fredag 19. august 2016

min hverdag

"Hvordan ser egentlig min hverdag ut akkurat nå?"

På bildet her ser det jo ganske så greit ut. Rekker en liten kaffekopp før arbeidsdagen er i gang liksom. Men er det den hele og fulle sannheten? Vi kan jo likegodt begynne med en gang: dette kjøkkenet ferdes jeg ikke lenger i. Det er bykjøkkenet i huset vi solgte for ca 1/2 år siden. Men her syns jeg liksom jeg så litt koselig ut i et hyggelig miljø. Så fikk det bli dette bildet som ble introen på innlegget jeg har tenkt å dele med dere i dag. Jeg skal nemlig ta dere med gjennom en nokså vanlig hverdag. En del små detaljer er utelatt, men til gjengjeld får dere de store linjene. For hvordan ser egentlig min hverdag ut akkurat nå?

Min dag starter med en frokost. Det må jeg ha for å komme godt i gang. Nå har jeg blitt ganske så flink til å bake brød, så vanligvis er det hjemmebaket som står på menyen. Her er det et kjøpebrød fra en steinovnsbakeri. For unntak er det jo. Til og med de unntakene da vi oppdager at brødboksen er tom og vi må spise knekkebrød istedet. Noen dager tar vi oss tid til å spise frokost sammen hele familien. Det skjer faktisk ganske ofte. Vi setter pris på disse stundene, selv om matlysten hos alle ikke bestandig er på topp og klokka jobber mot oss. 

*Ferskt brød med gulost, noen skiver av tomat og litt pepper er god frokostmat. 


Siden tusler jeg opp på mitt vesle kontor. Som også er vårt gjesterom. Der sitter jeg med mitt arbeid. Det være seg bilderedigering, skrive tekster til reportasjer, research, svare mailer eller planlegge foredrag. Akkurat nå for tiden bruker jeg mye av tiden på reportasjer for Lev Landlig. Her syr jeg sammen bilder og tekster fra fine hjem jeg har vært på besøk, steder jeg har lært om tradisjonelt jordbruk og kulturlandskap, kreative gjør-det-selv idéer og tips til husholdningen. Det gode liv på landet altså. Det er hva jeg ønsker og prøver å formidle. Og nå vet dere at det skjer ved et gammelt kjøkkenbord, mellom to gamle tresenger, på et gjesterom, i et leiehus... 

Så går det raskt mot middagstid og avslutning på arbeidsdagen. Om jeg ikke har vært så effektiv som jeg ønsket, sitter jeg igjen med følelsen av at dagen har gått for fort. Andre dager har jeg fått god uttelling, og jeg sier meg fornøyd og glad når Mac`n slås av. Familien samles i alle fall, og i sommer har det ofte vært her oppe på gården. Middagen tilberedes nede i leiehuset og fraktes opp den noget humplete grusveien. Svett, svett.... Eller den lages på enkelt vis på hybelkomfyr i spikerteltet. Selve måltidet inntas så ofte været tillater det, her ved langbordet. 

Det har vært mye jobbing på huset en lang periode nå. Dette arbeidet er både altoppslukende og tidkrevende. Midt i alt vil vi leve og skape gode minner, og hver ettermiddag har vi et ønske om å være sammen som familie (og med venner og storfamilien) og gjøre noe som samler og gir energi. Vi koser oss på gården, leker med treklosser, fisker i bekken, drar på kanotur i kanalen og spiser blåbær i skogen... Dette er den beste tiden på dagen. Da puster vi litt ut etter dagens arbeidsøkt, og psyker oss opp til en ny. 

For når veslekaren har lagt seg, bretter vi opp ermene igjen og gyver løs på dette. Og noen dager er det akkurat så grått og rotete som det ser ut på dette bildet. Men det går fremover, og vi er ved godt mot. En "bad-hair-day" i blant må man regne med. Rommet innerst som dere ser har fått panel på veggene, er det nye gjesterommet/kontoret/biblioteket. At jeg nevner så mange funksjoner er ikke fordi rommet er så stort, men heller hva vi tenker det kan egne seg til. Vi får se når vi får bodd oss litt inn etterhvert. Ellers tar jeg her bilde fra kjøkkenet, og via gangen ser vi altså inn i rommet som faktisk snart er ferdig! (Siden dette bildet er tatt, har nemlig taket kommet på plass og vi har begynt å male. Hurra!)

Dagens slutt. Slitne, og som oftest fornøyde med arbeidet som er lagt ned, ender dagens ferd her inne. Da er det godt å komme hjem til en koselig oppredd seng kan jeg love. Dere som har fulgt meg lenge og vel, vet at jeg liker sengetøy og at sengen vår alltid er oppredd. Det er et deilig syn som møter meg hver kveld, og å legge seg i en god seng må være noe av det største privilegiet vi har.

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # gründertreff2016 #

3 kommentarer:

  1. Dette var veldig koselig skrevet. Ønsker dere en riktig god helg :-)

    SvarSlett
  2. More beautiful photos to inspire me. Our bed is also made every day. My parents taught me that way. Your life is busy, but beautiful!

    Linda

    SvarSlett
  3. Å please, håper dere ikke tenker å gjemme bort den vidunderlige tømmerveggen bak panel! Det kommer til å bli så fint hos dere. Og den drømmeutsikten!

    SvarSlett