

      Slett
    3. Takk for informasjon.

      Interessant at det er forskjell på sterilisering og kastrering. Trodde det var slik det var forskjell på gutte- og jentekatter. Det får vi prate med dyrlegen om når vi kommer dit.

      Slett
  2. Good Morning, sooo cute cats, sooo beautiful.
    Very nice Photos, Greetings from bavaria from Reserl

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! We really enjoyn having this sweet cats.

      Slett