mandag 2. mai 2016

selvfølgelig?

"Selfølgelig? Hva er det som er så selvfølgelig i dette livet? Jeg kan ikke komme på en ting... Det er lenge siden jeg tok et oppgjør med dette ordet. Joda, jeg lærte å stave det og bruke det i stiler på skolen, men siden tok jeg det rett og slett ut av mitt vokabular. Det hører ikke hjemme der. Jeg liker det ikke. "

Det var en sterk og tydelig innledning jeg skulle by på i dag. Kanskje ikke så typisk i et innlegg her på Livs Lyst, og jeg har ikke til hensikt å bråke, men jeg er litt opptatt av dette tilsynelatende uskyldige ordet skjønner dere. Og vil nå gjerne ha dere med i mine refleksjoner. Jeg opplever det ikke som godt å støte på det selv om det er vanlig å bruke i både positive og negative vendinger:

"Selvfølgelig kan du låne denne av meg".

"Selvfølgelig var det for dårlig"!

Det faller meg ikke godt i øret uansett. 
Og så har du i tillegg gråsonene:

I en samtale med et annet menneske forteller du noe du nylig har opplevet. "Kanskje er det sånn det er" undrer du høyt. "Selfølgelig er det sånn" svarer den andre kort. Og der stopper den gode samtalen... Her kan man jo tenke at det var mer personens væremåte som talte, og det er nok mye sannhet i det. Men jeg liker ikke å støte på ordet. Det er så bastant. Det gir ikke rom for refleksjon og samtale. Kanskje er det også en ovenfra-og-ned-holdning som ligger og lurer under overflaten? Men mest av alt er det nok prinsippet om å ikke ta ting som en selvfølge her i livet, som har ført til min beslutning. 

Det er ingen selvfølge at jeg hver dag våkner og er frisk. Ingen selvfølge at jeg vil trives på et nytt sted. Ingen selvfølge at det jeg presterer vil falle i god jord hos andre. Det er heller ingen selvfølge at jeg får oppleve det jeg ønsker mest, men jeg mener man kan jobbe mot det. Kjempe for det også, og til slutt tørre å gjøre det og kanskje når jeg målene jeg har satt. Men det er ingen selvfølge! Det er mye jeg kan møte på min vei som vil hindre meg i å nå helt frem. Uforutsette hendelser, fysiske lover eller mine egen tanker og endringer... Derfor velger jeg heller å være takknemlig, enn bastant, og heie på nye oppdagelser som blir gjort, gå inn i interessante og meningsfylte samtaler, og glede meg over fremgang. Og samtidig kjenne på tryggheten over å være den jeg er, og at de valgene jeg tar for meg selv, vil føre til gode ting så langt jeg har oversikt. 

Joda, dette er en liten bagatell i en stor sammenheng. Jeg syns bare det er litt interessant og artig at de små ordene vi setter sammen i møte med andre mennesker skaper følelser, kontaktflater og inviterer til videre samspill. Og joda, vi kan leve godt med bruken av dette ordet som har fått sin plass i norsk ordbok, men jeg velger altså å leve godt uten. ;O)

*I følge ordbøkene er ordet "selvfølgelig" en erstatning for ting som sier seg selv, eller ting som er opplagtJeg selv velger å bruke "det er klart at...." om jeg skulle trenge noe med litt ekstra tyngde. 

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

8 kommentarer:

  1. Thank you very much for the beautiful floral bouquet, and also for offering something to contemplate about what certain words can imply. It is good to be attentive when composing our thoughts. xo

    SvarSlett
    Svar
    1. I´m glad the text make sense even with google translate (I guess you use it ;O)
      It´s so much fun that we can share ideas and thougts with each other although we use different languages. So thank you for stopping by and for writing to me.

      Slett
  2. Kjære Liv..
    Hvor har du rett..<3

    Klem fra Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din kommentar, Lisbeth. Og jeg syns dere dansker får sagt det så nydelig. Fire ord. Og så lyder det så godt.

      "Hvor har du rett".

      Takk!

      Slett
  3. Hei, Liv. Takk for kloke ord. Nå ga du meg noe å tenke på. Du reflekterer over noe viktig; vi tar hverandre gjerne for gitt. Og vi trekker ofte for raske og bastante konklusjoner. Nei, du har så rett: Ingen ting er selvfølgelig. Ikke at vi skal våkne friske, som du sier, og ikke at vi vet best. Jeg tror også du har rett i at å bruke ordet selvfølgelig, lukker mer enn det åpner for en dypere og mer likeverdig kommunikasjon. Men, jeg tror også at vi bruker ordet litt ureflektert. Vi har forhåpentligvis ikke til hensikt å utøve dominans eller virke skråsikre. Budskapet ditt minner meg på hvor lett ett eneste ord kan skape avstand, uten at vi ønsker det. Vi kan håpe, vi kan arbeide for at det vi ønsker skal skje, lykkes. Men, som du sier, ingen ting er en selvfølge. Å omformulere slik du gjør, både i kommunikasjon med med andre og på måten vi forventer livet og tilværelsen vår skal være, gjør oss kanskje til litt bedre medmennesker, mer nærværende mennesker. Takknemlige mennesker! Hilsen Tine S.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skrev det til noen på facebok i stad også, men jeg mener at det er så godt sagt ;O) (hihi) at jeg kan si det en gang til. Du nevner takknemlighet til slutt her og jeg tror at jo mer vi er takknemlig for, jo gladere blir vi.

      Varm hilsen og takk for fin og grundig kommentar. Tusen takk!

      Slett
  4. Det er lurt å reflektere over ord og uttrykk, og dette ordet er faktisk et ganske sterkt ord som ikke bør misbrukes. Likevel er det plasser jeg synes det fortjener å stå, så som; Selvfølgelig skal man behandle både dyr og mennesker med respekt. Selvfølgelig byr man på en kaffekopp eller noe annet når man får besøk. Selvfølgelig takker man når man mottar en gave, en tjeneste eller en komplement. Noen steder står det sterkt, mens andre steder blir det oppbrukt :)

    SvarSlett
  5. Det er så riktig, det er så mange ord vi misbruker om du vil i norsk dagligtale. For meg er det ingen selvfølge at jeg skal klare annet enn å ligge på sofaen neste dag. Helse er ingen selvfølge.. Måtte tenke selv og tror jeg sier selvfølgelig om noen ber om noe, skulle det være et glass vann eller hjelp med noe. Men jeg vet jo selv at omtanke ikke er en selvfølge, ikke medfølelse eller å kunne få hjelp heller, det er heller ikke en selvfølge at jeg kan hjelpe og jeg kjente at jeg likte frasen du brukte bedre. Selvfølge, depresjon og alle andre ord som vi ikke nødvendigvis bruker korrekt vil ikke gjøre kommunikasjon og forståelse mellom mennesker bedre. Hva som er selvfølgelig for en person er jo ikke nødvendigvis det for noen andre..

    SvarSlett