tirsdag 21. juni 2016

rive ned for å bygge opp

Slik ser det ut hos oss nå. Stillaset er flyttet til den andre siden av veggen. Vi har startet med fronten på huset. Veggen inn mot tunet altså. Noen fortalte meg her om dagen at det er lurt å sette i gang her. Da vil man fortsette å kle huset på de andre sidene som syns mot "naboer" og forbipasserende. Sparer man veggen "som ingen ser" til slutt, vil det kanskje ikke være så farlig og ting blir mer utsatt enn det trenger. Jeg vet ikke... Men jeg syns det var en fin filosofi ;O)

Da-dah! Det er så gøy med denne ene halve veggen som er ferdig. Hadde det ikke vært for alt rotet som ligger i bildet her, ville jo huset sett nesten ferdig ut om jeg snittet det mer til. Nytt tak, gammel teglstein, ny vegg og gammelt vindu. Slik er ståa så langt. Og for den som leste dette innlegget, vet dere at naturen selv skal få gjøre treverket/kledningen brunt/grått. Det tar ikke lange tiden før fargen begynner å endre seg. Du kan feks. se det på planken som ligger over taksteinene ytterst til høyre på taket. Den har ligget siden 2013. 

Det er denne evinnelige jobben med å "rive ned" før man kan "bygge opp" som er ekstra krevende. Man vil jo helst bare se fremgang, ikke tilbakegang. Som det kan føles som... Men det må altså til. Både når man pusser opp et gammelt hus, men også i flere situasjoner i livet ellers. Men akkurat dét trenger vi ikke ta her nå ;O) Saken er den at nå står denne veggen klar til og lektes ut, isoleres og kles. Prosessen er i gang, og jeg gleder meg til både å se denne veggen ferdig selv, og vise den til dere. Her i front skal jo bislaget opp igjen, og jeg vet ikke om vi prioriterer å sette det opp i sommer... desverre. Jeg gleder meg nemlig veldig til å få det på plass! Men vi syns altså at det er viktigere å gjøre huset i stand ellers, så vi kan flytte inn så fort som mulig. 

Ellers et par ting: 

*Den gamle kledningen er fortsatt god og tas vare på til andre byggeprosjekt etterhvert. 

*Den grønne plastikk-greia settes ned i et nett og i det legges alt avkapp i korte lengder. Dette blir ved og vi får mindre å rydde/kaste. Shmokk-smakk. To fluer i en smekk!

Ja, hva tror dere? Jeg har trua! Den gamle vinduskarmen er fikset og malt et strøk med linoljemaling. Det gamle vinduet er satt urestaurert inn foreløpig. Vi rekker nok ikke å gjøre i stand alle vindusfagene før vi flytter inn, så vi får sette vår lit til varevinduene vi har i bakhånd gjennom vinterens kaldeste måneder. Så tar vi det i rykk og napp etterhvert. 

Jeg kjenner jeg fryder meg over å kunne vise dere fremgang her nå altså. 
Håper dere også syns det er litt gøy! 

  # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus #

5 kommentarer:

  1. Nå er det skikkelig gøy å besøke bloggen din, det er et spennende prosjekt å følge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra å høre. Nå skjer det i alle fall mye på gården om dagen. Hurra!

      Slett
  2. Kjenner den følelsen av at d er godt å se forandringene. Når man har gått å venta så lenge er forandringene et tegn på at man er et steg nærmere målet. Huset deres blir kjempe fint. Og ser snart mer ferdig ut enn vårt 😉 men eg vet mye gjenstår enda hos dere også. Gleder meg til å se resultatet når dere har gravd dere helt tilbake til 1850. God sommer 🌸

    SvarSlett
  3. Klart det er gøy å følge med! Blir så koselig så!

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg elsker å se reformer!

    Her i Brasil har vi noen trehus der jeg bor. Jeg tror vakkert og koselig.

    god pensjonisttilværelse !
    Kiss Pri

    SvarSlett