fredag 24. mars 2017

dette gulvet har vi valgt

I dag tar vi en liten titt inn på kjøkkenet på gården, og lar det være eksempel på hvordan vi har løst dette med gulv i huset. Da vi overtok plassen, var nesten alle gulv revet ut, og brent... 

På kjøkenet stod bare de røffe tømmerveggene igjen, og på gulvet var det stein og sand mellom stokkene. Når jeg ser dette, blir jeg minnet på telefonsamtalen jeg hadde med Thomas da han var og tittet her for første gang alene: "Det er ingenting her altså. Bare vegger..." Det gjør ingenting tenkte jeg, og visste så klart ikke da hvor mye jobb det skulle bli. Men akkurat det jeg sier nå, har jeg hørt mange andre si i etterkant også, så da er alt ved det normale. Det blir alltid mer enn man tenker, og ting tar lenger tid, men så er alt glemt når man kan sitte her inne og drikke kaffe! 

Men tilbake til dette gulvet. Vi kunne jo gått på jakt etter gamle, eller hogget trær og saget til gulvbord selv, men det er alltid flere hensyn å ta enn valg av materialer. Tidsperspektivet er kanskje det mest graverende. Man kan jo ikke holde på i årevis, en gang vil man jo flytte inn som nevnt i et tidligere innlegg. For man kunne virkelig holdt på i årevis med et slikt prosjekt. Vi konkluderte heller med å kjøpe inn så godt treverk som mulig, og legge nytt gulv i alle rom utenom den gamle stua som har fått beholde det originale. Men da syns vi detaljene teller, og det har vært viktig for oss å gjøre det på en gammel måte. 

Vi har derfor brukt håndspiker, og slått dem flate før bruk. Jeg syns de blir så fine! 

Spikrene er kraftige, og det har blitt mange håndslag med hammeren i dette huset. 

Spikrene festes på øyemål på spikerslaget, slik at det skal se ut som det er gjort uten laser, som de jo ikke hadde den gangen. 

Nå skal gulvet settes inn med linoljesåpe og kaldt vann tre ganger med litt mellomrom. Siden kan man vaske over med denne såpen sånn ca hver andre måned har jeg lest. Treverket vil beholde sin struktur og det vil være "mykt og varmt" å gå på med bare føtter. Jeg håper det blir slik jeg ser for meg. Og jo eldre og mer slitt disse gulvene blir, jo finere blir de.

6 kommentarer:

  1. A perfect compromise and they should age beautifully. I am really enjoying your progress and like you can't wait to see the completed rooms. x

    SvarSlett
  2. Those beautiful floors will be warm and cozy for many years to come.

    Linda

    SvarSlett
  3. Det er et fint gulv dere legger, men synes du nedvurderer gamle håndtverkere når du skriver "det skal se ut som det er gjort litt på slump og uten laser eller vater, som de jo ikke hadde den gangen". Laser er nok nymotens greier, men vater er en gammel oppfinnelse, og rette linjer har også vært kjent lenge..... Mitt inntrykk er at fortidens håndtverkere var vel så nøye med at resultatet skulle være "perfekt" i vinkler, vater og lodd som dagens (hobby)snekkere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, du har nok rett i det.
      Men det var nok stor forskjell den gang som nå. Her i huset på gården er det gjort mye på "slump", noe jeg har sett andre steder også fordi de brukte det de hadde av ressurser. Som eks å splitte taklisten i to slik at man fikk to tynne lenger istedet for to korte og brede. Mye er nok også gjort på øyemål og det liker vi jo. Særlig dette at spikrene kommer litt "hulter til bulter" og ikke helt som perler på en snor. Det er jo det som gjør det levende og ekte uttrykket. Så det finnes mange nyanser, og nå tok jeg altså utgangspunkt i det som var meg nærmest: Huset vårt. Jeg er samtidig enig med deg. Det var så mye bra og "perfekt" arbeid da også. Og det vil vi jo gjerne lære noe av.

      Slett