torsdag 30. oktober 2014

kaffevarmer

Det er så koselig å bruke denne gamle kaffekjelen. Spesielt når vi har besøk. Det dufter så godt i hele huset når denne står og "putrer" på ovnen. Praten og timene rundt bordet går og vips er kaffen blitt lunken.... Løsningen på det? Hadde vi hatt en gammel vedfyrt støpejernsovn her i huset, vet jeg godt at kaffekjelen skulle stått og holdt seg varm på den, men det får heller vente til gården blir ferdig... Men enn så lenge har jeg funnet en koselig og praktisk løsning skjønner dere.

Denne! Av støpejern. Telyset holder kaffen varm i kjelen lenge. En skikkelig kaffevarmer! Jeg liker så godt det solide støpejernet. Det er noe gammelt og godt ved det. Det er så fint til naturlige materialer som for eksempel det gamle trebordet i stuen vår. 

Dette innlegget krever en liten tilleggshistorie:
Jeg prøver ofte å være litt fornuftig. Skal liksom tenke meg i alle fall om to ganger når jeg står med noe fristende i hånden i en butikk. - Trenger jeg virkelig denne? - Ja... det tenkte jeg faktisk første gang jeg så denne kaffevarmeren også. I butikken de har på Eidsborg museum. -Trenger jeg virkelig denne?- Så kom jeg vel til at strengt tatt gjorde jeg ikke det og la den solide og fine kaffevarmeren i støpejern ned igjen. Men som dere skjønner, historien slutter ikke her. Sist jeg var tilbake i butikken på museet kom jeg plutselig til å erindre: - Var det ikke noe jeg angret på at jeg ikke kjøpte her sist? - Jeg husket ikke hva det var da, men bare at jeg hadde angret... hihi. Så tok jeg en kjekk liten runde i lokalet og fikk til slutt øye på denne. Der var den jo! Det var den jeg hadde savnet. Da var det som dere skjønner ikke noe å lure på. Det bar rett til kassen. Og det har jeg ikke angret på....!

13 kommentarer:

  1. Det var jo en kjekk,liten sak. Også så dekorativ! Skjønner godt at du trengte en sånn, når du først lager kokekaffe.

    SvarSlett
  2. Åh! Skjønner følelsen!
    Og den der, du den, den va skikkelig skikkelig FLOTT! Skulle gjerne hatt en maken en altså!
    Super koselig :)

    SvarSlett
  3. Hola amiga querida ! Que linda imagen de esa tetera , un elemento tan olvidado y tan lleno de mágicos recuerdos , que tenga un óptimo día

    SvarSlett
  4. Pamiętam taki czajnik dawno temu u mojej kochanej babci - pozdrawiam

    SvarSlett
  5. Havde engang sådan fin kedel som din, men den blev rund i bunden. Så jeg skiftede den med en kedelig kedel i rustfrit stål. Nu har jeg sommerhus med brændeovn hvor kedelen kunne have stået og putret hyggeligt - øv

    SvarSlett
  6. Min mor hadde også en sånn kaffekjele - den er dessverre blitt borte i årenes løp...
    Veldig fin og dekorativ den kaffevarmeren :-)

    SvarSlett
  7. Å, en sån skulle jag behöva till min tekanna!

    SvarSlett
  8. Syns æ kjenner den deilige kaffeduften helt hit :D
    Å koke kaffe med kaffekjel gir den beste deiligste kaffe ever .. det bruker vi også.
    Smart kaffevarmer du hadde kjøpt dæ :)

    Ha en fin kveld videre.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  9. Vakker- ein slik treng faktisk eg også ;-)
    Mvh Monica

    SvarSlett
  10. Wonderful retro tea pot!

    http://beautyfollower.blogspot.gr

    SvarSlett
  11. tolle bilder!!! danke für die schönen inspirationen!!! ein schönes wochenende wünscht angie aus deutscfhland

    SvarSlett
  12. Nostalgisk, men ikke særlig sunt å koke kaffe i aluminiumskjele.
    http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6287&Content_6499=6178:105677::0:6271:1:::0:0

    SvarSlett
  13. Lovely way to keep the coffee warm, but I agree that the aluminum kettle is probably not the safest.
    Linda

    SvarSlett