fredag 9. mars 2012

NÅ SETTER JEG I GANG

Nå er jeg så spendt! Vi skal sette i gang å sy skinnene sammen i dag. Jeg har allerede klippet noen av dem til. Jeg hadde to store og to mindre skinn og siden det var så stor forskjell på størrelsen supplerer jeg med enda et mindre i dag. Så til sammen blir saueskinnsfellen nokså stor tror jeg. Jeg gleder meg og er som sagt veldig spendt. Dette å sy skinnfell var jo (nesten) et yrke. Ofte kunne det være karer som dro rundt på gårdene og laget "sengetepper" i ull for folket. Minst mulig av skinnet skulle gå til spille og jeg kjenner at det kan bli en utfordring for meg. Men jeg får gjøre så godt jeg kan. Dette er jo tross alt første gangen!

Dere får ha en god fredagskveld folkens!
Og mens dere sitter og ser på Nytt på Nytt og Skavlan, så sitter jeg og syr ikveld. 
Sammen med koselige folk! Så dette blir helt topp.

Vi knottes!

10 kommentarer:

  1. Hei.
    Utrolig kjekke blogg.Veldigt koseligt huset ditt..
    Flinke og kreative er du.Lykke til med sying.
    God helg.
    Elin

    SvarSlett
  2. Så spennende - gleder meg til å se resultatet!
    Ønsker deg en fin fredagskveld!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  3. Jeg tror ikke du skal bli misfornøyd om du ender opp med bittelitt mer rester enn du greier å putte i lomma, selv om det var målet for de gamle skinnfellmakerne! Har du bestemt deg for hva slags kant du vil lage? Om man lager brudekant trenger man jo mer avskårne biter og jobbe med. Så gøy å være i gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, nei. Tror det blir nærmere en søplesekk enn en liten lomme gitt...hihihi... Neida, men jeg får respekt for "yrket", det er i alle fall klart. Det blir brudekant på fellen min og jeg kommer til å bruke 5 skinn. To store nede og tre forholdsvis små oppe. Tror jammen det kan bli fiiiint selv om det er første gang!

      Slett
  4. Heldige du:)) Kos deg mens du kjenner på linken til urkvinnene.....flott å lære et skikkelig handtverk;))) Klem

    SvarSlett
  5. Lykke til!
    Du er flink! God helg!

    SvarSlett
  6. Oi, dette ser ut som et spennende prosjekt! Jeg gleder meg til å se resultatet :-)

    Takk for fin tur, forresten. Endelig har jeg fått lagt ut bildene mine. Hele turen ble et ende langt blogginnlegg, hehe.

    Marie

    SvarSlett
  7. åhh,eg håpar på eit langt og detaljert innlegg om saueskinnsfellen snart. Eg skal snart garve 3-4 skinn for hånd. Det er også ein spennande prosses. Kjem til å lage eit innlegg om det + oppsrift hvis du er interresert litt ut på våren.

    klem fra marianneleonora.blogspot.com

    SvarSlett
  8. Oioi, fem skinn - heldiggrisen! Det blir sikkert fantastisk. Jeg har sydd en skinnfell av to skinn (og deltatt på et bittelite dugnadsprosjekt til en baby) og det er bare en utrolig tilfredsstillelse å ha laget noe sånt helt selv! Sitter på fellen min i dette øyeblikk. :) Lykke til med din!

    SvarSlett