torsdag 29. januar 2015

siste på kofte-fronten

Da har jeg den glede å presentere siste prosjekt 
på kofte-fronten: Lev Landlig-koften!

I forbindelse med Lev Landligs 10-års jubileum i år, har strikkedesigner Lene Holme Samsøe og jeg designet en helt ny kofte til bladet og leserne deres. Starten på dette arbeidet kom midt oppe i siste innspurten med Kofteboken, så det var intensive tider. Jeg har gledet meg til å fortelle dere om denne koften. Og vise den! Vi har valgt å lage den i to varianter for å vise at man enkelt kan gjøre sin egen vri med litt endring av mønster og farger. Denne gangen er det også de gamle og tradisjonelle mønsterne som har inspirert oss. Du kan lese mer om dette, og ikke minst kan du få oppskriften til denne koften, i utgave 1 av Lev Landlig som er ute i salg nå. 

Så føyer altså dette prosjektet seg også inn under "den store koftejakten". For tenk hvor mye denne jakten vår har ført til! Jeg liker det. Jeg liker det skikkelig godt! Kofter er tradisjon, historie, identitet, gode minner og ikke minst et nydelig plagg å ha på seg :O)

Tusen takk til våre prosjekt-samarbeidspartnere: 
Sandnes Garn - for sponsing av garn.
Heidi Olsen fra Porsgrunn - som har strikket begge (!) koftene for oss.
Iselin Ness - som nok en gang stiller opp som modell. 
Hjelmtvedt - for sponsing av tinnknapper.

19 kommentarer:

  1. Å den var virkelig flott, og heldige meg har bladet liggende, har bare ikke hatt tid å lese det ennå, men da har jeg noe ekstra å se frem til.

    Dere er kjempeflinke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan du glede deg. Jeg syns det er så koselig å spare et fint blad til en rolig stund. Så kan jeg skikkelig nyte sidene med inspirasjon. Og denne gangen kan du altså også ta frem strikkepinnene! Juhuu!

      Slett
  2. Hvor er de bare smukke begge to.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du syns! Vi ble også glade for disse to variantene. En til høst og en til vinter? Eller: kofter kan brukes året rundt. Det er det som er så herlig med dem!

      Slett
  3. Så flott kofte!! Må ut å kjøpe bladet.......

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det! Så får du god lesning og masse inspirasjon på kjøpet :O)

      Slett
  4. Flott kofte :) Det er et vell av kofter der ute, kanskje du og Lene føler kallet til nok en koftebok? Kofteleksikon er en mulighet også :) :) :)
    Jeg ønsker meg flere koftebøker altså.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant Turid. Det er et HAV å ta av... og jeg tror stadig at NÅ har vi nådd bunnen. Fått frem alle gamle oppskrifter og fine gamle kofter, men så dukker det opp nye. Igjen og igjen. Det som er HELT sikkert, er jo i alle fall at det er nok av stoff til både en bok til og et leksikon. Så får den som lever se ;O)

      Slett
  5. Har solgt garn til tre sånne kofter idag og igår... ;-) Alle helt forskjellige fra originalene- men i skikkelig tøffe farger! Moro å jobbe i garnbutikk :-D !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det sant? Så moro! Kjempe gøy å høre at det er mange som er i gang med koftene :O)

      Slett
  6. Abonnerer på bladet og denne føyer seg flott inn i rekka av fantastiske nye kofter!

    SvarSlett
  7. Den var ordentlig lekker, og det var stilig å se hvor forandret den ble i de to variantene :)

    SvarSlett
  8. Det är en fantastisk kofta! Jag skulle så gärna vilja sticka den, men Lev Landlig går tyvärr inte att köpa i Sverige. Eftersom jag inte har iPad kan jag inte köpa den digitala utgåvan heller. Snälla Liv, säg att beskrivningen kommer att publiceras på annat sätt så att alla vi utanför Norge (och utan iPad) också kan sticka den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anna. Jeg vet at Lev Landlig har noen planer. Logg deg inn på deres facebook-sider så kan du følge med der. Det er de som har rettighetene nå, så jeg vet ikke helt hva planene går ut på. Vet bare at det blir publisert der når det skjer noe mer. Håper du er på facebook da!

      Slett
  9. Tack Liv! Det låter lovande och jag håller tummarna! Jag får ägna mej åt att sticka de vackra plaggen i Kofteboken så länge ;-)

    SvarSlett