fredag 31. juli 2015

høner på tunet

Yes! Vi har fått høner på tunet. 
4 stk i tallet. Toppet hollender er nokså små. Våre er grå og sorte, og har altså denne karakteristiske toppen på hodet. Ordentlige raringer! Hihi.

Vi har laget bur til dem på tunet i leiehuset, men etterhvert skal også de opp på gården. Enn så lenge er det veldig koselig med litt liv her nede. Hver dag får de ut og trippe fritt, og jeg skal si det ikke er vanskelig å se at de liker det. Da kvitres det i kor, og de støvsuger gresset for friske skudd og insekter. Det ser jo så romantisk ut med høner på tunet, gjør det ikke? Men jeg kunne altså laget en hel bakom-film om hvordan jeg strevde med å få dem inn i buret igjen her om dagen... 

Heldigvis holder de sammen, og vi har funnet noen teknikker på å få dem inn igjen. Gleder meg veldig til de begynner å legge egg. Og når vi kommer oss litt lenger opp i bakkene etterhvert, må vi ha flere og andre høner. Toppet hollender går godt sammen med andre høneslag. Fire høner holder foreløpig, og vi koser oss altså med å ha kommet litt i gang med gårdslivet. 

12 kommentarer:

  1. Hei! Ser av bildet ditt at du har flotte roser også i hagen din!! Det er slike roser som jeg lager rosegele av!!! Den blir kjempegod og er en lekker presang å gi til gode venner. Om du ikke har laget det før, så burde du prøve det !!!
    Koselig å følgebloggen din.
    Vennlig hilsen Wenche

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips. Jeg har aldri laget rosegelé før. Hadde vært moro å prøve en gang. Disse rosene er fantastisk fine også syns jeg. De har stått og blomstret i ett siden vi kom tidlig i sommer. Om igjen og om igjen. Utrolig fint og koselig!

      Slett
  2. What unusual chickens! Perhaps some day I will live in a place where it would also be possible to raise some chickens. I think that having fresh eggs available would be a dream come true.

    Happy weekend! xo

    SvarSlett
  3. Those are some fantastic looking hens. Very unusual!

    Linda

    SvarSlett
  4. Å så søte de var :) Veldig artig å følge med på bloggen din

    SvarSlett
  5. Å, så herlig! De var jo også veldig søte og fine. Synes jeg ser deg løpe etter de for å få de inn! Har vært med på det en gang i barndommen. Litt av en jobb. Blir moro når de begynner å legge egg. Hilsen Berit.

    SvarSlett
  6. Så fine. Har hatt høner selv, red road island. Veldig fredlige og godlynte, plystrer når de har det bra, og fin fjærdrakt. Anbefales!

    SvarSlett
  7. Så gøy :) Hadde høner og hane når jeg gikk på barneskolen hos mamma. De gikk bestandig inn når det begynte å skumre. Iallefall etter en stund. :)

    SvarSlett
  8. Så nydelig, det nye huset deres, tuna, osv!
    Hørte du at Lynn Anderson dødet? Jeg husker at dere var slekt.
    Hilsen fra Minnesota,
    Andrea

    SvarSlett