tirsdag 3. mai 2016

se hvor vakker den var

"I helga overnattet vi på gården." 

Å, som jeg skulle ønske jeg kunne fortelle dere at vi hadde vår første overnatting i huset. Men det må vi nok vente med enda en liten stund gitt. Men overnatting hadde vi altså. I våre vanlige oppredde senger i campingvogna som står  her nede på tunet vis-a-vis stabburet. 

Når vi overnatter, kan både Thomas og jeg jobbe litt om kveldene, og denne gangen var målet å få ryddet unna litt i og rundt huset. Det jobbes på om dagene, men det har ikke blitt så mye tid til å holde unna rotet. Og jobbing i fullstendig kaos gir ikke arbeidslyst og høy trivselsfaktor. Derfor gikk vi inn for å gjøre noe med saken i helgen, og som dere ser trengtes det. 

"Men så kom april-snøen og se hvor vakker den var"! 
Akkurat på dette tidspunktet fløy vi begge rundt med kamera og mobiltelefoner på tunet. Da fikk støv være støv og plankebiter ligge. Knips-knips. Og noen av bildene ble så fine syns jeg. Dette motivet likte jeg spesielt godt. Minner meg om et litt falmet og gammelt maleri i en pompøs og ruvende gullramme. Det var noe nasjonalromantisk over dette vil jeg påstå. 

Dette likte jeg også så godt. Hvitveisen er klar for vår den, men må tåle vinterens krampetrekninger. Det går bra, dette har den vært med på før. Det er bare å bøye seg litt ned og brette kronbladene tett sammen som en god og varm vinterkåpe. Den vet i det stille at det blir bedre tider. 

Det kan jo se ut som det er lenge til vi kan slå oss ned i disse stolene... Men vi vet også bedre. Varmen er på vei. 

Det ble ikke bare rydding i helga. Egentlig ble det nesten mer planlegging. I første etasje i huset, står alle vegger fra da huset ble satt opp. Denne rominndelingen vil vi beholde. I andre etasje er det bare et stor og åpent loft, og der står vi mer fritt. Men jammen er det ikke lett å vite hva som bør være hvor. Vi har holdt på med tanker og idéer rundt dette i lange tider, men nå begynner ting å snøre seg sammen. Og det er veldig bra, for om ikke lenge kommer et stort lass med materialer til tak, vegger og gulv. Da kan det være kjekt å vite hvor veggene skal stå!

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

5 kommentarer:

  1. Flotte bilder, som alltid! Gleder meg til å følge innredningen av huset, da vi selv har et pågående restaurerings/gjenreisingsprosjekt :-)
    Mvh Margrethe

    SvarSlett
  2. Beautiful place... :) Greetings from Poland. :)

    SvarSlett
  3. Så koselige bilder :-)

    Spennende å høre at det snart skjer store ting i huset - det blir moro å se :-)
    Jeg husker et bilde som du har tatt for mange år siden i huset - hvor du skriver at "her ser jeg for meg at kjøkkenbenken skal stå " eller noe lign..- det var etter det bildet jeg begynte å følge deg og bloggen :-)
    Og tenk nå mange år etter så er det ikke bare en drøm lenger men dere nærmer dere målet for hver uke som går. Så gøy :-)

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder, virkelig noe nasjonalromantisk over disse :) skal dere gå ut i fra hvordan andre slike gamle hus er oppbygd når det kommer til rominndeling oppe, eller skal dere velge litt mer praktisk løsning? :)

    SvarSlett
  5. I am excited to hear that lumber is coming soon. That means that I will get to enjoy photos of the work inside the house. My best wishes are with you as you begin this part of the journey to make this farm your home.

    Linda

    SvarSlett