onsdag 29. januar 2014

tips: sopebrett og kost

Om vinteren er sopebrettet og kosten mine beste venner. Vi har peisen midt i stuen og naturlig blir det sagmuggsøl fra vedfyringen. Det er både tungvindt og kjedelig å ta frem støvsugeren hver gang man har lagt i ovnen, disse små praktiske duppedittene egner seg særs bedre!

Og så klart kan jeg ikke ha plastikk-kost. Eller brett for den saks skyld! ;O) Kosten er i treverk, hårene på børsten er utrolig bløte og er supre å koste opp de små sagflisene med. Og en og annen hybelkanin blir også dratt med i dragsuget. Brettet er i stål, men har en liten gummikant på enden så det ligger så godt nede på gulvet og er lett å koste opp på. Og ikke minst er det fiiiint!

Kost og brett kjøpt hos byEldhuset.no

Småved og avkapp har vi gjemt i en gammel tine og den står hendig plassert rett ved peisen. 

God vedfyrt vinterdag til dere!
Her har det nemlig lavet ned i hele natt. Nå må jeg ut og måke så formiddagsgjesten min kan finne inngangsdøren.

15 kommentarer:

  1. Hallå där gamle bloggvän😉 hoppas allt är fint med dig och övriga familjen! Du fortsätter blogga lika smakfullt ser jag till min stora lycka, för DU har verkligen fingertoppskänlsa för detta, åh så vackra bilder och jag bara älskar ditt hem! Köksbordet, det halmgula, åh så fint det är! Duktiga styling o fotojobb i Lev Landlig, så fin framsida du visar nedan, jag saknar så att den tidningen inte finns att köpa i Svergie längre!😔 ha en underbar vinter, nu ser jag fram emot vårvintern🌷🌷🌷

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir så glad når jeg leser dine kommentarer jeg vet du! Du er jo så grei med meg. Men vit at det varmer. Jeg tar det rett til hjertet ;O)
      Stor klem

      Slett
  2. Hei!
    Eg har eit liknande sett med kost og brett, men mine har langt skaft. Eg har hatt det i årevis, fint å sjå på og nyttig :-) Her har vi ikkje snøv, men barfrost- kjenner at eg faktisk saknar snømåking…(Men det er kanskje noko eg ikkje bør seie for høgt?!) Ønskar deg ein fin dag!
    Mvh Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe. Rop det ut for meg! Jeg koser meg med denne snøen jeg. Det er jo så fint og snøen er fin og lett å måke ;O) Får håpe dere får et dryss dere også da. Det er jo koselig med litt hvit vinter. Vinter på ordentlig liksom. Trodde den skulle bli helgrønn i år, men heldigvis da.... Snart på tide å prøve skiene ;O)

      Slett
  3. Veldig lurt med kost og brett ved peisen. Jeg hadde også et sånt sett i tre og blikk, men tror du ikke mannen min tok det til seg og brukte det både i garasjen, båten og til alt mulig rart? Tror jeg må skaffe meg et nytt sett. Men det er ikke så lett å få tak i noe annet enn plast. Ha en fin dag videre. Så hyggelig med formiddagsbesøk da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe - der ser du altså!
      JAJA, det betyr vel bare at dette er meget praktiske saker.
      Skaff deg et nytt du ;O)
      Det kan kjøpes på byeldhuset.no som sagt.

      Slett
  4. Finfine bruksting! Litt utfordring å finne de fine trekostene med naturbust, har en med langt skaft på hytta, men nå er den så slitt at jeg snart må finne en ny, hjemme måtte jeg bare kjøpe en vanlig da jeg ikke fant trekoster i min umiddelbare nærhet! Vi fyrer i opp til tre ovner her i huset, så kost og brett er et "må ha":) Nyt snøen, her har vi ikke filla! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tre ovner ja. Det hørtes koselig ut! Litt jobb, men koselig.
      Du må unne deg et skikkelig fint sett Synøve! ;O)

      Slett
  5. Veldig kjekt!!! Også så fin tine! Kos deg i dag!
    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tinen er veldig fin syns jeg og. Og så har den så koselig gråfarge.

      Slett
  6. Hello Liv,
    Such simple photos; the brush makes me think of a very old brush that was given to us many years ago by an old man. It is hand-made using real horse-hair bristles. The old man who made it died shortly after we received the brush. It is in the garage but I think I should bring it inside to have near the fireplace. It brings back pleasant memories.
    I can just imagine your cozy house surrounded by beautiful snow. Stay warm.
    Linda xx

    SvarSlett
  7. Up and out in the garage you go! ;O)
    Nice story about the old nice man who gave you the hand-made brush!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Liv,
      I went right to the garage and brought up the old brush. It now sits in a very old brass bucket, along with the fireplace gloves and bellows. Looks right at home there.
      Linda ;o)

      Slett
  8. Kjempefin feiekost og brett. Prøvde å bestille på byeldhuset, men de var utsolgt nå.
    Mvh Riddersporen

    SvarSlett
  9. Hi, my name is Marina and live in the south of Spain. Love your blog, a new follower here.
    http://marinainblue.blogspot.com.es/

    Hugs
    Marina

    SvarSlett