tirsdag 30. august 2016

turnélivet starter i dag

Da starter turnélivet igjen. 

I sommer har jeg gjort andre ting, og hatt mye fri, men nå er jeg klar for en ny runde med foredraget "Den store koftejakten". Vi starter på Sørlandet. Nærmere bestemt befinner jeg meg på Froland bibliotek i kveld klokka 1800. På onsdag kveld er jeg i Fevik. 

Hvor ferden går videre derfra kan dere se i turnélisten som dere finner øverst i høyre kolonne her på bloggen.

NB! Jeg skal besøke flere steder, så følg stadig med på den oppdaterte listen.

Jeg skal altså fortelle om "Den store koftejakten". Hvordan gikk det egentlig til da kofter plutselig ble så interessant for oss igjen? Og hva førte det til? Og hvorfor i all verden traff dette oss så midt i hjertet?? Jeg forteller historien med et personlig preg og sett ut fra mine øyne. 

Med meg har jeg rundt 50 kofter. Både til dame, herre og barn. Alle modeller fra Koftebøkene. De er med for at dere skal kunne kjenne på forskjellige kvaliteter, se fargene og ikke minst prøve størrelser. 

Siden det går mot høst, har jeg i dag plukket ut bilder som viser kofter i jordfarger. Jeg syns det er helt nydelig med disse nyansene. Det er jo uante muligheter med farger når man skal strikke seg en kofte, derfor gleder jeg meg til å treffe dere som har strikket kofter fra bøkene våre, og se hvilke farger dere har valgt. Kofter kan få helt forskjellige uttrykk med forskjellige farger og garnkvalitet. Jeg gikk rett på limpinnen en gang kan jeg fortelle. Jeg så en nydelig kofte i et utstillingsvindu og kommenterte det. "Ja, det er deres kofte fra Kofteboken 1" var svaret fra butikkeieren...

Velkommen på kofteforedrag!
Hyggelig om vi ses :O)

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 #

5 kommentarer:

  1. Åhh , det hadde vært kjekt. Men ingen Stavanger-tur, ser jeg. Her forleden fant jeg en kofte som jeg helt hadde glemt ut at jeg hadde. Jeg ble enda mer overrasket over at den var så fin i både mønster og farge (gråblå og offwhite) Så dumt jeg ikke husket den da du var hos oss. Men den skal jeg bruke masse fremover. Du har jo satt i gang en skikkelig koftefarsott over det ganske land:-) Jeg er veldig imponert over hva du har fått til! Lykke til med foredragene dine. Det hadde vært veldig interessant å fått med seg. Klem fra meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi får satse på at det blir litt vestland igjen senere. Jeg var jo på en god runde på Vestlandet i januar, men jeg har ikke vært i Stavanger da. Så vi får se hva jeg kan få til etterhvert.

      Så gøy at du har funnet en fin kofte. Kanksje den dukker opp på noen bilder etterhvert? Du får tagge meg på insta ;O) hehe.

      Og tusen takk for lykkeønskninger til turnélivet! Det blir hyggelig og fint med en runde igjen. Og veldig herlig at koftefeberen fortsatt er god og varm i det ganske land!! :O)

      Slett
  2. Hei, fikk flashback når jeg så det nederste bildet. Akkurat en slik kofte - med de samme fargene - hadde jeg i barndommen. Jeg må ha vært 8-10 år, så det var i 70-åra. Ser at kofta nå finnes i den nye kofteboka. Tror jeg må kjøpe boka, for jeg har veldig lyst til å strikke den i voksenstørrelse. Hva heter forresten kofta, og vet du hvor den er fra, eller forhistorien?
    Ellers takk for en inspirerende blogg, og lykke til med foredragene!
    Hilsen fra Vestlandet

    SvarSlett
  3. Hei. Hva heter kofta på det nederste bilde? Hvilken av bøkene dine er den fra? Armene ser vide ut, stemmer det?
    Mvh Kine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kine

      Dette er Garnmannen og oppskriften finner du i Kofteboken 2.
      Dette er en kort modell (kort i livet) og ermene er kanskje litt videre enn helt smale ermer, men ikke betydelig på noen måte. Det ser kanksje bare slik ut her på bildet?

      Slett