mandag 8. mai 2017

tre avleggere satt i jord

Jeg ville så gjerne ha det gamle slaget.
Det er ekstra gøy om man får tak i avleggere fra gamle planter, og nå er hele tre rabarbra-planter satt i jord!

En av de tingene jeg ønsker i år, er å få satt mer i jord nede i kjøkkenhagen. Siden bakkehellingen er ganske skrå her, har jeg rett og slett begynte å bygge opp kasser til plantene og planere ut gå- og ståplasser. Om jeg ikke direkte har vatret grunn under beina, blir det mye mer behagelig å gå her nå. Dessuten renner ikke vannet av og ned på jordet før tørste røtter rekker å suge til seg. I helga hadde jeg god hjelp av en denne jobbegutten.

Det stod ikke mye igjen da vi kom til gards. Det meste var overtatt av ugress, tatt bort eller spist av sultne klovdyr i nattens mulm og mørke. Som på mange andre bruk, har det vært livsnødvendige planter og trær her også, men det var altså den gang. Heldigvis står det igjen litt, og det setter vi ekstra pris på. Som for eksempel en stor og fin rabarbra. Den har vi høstet fra og det har blant annet blitt god saft. Men i fjor var den så tuslete. Kun noen små blader... I år... Jeg har ikke sett snurten til den - for å si det slik...

Derfor har det bare vært en ting å gjøre: Skaffe seg nye! Men så er det dette med de gamle slagene. Ikke bestandig like lett å få tak i det i butikkene. Derfor er jeg nå så glad, for jeg har fått tak i "brukte"! Og ikke bare èn plante, men hele tre små. Så får vi se om de har tålt flyttingen. Det var kraftige røtter under jorden, og noen av dem har nok blitt brutt av.

Møkkakjelleren er full av god gjødsel, så vi får håpe dette spadetaket gjør susen. Rabarbra-spirene er altså satt i god jord, har fått mye vann og nå håper jeg på en skikkelig innhøsting. Jeg kan informere om at det ser bra ut så langt!

Tips!
I det snøen smelter, legg over en god kladas med naturgjødsel der rabarbraen står. Sammen med snøen, renner næringen ned i den som skal vokse å bli stor.

Rabarbraen bør høstes før St.Hans.

Rabarbra er godt til paier, kaker, mauling ;O) og ikke minst saft, som er min favoritt!

2 kommentarer:

  1. Lurer litt på hvor sent man kan plante rabarbra? Vi er jo langt unna en hage, men det hadde jo vært gøy med litt rabarbra i år da. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satte jo i jord en som allerede var i gang. Nå blir det jo spennende å se hvor mye de orker å vokse i år. Må nok sette litt nye røtter, jeg var litt røff når jeg gravde dem opp. Men jeg håper og tror at det i alle fall vil være futt og fart i dem neste sommer. Så mitt svar er vel at det bare er å sette i jorda, så får man heller være tålmodig med innhøstingen det første året. Men jeg er ingen ekspert ;O)

      Slett