lørdag 20. september 2014

vår i lysthuset

Vår i lysthuset ja. Rett og slett får dere en liten bildeserie som er helt ute av dagens sesong. Men jeg tipper dere kan leve dere godt inn i hvordan det er å sette seg ut i sola en vårdag. Eller så kan jeg forsikre at aktiviteten som gjøres på disse bildene passer likegodt til høstsesongen vi er inne i nå. For det er vel nokså typisk at vi nordmenn nå kryper inn i våre varme huler igjen? Gjemmer oss under pleddet og fyrer i ovnen? Men hvorfor ikke bare ta med pleddet ut og nyte den klare høstluften?

Jeg forespeilet i forrige innlegg at det ville komme en liten bildeserie fra lysthuset i hagen vår. Lysthus sa jeg? Jepp, jeg mener lysthus. Et lysthus av syriner og brudespirea. For noen år siden planerte vi ut en liten krok av hagen og plantet unge planter i sirkel. Vi la også skiferstein i sirkelformasjon for å understreke formen på lysthuset. Det er på ingen måte ferdiggrodd her, men vi kan allerede sitte litt usjenert fra naboer og andre som tilfeldig måtte passere opp på veien bak.

Og det er her denne røde saften kommer inn. Helst hjemmelaget, men nest best er kjøpe solbærsaft. Den smaker godt og er så fin og rød på bilder ;O) Jeg har en egen flaske jeg bruker til slik saft. Den har lokk og kan stå i kjøleskapet å bli kald. Dessuten er den dekorativ å sette på bordet da vet dere. 

Og i tiden på året da det er hyggelig å sitte ute, tar jeg gjerne med meg noe å lese på og en flaske med rød saft. Ja det er helt sant. Jeg gjør det. Når jeg skal slappe av noen minutter er det godt å sitte litt gjemt bort her oppe i lysthuset. Med den røde saften min. Hihi.

Om jeg skal sitte ute på høsten slik som nå, tar jeg jo bare med meg akkurat det samme utstyret. Et deilig saueskinn, en god pute og et teppe. Det duger gjennom hele sesongen! Og koselig er det. Om man tar seg tid til å rigge seg litt ekstra til så koser man seg litt ekstra. Om man har tid til å slappe av da... Det burde vi nok alle i blant. 

Så sier jeg bare: enjoy!
Ta deg tid til en liten pust i bakken. Litt kos i hverdagen. Alenetid eller sammen med andre. Det er mye helse i en god hvil når det har vært hektisk en stund!

(De som kjenner meg godt og vet hvordan dagene er nå i innspurten med Kofteboken ville nok bedt meg sette meg ned i lysthuset selv. Jo, det hadde vært godt med en hvil der nå (og litt rød saft), men jeg får vente til boken er i butikkhyllene og på vei i posten til deg! ;O)

14 kommentarer:

  1. Liv, I love these photos and the words that come with them. What a peaceful place to enjoy a good book, some autumn sunshine, and some red juice. You deserve some time to relax after all of the hard work on the book.
    Linda xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much Linda.
      My faithful blog reader <3 <3

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  3. Så fint det var, men hvordan er det med insekter der?
    Her har vi vært veldig plaget av bl.a veps i år, selv på steder der det ikke har vært mye trær og blomster.
    Ser utrolig koselig ut da ♥

    Rød saft er nostalgi altså :)
    Og så de fine glassene... de vekker gode minner for meg :) ♥

    Kofteboken forresten... kan man forhåndsbestille den? Eller kommer den i bokhandelen?

    God helg ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Rød saft og gamle sennepsglass vet du ;O) hihih.
      Vi jobber på for at dere kan få forhåndsbestille boken. Jeg sier fra her på Livs Lyst og på Koftegruppa på facebook + instagram og Livs Lyst facebook når dette er klart! Følg bare med :O)
      Og kjempe koselig at du er interessert i Kofteboken!

      Slett
  4. Så god du er :-) kjempekoselig, og flott reportasje i Kamille Puls! Lykke til videre med Kofteboka :-)

    SvarSlett
  5. sehr schöne spätsommer bilder!!! liebe grüße von angie

    SvarSlett
    Svar
    1. I have a lot of fun when I understand the words you are writing even though I don`t use Google translate. *smiling!! And thanks!

      Slett
  6. Rød saft i sennepsglass = barndomsminner :)

    SvarSlett
  7. Koseligt innlegg som vanleg:). Jillt å se sennepglasset igjen. Eg gler meg til kofteboka kjem. klem

    SvarSlett
  8. For et koselig lysthus :) er herlig med slike naturlige lysthus. Og den safta så jo herlig ut!

    SvarSlett
  9. Et nydelig lysthus, og som du sier så er det en flott plass å sitte om høste også. Åh husker de gamle sennepsglassene! Min fars tante serverte alltid hjemmelaget ripssaft i slike. Herlig nostalgi :). Gleder meg til kofteboken, det blir en skatt i bokhylla! Pam

    SvarSlett
  10. Really beautiful, thanks for sharing with us

    SvarSlett