søndag 4. mai 2014

veier opp for andre sanitære bekvemligheter

Et av skiltene vi lagde for en stund siden fikk henge igjen på gården. Det som viser vei til utedoen i låven. 

Skiltet er laget av gamle materialer som har ligget ute. De er grå ... og fine. Og nå finner gjestene som kommer til gards for første gang veien selv.

Inne på låven laget jeg i sommer en veldig enkel og røff hylle. Jeg trengte noe til vaskefat og andre nødvendigheter. Og på denne hyllen må jeg liksom ha det litt koselig. Selv når vi bare er oss her oppe. Her tennes det duftlys i lykten og i kannen finner man nytt vann. Det henger også alltid et håndkle her. Gjerne et av de jeg strikker selv. (Tila-håndklær.)

Akkurat denne gangen hadde jeg også kjøpt inn en deilig duftende lavendel. Jeg bruker som regel å finne noe ute i naturen som jeg pynter opp med her, men nå gikk jeg altså til det skritt å gjøre et lite innkjøp. 

Litt natur måtte jeg også ha med. Klarer meg liksom ikke helt uten. Et ekte fuglerede (!), noen steiner og litt mose fikk også plass i kurven. Og et lite flagg. (Dere visste kanskje ikke at jeg var en stor poet?) ;O)

Og til slutt det beste av alt. Deilig deilig duftende såpe. Ja, man må unne seg litt luksus i slike omgivelser. Vi snakker jo utedo her. Dessuten er alt annet så grovt og røft, så den fine flasken og ikke minst den gode såpen veier opp for andre sanitære bekvemligheter.

6 kommentarer:

  1. Hei! Jeg er sjarmert av interiøret dame i huset og alt som omgir det. Hver dag jeg ser frem til et nytt innlegg som gir meg energi. Takk Anna. malaprowansja.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Så koselig, Liv! Jeg likte veldig godt skiltet du hadde laget, og bør leses av så vel barn som mann! Hi, hi! Utedoer har sin sjarm, og jeg husker fremdeles utedoen vi hadde på et sted mine foreldre hadde, da vi var små, hvor det hang gamle kongebilder og mye rart på veggene! Vi løp dit om kvelden for å komme unna kleggen, og gjemte oss der hvis vi hadde gjort noe galt! Så deg på TV fredag da, og det var hyggelig å høre stemmen din! Ønsker dere en fin, ny uke! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  3. Så utrolig koselig du har gjort det! Virkelig koselige detaljer som gjør det så innbydende! Kan ikke akkurat skryte av sånne delikate omgivelser i Lunden, der klør vi bare i fingrene etter å få innredet (og ferdigstilt) badet
    :-)
    Ha en fin uke!

    Mona

    SvarSlett
  4. You have created a beautiful outhouse, Liv. When we visited the farm where my grandfather was born in Norway, we found that the outhouse there was worthy of a photo, as well. A bouquet of fresh flowers was placed there on a small table, and there was a lace curtain on a high window opposite the seats, with a beautiful view of the mountains on the other side of the valley below.
    You have brought back memories to me.
    Linda xx

    SvarSlett
  5. Gammeldassen er i daglig bruk på den gamle gården vår, og vi har faktisk innedo (eller vannklosett, wc som det heter på nynorsk) :)
    Nydelig blogg og nydelige bilder og inspirasjon i massevis, sengetøyskapet ditt har jeg aldri sett maken til :)

    SvarSlett