mandag 27. april 2015

kurver

Nå begynner virkelig ting å få sin rette plass her i huset. Litt kaos i noen rom er det til tider enda på grunn av oppussing, men der vi er ferdig, må jeg ha det ryddig. Sånn stort sett da i alle fall. Det hender jo både titt og ofte at dette bordet for eksempel er overfylt av Mac`er og papirer - må jeg innrømme... Det er liksom i stuen det er mest hyggelig å sitte syns jeg. Husker det jo fra jeg var liten også. Samme hvor fin og nyryddet skrivepult jeg hadde på rommet, så var det ofte i stuen jeg satt. Eller på kjøkkenet når mamma laget mat. Jeg ville være der de andre var. Jeg lider litt av det enda. Ønske om å være der de andre er... Men.. egentlig var det ikke dette jeg skulle skrive om nå. 

Jeg ville jo vise dere de fine kurvene jeg har fått meg!

Jeg blir aldri lei kurver. Kurver i forskjellige størrelser, former og kvalitet. Om jeg ser en fin en i butikken, endevender jeg tankene for å finne et behov til akkurat en slik kurv. "Det er sikkert noe jeg trenger denne til". Tror det må være noe "jente-greier", for jeg har nemlig hørt at det ikke bare er meg. Håper noen av dere også kjenner dere igjen! Kanskje er det fra tiden da damene fløy rundt og sanket bær? For er det det, så kan vi ikke noe for det! hihi. Denne runde fine kurven, i sisal mener jeg, fikk jeg i alle fall i gave sammen med blant annet Dronning Ingrid her. Og hun har bare blitt stående rett og slett. Jeg syns den var så fin som potteskjuler, denne kurven.  

Så var jeg på fin gårdsbutikk i Kviteseid i helga og da falt jeg jammen for fristelsen igjen. En veskekurv. Jeg har jo en lignende fra før... men den oppbevarer vi Lilles bleier i (!) Så jeg trengte jo en ny, gjorde jeg ikke? Jeg skal ikke la dette kurvbehovet gå helt til hode på meg, og jeg skal legge til at jeg har ikke såå mange kurver. Men at de er fine, det skal sies! Og at de er praktiske, er også en sannhet. Særlig i de varme månedene syns jeg det er koselig å bruke kurv istedet for veske. Så koselig det er å ta med seg strikketøyet og en liten blomsterkvast til dem man skal besøke, i denne kurven!

10 kommentarer:

  1. Jo - det med kurve er bestemt en pigeting. Har aldrig tænkt over det, før du skriver det, men jeg genkender det fra mig selv. Jeg har i massevis af kurve her i vores hjem. Jeg elsker dem og kunne overbefolke hvert hjørne med en kurv med det ene strikketøj efter det andet. Hver gang jeg får en ny kurv, kan jeg finde anvendelse for den :P
    Vi bor og lever i vores hjem - det er ikke altid et udstillingsvindue. Vi bruger det. Og så er der ikke altid orden ;-)

    SvarSlett
  2. Vet akkurat hvordan du har det! Vi har et relativt stort kontor nede, men det blir aldri brukt. Dessverre. Også er det jo helt bomba. Det har blitt stedet vi dumper alt som ikke har en egen plass. Men drømmer jo om et velfungerende kontor hvor jeg faktisk kan jobbe mer strukturert og ordentlig med både skole, hobbysysler, blogg, etc. Men igjen: det er jo noe med det du skriver, det er jo så hyggelig å være der andre er :))

    Og må innrømme jeg deler din forkjærlighet for kurver. Også gamle trekasser da. Føler det er litt i samme sjanger. Men kurver: svigers flytta akkurat og fikk mange til overs til min store lykke! Kurver kan brukes til så mangt :)

    Ønsker deg en flott uke!

    Klem Kine Marie

    SvarSlett
  3. Ååå, forelsket meg helt i veskekurven din jeg.
    Tenkte med en gang sommer, sol og strandliv ♥

    Nydelig kofte også forresten!

    SvarSlett
  4. Joda, kurver er man svak for. Tror det er noe med at de er laget i naturmateriale og at de, iallfall fra gammelt av var håndarbeid. Det er liksom ekte vare.
    Nå til dags er det nok mest vanlig at det er vi jenter som er glad for alle utgaver som kan kalles kurv, men jeg husker godt at min far var veldig begeistret for kurv-varer. Da jeg vokste opp på 50/60-tallet måtte vi alltid innom "Kurvmagasinet" når vi kom til byen. Der satt kurvmakerne og flettet og jobbet med kurvene de solgte.

    SvarSlett
  5. Kjenner meg veldig igjen.

    SvarSlett
  6. Har det akkurat på samme måten ja :-) Kjenner meg så igjen på det med å leite i tankene etter hva man kan bruke dem til når man ser dem i butikken. Veldig fine kurver du har da, og skjønner at du liker å sitte i den koselig stua å jobbe.

    SvarSlett
  7. Hei. Jeg greier ikke å "glemme" den fine kurva di? (den som du har bilde av. stående på gulvet). Kan jeg spørre hvor du har kjøpt den? /Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker ikke hvem produsenten er eller hva merket på kurven er. Jeg rev lappen av litt fort ;O) Men jeg har kjøpt den på Siloen, Heggtveit gardsbutikk. Det er bare å høre med Bjørg der. Hun er superkoselig! Link til deres facebookside: https://www.facebook.com/siloengardsbutikk?fref=ts

      Slett