torsdag 7. juni 2012

8* ENKELHET


 *enkelhet*

HVA: Her har jeg nok forandret meg en del. I mitt tidligere hjem var det vanskelig å begrense seg. Jeg så det som min oppgave å ta vare på alt som var fint og gammelt. Det resulterte til slutt i at leiligheten var rimelige overmøblert og gjestene kunne nesten få guidede runder i stuen for å se på alt jeg hadde spart på. (Du kan sjekke HER og HER ;O) Hihi. Det var kanskje ikke så ille... Eller kanskje det var det? I alle fall har jeg vært gjennom en endring i forbindelse med mitt møte med Thomas. Han orket nemlig ikke å flytte på ting for å få opp skapdører eller gå sidelengs forbi stoler og sofaer som stod for trangt. Hihi. Men jeg har nok alltid hatt det i meg jeg også. I perioder har jeg hatt behov for "ro og stillhet" i interiøret. Da har jeg hevet ut både ting og møbler og gått for en "simple living" eller "less is more"- stil. Nå syns jeg det er godt å møblere enkelt så hver ting får oppmerksomheten den fortjener. En enkel kurv med ryer på en gammel brudekiste er pynt nok i seg selv. Lampen over kjøkkenbordet er superenkel og understreker en "husmannsstil". En liten gul krakk foran sengen gir liv og spill i rommet og sommerens urteplante har fått plass på nattbordet. Ikke en hel bukett. Bare en enkel liten kvast. Nok til å både pryde, dufte og glede.

HVORFOR: Som jeg såvidt hinter til over her, en mann bor i huset og det er fint at han kan sette seg ned i sofaen uten at jeg roper: "Pass på alle putene. De lå så fint..." Hihi. Neida, men viktigere: hver ting og møbel kommer mye tydeligere frem når det ikke drukner i for mye dill og dall. Tingene minner om enkle kår og av en eller annen grunn syns jeg det er så utrolig sjarmerende. Gamle hus med enkle hjemmelagde møbler. Der hver ting hadde stor verdi fordi man ikke bare kunne kjøpe nytt. Tingene skulle først og fremst være praktiske, men de la også sin ære i å gjøre dem vakre. Det fasinerer og inspirerer meg til et "enklere liv".

*Se flere tips til stilen HER.

13 kommentarer:

  1. Lurt. Her i huset bytter vi på litt. Da får alle de søte og gamle tingene vist seg frem på tur. Kan bli litt mye for øyet innimellom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo supert å kunne bytte på. Jeg trenger stadig litt forandring og det er deilig å kunne gjøre noen endringer i blandt. Enten bare ved å ommøblere eller ved å bytte ting ut i perioder. Problemet vårt er bare at vi ikke har så stor lagringsplass til alle disse fine tingene....

      Slett
  2. Her skriver du fint om noe veldig viktig. Det er forskjell på å leve i et hus, og styling for bilder. Vi har også bare det som er nødvendig framme. Men jeg forstår jo at det er vanskelig å begrense seg for noen. Vi har heldigvis plass på låven til å sette fram mye at det vi ikke kan ha inne, men likevel ikke vil kvitte oss med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint da, å ha plass til litt man kan bytte på ute på låven. HVIS man tar det frem og bruker det av og til da... hehe. Jeg har en tendens til å glemme det jeg ikke ser. Og ikke savner jeg det heller - det er det værste - Det forteller meg vel i grunn at jeg fint kan leve ut dem også... hm...

      Slett
  3. Nydelig innlegg.
    Jeg gleder meg til å innrede den nye leiligheten min, enkelhet kommer til å være mitt mantra ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres fint ut! Lykke til med ny leilighet!!

      Slett
  4. God morgen.
    Leser gjennom innlegget ditt og tar meg selv i å sitte å nikke. Jeg er der.. Fra å dra alt inn og til å søke det enkle og åpne. Mitt interiør forandrer seg litt etter årstiden. Om sommeren søker jeg det lyse og lette, mens om vinteren liker jeg å ha min egen lune hule. Da kan det kanskje komme inn litt flere ting og møbleringen føles kanskje overfylt.
    Ikke for det, jeg synes også at slik du hadde det tidligere,også var flott.
    Interiør er som mat, det spørs om det er skapt med kjærlighet, og ikke som et nødvendig onde...
    Ha en fin dag.
    Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også hatt det litt slik du beskriver. Litt forandringer i forhold til årstidene. Ønsker det liksom litt lunere om vinteren.

      Slett
  5. Det er så koselig å følge med på bloggen din. Her er det mye god inspirasjon å hente. Jeg er imponert over gårdsprosjektet i Kviteseid og gleder meg over å se at prosjektet skrider fram. Et fantastisk sted!
    Hilsen fra Provence

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig å få en slik hilsen fra sydligere strøk! Så koselig at du finner inspirasjon her.

      Slett
  6. Hei!
    Du skriver så herlig og levende, alltid så koselig å følge deg:)
    Det blir fort litt overfylt med oss som elsker alt det gamle og kan ikke kvitte seg med ting:) men syntes du hadde og har et aldeles nydelig hjem:)
    Alltid masse inspirasjon å hente her
    Fortsatt god dag

    Klem Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan virkelig være en utfordring å begrense seg. Jeg har jammen måtte lære litt av det og jeg syns faktisk jeg har blitt litt flink også. Hihi. Vi hadde ikke sjans til å ha alt jeg kom med inn i dette ekteskapet i huset her vi bor nå. Da måtte jeg selge unna gitt og det var litt vanskelig noen ganger. Men så får man satt det litt i perspektiv også - det er jo tross alt bare ting.

      Slett