mandag 14. november 2016

oppskrift // rognebær- og eplegelé

Vi fortsetter epleforedlings-prosjektet vårt. Det kan jo gjøres langt utover vinteren det. Denne gangen vil jeg blande inn en ingrediens til. Nemlig rognebær. (Får bærene en frostnatt eller en tur i fryseren, blir de søtere, men mister noen c-vitaminer.) Da jeg fikk tips om faktisk å bruke rognebær i drikke og gelé, hadde det aldri slått meg at de røde bærene var til særlig nytte. Men med så mye av det andre som vokser rett på utsiden av hagene våre, er altså rognebær en ressurs som kan brukes til flere ting. Og det blir gode saker av det også!

Ut fra den samme oppskriften er det enkelt å lage både gelé og saft. Og så moro da gitt, å servere noe man har laget selv. Og sjekk bare rødfargen! Perfekt drikke til jul. 

TIPS: Lar du saften være ublandet, og lar den få en liten lunk, blir det fin-fin gløgg!

Første gang jeg laget dette, var i forbindelse med en reportasje jeg gjorde for Lev Landlig. Jeg dro til Grungedal like ved Haukeli i Telemark, var sammen med et koselig ektepar en hel dag, og fikk overlevert oppskrift og fremgangsmåte. Så gøy og nyttig slike turer er. Jeg suger til meg kunnskapen  og prøver å videreføre den i eget liv. Og spesielt er det moro å lage noe av det som finnes i umiddelbar nærhet, av det man kanskje ikke har så tro på at kan brukes, og så ender det opp med å smake skikkelig godt! Det er moro. Og en slik opplevelse hadde jeg altså da jeg laget saft av rognebær og epler. Kanskje du også har lyst å prøve? Under finner du i alle fall oppskriften.

Eple- og rognebærgelè
Vann ut 1 liter rognebær i ca ett døgn - slå ut vannet
Kok opp bærene - slå ut vannet
Legg deretter 1 kg epler i biter i kjelen
Dekk opp med vann til underkanten av frukten
La det koke i ca 15-20 minutter
Sil det så i et klede

Hell råsaften over i kjelen igjen og tilsett 1 kg sukker pr 1 liter saft. La det hele koke forsiktig (på svak varme). Ta hele tiden bort skummet som danner seg på overflaten

Ta gelèprøve:
Ta en skje med saft og hell ut over kjelen
Danner det seg en dråpe på skjeen, er gelèen ferdig

Kjøl av og hell over på praktiske glass

Eple- og rognebærsaft
Samme fremgangsmåte som ovenfor, men ta råsaften av varmen før den blir til gelè.
Hell på flasker
Frys gjerne ned så har du saften utover vinteren

1 kommentar: