onsdag 27. juli 2016

vis meg ditt sengetøy

På soverommet i byhuset hadde vi satt inn et skap, med glassdører, like ved sengen. Egentlig var det bok- eller vitrineskap, men jeg hadde fylt det med sengetøy. 


Sengetøy brettet og lagt i ryddige hauger. 

Sengetøy sirlig sortert etter farger.


Da vi flyttet i fjor sommer tok jeg skapet med, men det er så tungt at vi ikke tok oss bryet å sette det opp i andre etasje i leiehuset, der hvor soverommene er. Dermed ligger nå sengetøyet, som jeg behandler og føler like mye for som en eske full av fine servietter eller glansbilder, i noen midlertidige hyller inne på gjesterommet. Alt det fine sengetøyet har altså ikke den plassen det fortjener. Bak glass og ramme - bokstavelig talt! 

Men det er jo håp når vi kun bor her i leiehuset midlertidig? Gid det hadde vært slik. En kveld jeg ikke fikk sove, lå jeg og grublet over hvilke skap og møbler vi har og hvor de kan stå i det nye huset på gården. Til min store forskrekkelse må jeg nok innse at jeg trolig ikke får plass til sengetøyskapet i andre etasje, i nærheten av soverommene, på grunn av skråveggene... 

Vi må rett og slett finne en annen løsning. Få tak i et par mindre skap eller bygge noe selv. Men det som er klinkene klart, er i alle fall at jeg nekter å stenge alt det fine sengetøyet innenfor tette dører! De skal frem i lyset. Dette har jeg så stor glede av selv, og fargene og nyansene i sengetøyet blir en del av interiøret. Så må jeg ha fine "tellekanter" slik at jeg enkelt kan vurdere hvilke putevar jeg ønsker til hvilket dynetrekk. For man trenger jo ikke bruke det samme settet sammen. Min strategi er å blande forskjellige farger og mønster. Det syns godt på det øverste bildet i dette innlegget. Dessuten må jeg ha oversikt over utvalget fordi det å legge på sengetøy nesten er som å finne frem klær å ha på seg. Humøret styrer. Nå ser det kanksje ikke ut som jeg har et humør som svinger dramatisk, hvis man ser på utvalget og fargene i sengetøyet mener jeg. Hihi. Personligeheten vår uttrykkes jo i det vi liker og omgir oss med, og kommer altså til uttrykk helt ned på sengetøy-nivå. Jeg tror vi rett og slett kan driste oss til og si: 

"Vis meg ditt sengetøy, så skal jeg si deg hvem du er" ;O) 

Jeg skal ikke akkurat ta patent i denne teorien, men at det er et snev av sannhet her, vil jeg tørre og påstå. Og i huset på gården blir det altså helt nødvendig å vise min personlighet frem med brettekanter og pastellfarget sengetøy i et skap med glassdører! ;O)

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # 

2 kommentarer:

  1. Adorei o quarto branco. Estou decorando um em nosso galpão.
    Muito bonito teu blog, cheio de belas inspirações.
    Tenha um ótimo fim de semana.

    SvarSlett
  2. Åh så fine avstemte farger. Blir rett og slett misunnelig på deg, som har denne evnen. Hjemme hos oss ligger de stablet i lettere hytt og pine :)

    SvarSlett