mandag 5. november 2012

Kjære alle sammen!

Kjære alle strikkeglade, frysepinner og tradisjonelle nostalgikere!
Da skal vi ut og lete etter gamle strikke-oppskrifter ;O)

Saken er den: Jeg har fått uttallige spørsmål om koftene/strikkejakkene jeg bruker her på Livs Lyst. De dukker nemlig opp både titt og ofte fordi jeg stadig bruker dem. Jeg er en ordentlig frysepinne om vinteren, men med de gamle koftene holder jeg varmen. Oppfordringen har gått på om jeg har oppskrifter. Vet jeg hva jakkene heter? Desverre vet jeg sjelden det... Derfor gir jeg nå oppfordringen tilbake som en utfordring til dere! Kjenner dere navnet på de strikkede plaggene eller vet dere hvor vi kan finne oppskriftene? Jeg skal legge ut et og et plagg her på Livs Lyst fremover. Og skulle du også ha gamle kofter/strikkede jakker/gensere du gjerne vil dele med oss eller du mangler oppskrift på, kan du sende inn et (høyoppløst) bilde til meg. Så kan vi lage en hel liten samling vi kan dele med hverandre.

Oppskrift finner du HER

19 kommentarer:

  1. Ååååå.... den strikke jakke var bare utrolig flott:)
    Skulle virkelig ønske jeg var flink til å strikke nå!!
    Likte den utrolig godt:)
    Ha en herlig kveld
    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Denne kofta hadde min mor da jeg var barn - tror hun hadde vunnet den på en basar.... Oppskrifta vet jeg ikke noe om, men det var rart å se den igjen...:) Måtte bare kommentere sjøl om det ikke ble noe oppklarende i f.h.t. mønster og navn..... Klem

    SvarSlett
  3. Et lite tips til nye strikkebøker som baserer seg på de gamle oppskriftene, men modernisert er Strikk på nytt av Anne-Kirsti Espenes og Kofter av Kristin Holte. Ikke direkte relevant, men gøy likevel.

    SvarSlett
  4. Spennende! Gamle kofter er kjempefine plagg. Jeg er og avhengig av å ha noe varmt over ryggen :)

    Et lite tips til steder å lete gamle oppskrifter: bokhylla.no Her ligger det utallige strikkebøker (og andre bøker) gratis tilgjengelig på nett =)

    Renate

    SvarSlett
  5. Dette blir spennende å følge med på!
    Kanskje drømmen min om en fin, nostalgisk kofte blir oppfylt en dag :)

    SvarSlett
  6. http://www.ravelry.com/patterns/search#photo=yes&craft=knitting&page=21&view=captioned_thumbs&query=norwegian%20&sort=best&pc=sweater

    Her på ravelry.com er det masse bilder av gamle kofter/gensere. Ser at endel av dem er fra Dalegarn. Om det er noen av disse dere leter etter vet jeg ikke men et lite tips ;) (kan være du må være medlem for å se linken) Ravelry = strikkers drøm ;)

    Skal følge med på jakten ;)

    SvarSlett
  7. Heisann Liv :)
    Så artig at du har satt igang med dette! Koftene du viser fram her er virkelig fine, og med mønstre jeg ikke har sett før. Jeg er selv ivrig med strikkepinnene, og strikka faktisk min første jakke til baby-lillesøstra mi da jeg var bare 6-7 år.. Det var et egenkomponert mønster, men med god (og helt nødvendig) hjelp fra moren min, som hjalp meg med maskeantall osv. Dette tror jeg nok også var ganske vanlig 'før i tida'; at man ikke nødvendigvis gikk i butikken og kjøpte mønster sånn som man oftest gjør i dag, men enten tegna mønsteret selv eller tok hele eller deler av mønsteret fra et annet plagg. Det vet jeg i allefall at min bestemor og mor ofte har gjort, og jeg selv også av og til. Så da er det jo faktisk ikke sikkert at det finns et bestemt mønster til alle koftene dine, hvis det er sånn at de er veldig gamle. Men da kan man tegne det av, f.eks på ruteark, og lage seg et mønster selv. Men dette er jo mer arbeidssomt da, og krever kanskje litt trening.
    Men jeg vet jo også at det finns mange strikke-møstre som ikke er i salg lenger. En ide kunne jo f.eks vært å ta kontakt med de norske garnspinneriene (Sandnes, Dale, Rauma osv), og spurt om de har noen av mønstrene på koftene dine i arkivene sine.
    Jeg gleder meg til å følge fortsettelsen av dette! :) Kanskje må det bli ny strikkajakke i løpet av vinteren ;)

    SvarSlett
  8. TAKK TIL ALLE MED GODE IDÈER PÅ HJEMMESIDER OG DET Å TA KONTAKT MED GARNPRODUSENTER. DET KAN NOK HENDE VI MÅ GJØRE BÅDE DET ENE OG DET ANDRE. ALLE TIPS TAS I ALLE FALL MOT MED TAKK OG DE NOTERES!! TUSEN TAKK SÅ LANGT! Supert at dere er med :O)

    SvarSlett
  9. Jeg har null å bidra med når det gjelder strikking og strikkeoppskrifter, men regner med du får napp på dette. Er jo SÅ mange dyktige strikkere i bloggeland.

    SvarSlett
  10. :-) Så bra at du etterlyser dette :-) for det samme gjør jeg :-) er så mange fine gamle mønstre..vet jeg har en gammel bok etter min far som det står gamle mønster i :-) skal lete mer å håpe jeg finner den :-) da gir jeg deg gjerne noen oppskrifter :-)

    Ønsker deg en flott uke :-)

    SvarSlett
  11. Hei Liv og tusen takk for en nydelig blogg!!! Jeg rekommenderer deg og alle strikkeinteresserte å gå inn på husmorsskolan.blogspot.no og kikke. Maja er spesialist på vintagestrikking, ho har studiesirkler og forelesinger mm og har en veldig koselig blogg.
    /Carin

    SvarSlett
  12. Hei, denne koften heter Siw og jeg har oppskriften :))))

    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Skulle så gjerne hatt oppskriften på kofta Siw :) Kunne du hjelpe meg med det tror du.... Har så lyst til å strikke den:)) Kjempe fin:))
      Ta kontakt med meg her eller på Facebook,
      Med venlig hilsen Wenche Sømoe.

      Slett
  13. Hei Liv ;
    Kommer til å følge med på denne bloggen fremover.
    Du har mange fine kofter som du viser her ja. Er også en som deler din intresse.
    Ser du har en som jeg kjente igen med en gang. Det er den grå som du har på deg på bilde der du står ved en lykt på sia av deg. Den heter Jølster . Har en akkurat samme som deg. Har du ikke mønsteret så kan jeg sende det til deg.
    Venter i spenning på masse bilder fremover. Skal prøve å bidra med mønster hvis di er kjent. Samler på koftebilder å oppskrifter av nett sånne som du liker.
    Ser der er mange som deler denne intressen i bloggen din.

    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  14. Nydelig jakke!

    Her (http://www.sandnesgarn.no/-gratisoppskrifter/gamle-oppskrifter/304fea6a-0aa1-44d0-bfc8-ae39d33fa16a/1) finnes noen gamle strikkeoppskrifter.

    SvarSlett
  15. Så koselig å lese om Koftejakten din :) Jeg er så heldig at jeg har "arvet" to store mapper med gamle strikkeoppskrifter i. Har nå bladd igjennom, og plukket ut de oppskriftene som er til kofter og til koftelignende plagg. Kopierer gjerne og sender til deg hvis du vil ha?
    Også har jeg selv en morsom historie om jakten på et koftemønster. Den vil jeg legge på min egen blogg, må bare finne igjen bildet som var inspirasjonen til min egen kofte først. Da skal jeg samtidig bruke ditt "koftejakt-bilde", så kan det jo hende at noen der ute kan hjelpe deg med mønster og navn. Ha en flott helg :)

    SvarSlett
  16. Hei. Denne koften kunne jeg veldig gjerne tenkt meg mønster på. Hvordan kan jeg komme i kontakt med Siw?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg legger ut de oppskriftene jeg kan sånn fortløpende. Noen er fortsatt til salg si butikkene, så det er ikke alle jeg vil kunne legge ut oppskrifter på. Følg med under banneret; den store koftejakten fremover ;0)

      Slett
  17. Denne er ikke i salg lengre så du kan legge den ut.
    Fikk info i epost fra Sandnes.
    Jeg har mønstret på denne. :O)

    SvarSlett