fredag 25. august 2017

siden sist

Hvis noen av dere er innom her på bloggen og tenker at jeg fullstendig har gått under jorden, så har jeg ikke det altså. Vi koser oss på landet, og hver dag kommer vi et lite skritt nærmere det moderne husmannslivet vi ønsker å leve. Og i dette innlegget har jeg lyst å ta dere med på en liten oppdatering over hva som har skjedd siden sist. 

NB! Jeg har hyppigere oppdatert på instagram og facebook den siste tiden, og jeg kommer til å holde frem med det. Bloggen vil ligge her i bakgrunn, og har jeg flere bilder, historier jeg vil dele med dere som tar litt mer plass enn hva et lite instagram-innlegg rommer, lager jeg et mer utfyllende innlegg her. Jeg tenker at bloggen får fungere slik fremover, så får vi se hva tiden vil vise. Om det blir daglige oppdateringer igjen. Uansett hva som skjer, skal jeg holde dere orientert. Jeg roper det ut så høyt jeg kan både på facebook og instagram. Og trykker du "følg" her i høyre kolonne, får du et hint når nye innlegg postes. 

***

Høy er gøy!

Tilbake til oppdateringen. Vi har i flere år ønsket å slå blomsterenga. Den har nemlig mange av de gamle og gode blomstersortene, og vi har så lyst å øke mangfoldet. Oppskriften er å slå enga en gang om sommeren (etter blomstring), la det ligge litt, gjerne riste litt så frø faller tilbake, og til slutt ta bort. Vi har jo aldri hatt tid til dette, men i år er vi faktisk i gang. Det var nemlig noe som gjorde at vi fikk satt oss i gir. Om en liten stund skal vi hente noen små dyr som gjerne trenger litt høy i huset sitt. Ja, vi rykker jo stadig fremover og inn i husmannslivet, og jeg skal fortelle dere hva slags dyr vi skal ønske velkommen til gards. Vi hadde egentlig tenkt å vente. Det er jo så mye som skal gjøres fortsatt, men vi må ha det litt moro også. Det er jo det som skaper krutt og farge til hverdagen. 


Da jeg var liten var hesjing og høy en del av sommerferiene hos besteforeldrene mine. Vi krøyp gjennom hesjene og hoppet i høyet på låven. Lukten og lyden av knitrende høy setter meg tilbake til den tiden og det var utrolig koselig å legge inn sin egen lille dott med høy på låven denne uken. Denne lille karen hjalp til med eget redskap!

- Er det noe å fortelle om? Tenkte jeg da jeg tok disse bildene. En liten høydott inne i fjøset. Jepp, du leste riktig. Høyløa vår er jo full av materialer og bislag. Så der er det ikke plass til høy! Som du ser har det fulgt med litt litt friskt gress også. Vi bakketørket og raket med oss litt for mye. Sånn er det, vi får heller snu og vende litt på det her inne. Men det var moro! Og vi får bruk for det. Dét er det gode poenget!

Vi har blitt birøktere.
Thomas han har slått seg inn på birøkterfaget. Jeg har fått drakt og kan være med. Vårt lille gods er ikke så stort. Vi har for eksempel ikke plass til en hel haug med kuer, men bier, det tar ikke så stor plass. Og jeg syns vi slår en hel haug med fluer i en smekk her. Vi får liv på gården, vi "redder noen bier" og nyter fordelene det gir for frukt og blomster, lærer en hel masse og får tilgang til fersk honning! Visste du at det bor ca 60.000 bier i én kube? Her får dere hilse på en liten prosent av de som bor i vår. Vi har en nå, kanskje blir det fler. Det får småbrukerne tenke litt på ;O)

Denne karen er med på det meste, og denne dagen fikk han en liten leksjon av en hvitkledd pappa. 

Jeg har bakt kaker og kokt kaffe.
Hver sommer har vi vært mye her på gården, og hver sommer har vi hatt mye besøk. Det er veldig koselig syns jeg! Jeg er så selskapsyk, så det passer perfekt. I år, nå som vi har flyttet inn, har det slått alle rekorder. Vi har stort sett vært hjemme, og jeg kan telle på ei hand de dagene det ikke har vært noen innom. Noen har overraskende stukket hodet innom, noen har overnattet, andre på dagsturer. Så tenk hvor mye jeg har kost meg! Og jeg har bakt kaker. Mange kake. Og jeg har kokt kaffe. Dette har vært en skikkelig hjemme-sommer, og jeg ønsket meg ikke noe annet. 

Og så har jeg plukket buketter. Små og store. Fra eng og grøftekanter. 

Det har forresten gått mye i eplekake, og som her, banankake. Sånn full fart, men det smaker godt. Man har jo ikke tid til å stå på kjøkkenet hele dagen. Det må gå litt fort ja. 

På landeveien.
Vi har vært litt på tur også. Akkurat slik vi tenkte, ble det noen turer på hjul. Ut i Telemarken. På landeveiene hvor vi koser oss så. Stoppe opp. Ta pauser. Spise og drikke kaffe. Prøve å lokke til seg fremmede kuer med en gresstust...

Det gikk ikke så bra. Vi fikk nøye oss med å se dem på avstand. Men se på denne fornøyde gjengen! Jeg ble helt bergtatt av de fine fargene. 


Og så har vi drukket vann av friske bekker...

Sommeren er ikke fullført før vi har vært en tur i "Den stille viken". (Mer om denne plassen finner du i menylinjen øverst på bloggen.)

En tur på Marispelet ved Rjukanfossen ble det jammen også. Jeg var heldig å få være med ei venninne som hadde vunnet billetter. I tåke og regn gjennomførte skuespillerne et imponerende spel. Det så ikke ut som de la merke til regndråpende som dryppet tett ned rundt dem, mens vi andre satt med høye skuldre under flere lag med regnfrakker for å ikke få vann i nakken. Men moro var det! Og ikke minst, det må jeg nevne, var det gøy å høre Rjukans historie på vei oppover bakkene i bussen. I sommer har jeg blitt så imponert av denne bygdebyens artige historie!

Det var så langt. Eller... Vi har holdt på med så mye mer. Blant annet gravet bort veien inn til tunet. Vi er i gang med å sette opp igjen det gamle bislaget. Vi har hatt og levert fra oss fire skjønne kattunger. Jeg har fått meg en spennende og ny liten stilling. Blitt kjent med nye og koselige mennesker. Vært på flere spennende reportasje-jobber. Ikke minst; Vi gleder oss stort over å bo på eget tun og være en del av en veldig koselig bygd!

Det var mye mer jeg kunne fortalt, men det får heller bli en annen gang.

# den store koftejakten # kofter # kofteboken # kofteboken 2 # liv sandvik jakobsen # tørkestativ # nostalgi # landlig # livsstil # matnyttig # vårt lille land # diy # kjøkken # innredning # interiør # interior # jordbruk # ølologisk # strikk # strikking # reportasjer # gamle lamper # blomster # flora # reportasjer # landliv # kortreist # moderne husmannsliv #

5 kommentarer:

  1. Veldig koseli å lese. Synes jeg ser hvordan dere koser dere på den lille gården i Kviteseid.
    Hilse Ellen

    SvarSlett
  2. Thank you ♥..Very nice...Michaela

    SvarSlett
  3. En drømmesommer! For et godt, naturlig og enkelt liv! Heldige lille gutten som får en oppvekst med slike verdier. Nydelige bilder! Ønsker dere en god høst i deres paradis.

    SvarSlett
  4. Kære Liv.
    Så dejligt at høre lidt nyt fra gården og livet.
    Hilsen Pia

    SvarSlett
  5. Love following you on facebook, but love seeing the blog, as well. You have had a busy, but wonderful, summer. Thanks for sharing.
    Linda

    SvarSlett