tirsdag 26. april 2011

LIVS HISTORIER: PÅ BESØK HOS FRU BLAA

 På toppen av den grusbelagte bakken ligger et enkelt og lite hvitt hus. Det trodde i 
alle fall vi da vi trasket oss foroverlent oppover den bratte hellingen. Men eierne
i huset har utnyttet hver en krok på tomten og vi ble overrasket over hvor mye de 
hadde fått plass til oppe i skråningen der.

 
For en god stund siden tok jeg meg en liten tur innom Brevik. En skjønn liten by med
gammel og bevart bebyggelse. Brevik har bratte gater, trange smau, hyggelige mennesker
og det er så deilig å kose seg med en liten (eller stor) is på bryggekanten her om sommeren.
Det hender både titt og ofte at vi tar turen hit. Og på en av disse dagene fikk jeg øye på en 
skjønn liten butikk som lå i en sving med det samme du kjører ned til byen.  Fru Blaa 
stod det på den blå døren og jeg måtte ta en titt inn. Bak disken møtte jeg et stort
smil og etter en liten prat viste det seg at damen blogget og vi hadde plutselig noe til felles.

Fru Blaa og jeg har siden holdt kontakt og vi prater stadig om prosjekter og idèer vi får
med tanke på at vi begge syns det er så viktig og ikke minst spennende med bygningsvern!

På søndag ble Thomas og jeg bedt opp til den skjønne familien på toppen av en av Breviks
mange smale gater. Vi skulle skravle, spise vafler og drikke blåbærsaft. Alt på en veranda med
fantastisk utsikt over hovedhavnen. I nydelig påskevær ble dette kjempe koselige timer med
veldig skjønne mennesker!

 Og når jeg skal på slikt besøk, i slike omgivelser, da tar jeg så klart med meg kamera.
Det har jeg trygt her i vesken min ;O) Og jeg kunne rett og slett trasket rundt i timesvis
og tatt bilder av gamle skjønne hus i gamle gater. Så mye historie og så mye vakkert.

Men det var ikke bare strøket som var tiltalende. Det vesle huset til Fru Blaa var slett ikke
dumt det heller! Hun har siden hun var liten jente samlet på gamle ting og nesten hvert et 
møbel i dette huset har en familie-historie. Herlig for dem å omgi seg med og gøy for oss 
besøkende å høre om. Hele huset er under oppussing og vi fikk høre om planer og videre
idèer også. Spennende! (Det spørs om vi ikke må komme igjen senere ;O)

Fra spisestuen har de fantastisk utsikt over den sommerlivlige havnen!
 
 Og siden det jo faktisk har vært påskeferie, må jeg ta med et bilde av noen små gule.
Se da! De står der og tipper og titter ut vinduet og de er fra 50-tallet! Smelt...

*Jeg har tatt flere bilder fra dette hjemmet og det får komme i neste innlegg! 
Velkommen tilbake for å se mer.

Ønsker dere en fin jobbe-dag.
Nå er vi jo i gang igjen... ;O)

6 kommentarer:

  1. fantastisk!! og jeg husker faktisk disse små gule kyllingene.... vi hadde sånne når jeg var liten :-) så dette var nostalgisk gjensyn

    SvarSlett
  2. Kjempekoselig med sånne trange smug med gamle hus! helt herlig blir det jo når været i tillegg er så fantastisk!
    Liker antrekket ditt forresten, fine klær og skoene falt jeg helt for!:o)

    SvarSlett
  3. Hei Liv!!!

    Idyll til tusen her ja..

    Nydelige detaljer inne også:=)

    Ha en fin ny uke:)

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  4. Hei
    Herlige bilder fra et hyggelig gammelt hus.
    jeg har også funnet fram gamle påskekyllinger fra min barndom...de vekker så gode minner.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  5. Sååå nydelig. Tænk at bo i et hus, som oser af nostalgi og atmosfære som dette. Man blir jo helt misundeig!

    Flotte billeder!
    Ha en fin fin kveld.

    Ina

    SvarSlett
  6. Har vært i Brevik som barn, men kan ikke huske noe. Ser ut til at jeg må ta meg en ny tur.
    Jeg husker veldig godt de gule kyllingene og føttene de har spesielt godt.

    Bente

    SvarSlett