mandag 5. oktober 2015

einebær på boks

Det kan bli mye "plukking" nå som det er høst. Thomas og jeg ønsker å innta landet. Ja, nesten bokstavelig. Det er jo så mye å høste der ute i den vakre naturen som omgir oss. På en liten tur ut i skogen, rett på utsiden av døren i den stille viken, hentet vi oss einebær. Vi hadde nemlig fått servert den deiligste elgestek med viltsaus til, og oppi sausen var det noen få einebær. Dette må jo vi også prøve oss på!

Jeg dro sporenstreks ned i bygda og kjøpte noen små og skjønne glass (Ib Laursen). Ja, glassene var nokså små, for vi trenger ikke plass til så mange bær. Jeg ser ikke for meg at det blir såå mye saus. Men litt er gøy! Og jeg syns det ble så skjønt med en liten tagg på. Nå skal dette glasset få stå fremme på kjøkkenbenken, til glede for øyet og en påminnelse om å bruke naturen mer og mer. Jeg skrur ikke på lokket riktig enda forresten. Jeg vil at einerbærene skal tørke.

Så vakre de er! Når de nå har blitt blå, er de modne. På samme busk, kan det henge både grønne (umodne) og blå bær. Smaken av eienbær passer særs godt til viltretter og til pinnekjøtt. 

7 kommentarer:

  1. Herlig. Jeg plukker også alltid eiebær. Bruker de til vilt og når jeg graver laks eller ørret. Det blir en nydelig smak.

    SvarSlett
  2. You make even the simplest things beautiful!

    Linda

    SvarSlett

  3. Bærene må tørkes, ellers mugner de!

    SvarSlett
  4. Vilken superhärlig blogg du har!! Kramar :D

    SvarSlett
  5. Tu blog es muy bello y más bella todavía tu granja. Un placer vivir allí.

    SvarSlett
  6. Hej i Norge
    Jeg har også plukket einebær på en høstferie i Norge.
    Knuste dem og rørte dem i en geiteost fra Tine, smurte et tykt lag på små stykker flatbrød, toppede med spekeskinke. Spiste dem som en lille "hapser" i den sidste aftensol med et godt glas rødvin.
    Åh, jeg længes tilbage til den stund!
    Vel hjemme igen lavede vi einebærsnaps til julefrokosten - kan anbefales.
    Jeg har for nylig fundet din blog - læser den med stor fornøjelse. Fryder mig over de smukke billeder.
    Bedste hilsener fra Danmark

    SvarSlett