onsdag 27. april 2016

røde detaljer på soverommet

Soverommet har for meg alltid vært det rommet jeg syns er aller gøyest å innrede. Kanskje fordi det var i et slikt rom min interiørinteresse startet? Hjemme på jenterommet. Som jo var mitt soverom også. Det gjøres forsåvidt i all enkelhet da, men man kan leke seg litt med detaljer. Jeg reier opp hver dag og dermed kan dørene til dette rommet stå oppe. Og når jeg selv går forbi, blir jeg rett og slett litt glad om jeg ser det er ryddig og koselig. Nå bor vi i et leiehus, og det meste er gjort praktisk, men her oppe på soverommet syns jeg det tenderer til å være skikkelig koselig jeg :O)

Og om dagen er det de røde detaljene som regjerer. 

Egentlig var det denne røde pellargonien som inspirerte meg. Sånn kan det faktisk være noen ganger. Man finner en liten og unnselig inspirasjonskilde, og bygger videre på den. Dessuten har jeg kjøpt meg en rød jakke som det da var litt gøy å henge på utsiden av skapet istedet for innsiden. 

Og så sengetøy da. Den som har fulgt meg lenge her på Livs Lyst, vet at det er en av "dillene" her i gården. Jeg har det litt som jeg hadde det med glansbilder og servietter. Man samler en hel liten ladning og nyter synset av dem. Jeg blander ofte flere sett med sengetøy samtidig. Akkurat disse putene har jeg selv sydd, og de passer godt til det røde sengetøyet jeg kjøpte på Åléns en gang. De store hvite putetrekkene bak ved sengegavlen, er gamle og huser en hotellputene våre. 

På den grønnmalte speilkommoden står en - ja rød - gammel bøtte i tre. Jeg har vel tenkt å bruke den til noe mer spennende, men foreløpig står denne blomsten her. - Som det er umulig å ta knekken på uansett hvor lite vann den får! Stakkar.... men godt selskap på soverommet er den da. Må huske å vanne pelargonien litt mer. Eller så tar den fort kvelden. 

Jeg vet ikke om dere får noe inntrykk av det, men duken som ligger på nattbordet er halvmåneformet! Vi har to, så på hver side av sengen ligger disse skjønne og håndbroderte dukene. På duken ligger også en liten ladning med bøker fra 40- og 50-tallet. Herlig lesning på sengekanten! Og selv fargene på dette coveret passet ekstra godt inn her nå. Så den får ligge øverst, selv om jeg er ferdig å lese den.

4 kommentarer:

  1. Heerrlig! Tusen takk for dagens inspirasjon <3

    SvarSlett
  2. This room is absolutely charming, and practical, too, with its blend of old and new. The textiles are very beautiful. xo

    SvarSlett
  3. I love the little details. Thanks for sharing.

    Linda

    SvarSlett
  4. Er litt nyskjerrig hvor i Telemark dere bor. Det gamle huset ser så trivelig ut. Har sett noen av slike når vi har vært i Telemark. Sønnen vår med familie bor i Dalen.Vi var der i julen og de var her i vinterferien til guttene.Vi bor i Alta så det er ganske langt avstand.Du forklarte engang veien til de dere bor og det var kjente steder.Ønsker du kan svare meg så kanskje det ikke er så langt unna kjente steder for meg.

    SvarSlett