torsdag 21. juli 2016

TBT den første kjøkkenkroken

Den første kjøkkenkroken Thomas og jeg hadde sammen, fylte jeg raskt opp med mine fine og gamle bruksgjenstander og møbler. Stakkar. Han pustet litt hektisk der ei beite. - Skulle jeg ha alle de tingene i huset? Men de nygifte fant løsninger og vi ble vel både slipt og mer like i tanke og stil med tiden. Og spisekroken på kjøkkenet i byhuset var et av de koseligste stedene for gode måltider og verdifull prat. Vi tar en titt på nettopp denne delen av rommet denne Throwback Thursday`n. 

Lurer du på hva Throwback Thursday er eller hva jeg legger i det?
Les DETTE innlegget. 

Å dekke på med gammelt porselen er noe av det fineste jeg vet. Jeg liker særlig produktene som ble produsert i Egersund og Stavanger. De har nydelige mønster, delikate farger, fine fasonger og er av ypperste kvalitet. Og passer perfekt til vår (livs)stil.

I byhuset hang en gammel kaffekvern på veggen. Vi kjøpte den på bryllupsreisen vår. Ja, det er helt sant. Etter en laaang kjøretur nedover Italia og litt sånn, havnet vi på hjemveien i Sverige og de svenske loppisene fristet oss til å ta av fra hovedveiene. Akkurat dét hadde vi kanskje gjort uansett. Hvor gøy er det å bare kruse avgårde på en motorvei i dagesvis?

Akkurat denne kverna kjenner jeg at jeg gleder meg til å henge opp igjen. Vi må finne en plass til den i det nye kjøkkenet på gården. Jeg savner den knasende lyden av sveiven og mekanismens møte med hele kaffebønner. Litt kjipt å stå slik å sveive når gjestene sitter i stua og kaldsvetter av kaffetørst (eller hva gjør man når det er lenge siden siste kaffedråpe?), for det tar jo litt tid, men så er det jo veldig sjarmerende da! Jeg som egentlig ikke er så glad i kaffe en gang, (mitt alibi er kaffelatté), savner kverna fordi den er fin, og lyden, men ikke minst savner jeg duften av nykvernede bønner. For det er jammen godt for den som ikke er noen storslurker også. 

Det skal bli fint å få i orden neste kjøkkenkrok nå. Denne gangen har Thomas og jeg vært med i hele prosessen fra begynnelse til slutt. Denne gangen blir det ingen overraskelser over hva som skal få en plass i rommet. Nå vet han at jeg er glad i ting ;O) Det lyseblå kaffeserviset skal jeg i alle fall ha med. Nå ligger det nemlig pakket ned i avispapir og esker her i kjelleren. Tenk hvor gøy vi skal ha det når vi pakker opp igjen alle de fine tingene som har vært gjemt bort i over ett år! Jeg tror vi skal klare å skape oss et skikkelig koselig kjøkken. Igjen skal det dufte fra nykvernede kaffebønner og kanskje står kjelen og holder seg varm på vedkomfyren også?

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # 

2 kommentarer:

  1. Dear Liv, I am a great fan of blue and white china, and have a small collection. I particularly like the delicate shade of blue in those cups and saucers.

    Thank you for the beautiful Throwback. xo

    SvarSlett
  2. Å, det høres - og ser - så koselig ut! Spennende å følge utviklingen ....

    SvarSlett