mandag 13. mai 2013

*VALDRES* m/broderi

Da slår jeg til med en av mine egne kofter igjen. Dette er en Bestemor laget til min Pappa i sin grønne ungdom. Den er ekstra fin på grunn av broderiene. De er håndbrodert og man kunne jo nesten troppet opp i denne på 17. mai! Hadde det ikke vært for den ene "knappen" som mangler da...

Koften har mønster oppe og nede og "lus" midt i mellom og går i sort/hvitt. Den er godt brukt som dere ser. Pappa har helt sikkert brukt den mye og jeg er ikke snauere jeg. Dette er en av jakkene som henger på en knagg i et av rommene i vårt hus. Lett tilgjengelig for den som skulle bli litt frossen.

Så var altså dette en Valdres!
Men med helt annerledes broderi enn på originalen. Så har vel Bestemor funnet på en kreativ løsning da. Dessuten er dette en "krysning" mellom herre- og damemodell. Eller jakke og genser. Det er jo dette som gjør Koftejaken så spennende. Så finner vi kanskje oppskriften, men så har strikkeren byttet ut farger eller endret på mønster. Eller som her, funnet et annet broderi. Slik har man jo skapt helt unike plagg! Fantastisk. Og mer fantastisk: dette kan vi gjøre i dag også. Så gøy!
_________________________________________________________________________________
*Valdres*
Oppskriften er fortsatt i salg hos Sandnes Garn. Den finner du HER.
Nummer 29 og 30.
_______________________________________________________________________________

16 kommentarer:

  1. Har og en slik kofte. Mener den heter setedalskofte.

    Else

    SvarSlett
  2. Det ser ut til å være en variant av Valdres-kofta :)
    Mvh Janne Cathrine Myhren

    SvarSlett
  3. Jeg ville kanskje foreslå at dette er en valdres kofte?

    Nydelig og forseggjort var den :-)

    SvarSlett
  4. Heisan!

    Mønsteret minner meg om Valdreskofta.

    Googlet nå .. og joda.. ser veldig likt ut.

    Klem


    SvarSlett
  5. Veldig fin kofte. Jeg kan si ikke hvofra kommer. Men jeg vil si broderi er så deilig med grønn innfatning. Jeg gleder meg til 17. mai og jeg vil se til pc til Norge og
    fryder med dere. Stor klem fra Viola.

    SvarSlett
  6. Broderiet var annerledes på originaloppskriften, men dette er "Valdres" fra Sandnes Uldvarefabrik a.s. (nå SandnesGarn) - 1966-67 kolleksjonen. Oppskriften er fortsatt i salg i heftene "Klassikere": "Tema 15 voksne" + "Tema 10 barn". Jeg har både oppskriften fra 60-tallet + heftene. Hilsen Sissel

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Sissel! For avgjørende informasjon. Da fant vi ut av det.

      Slett
  7. For et stasplagg! Jeg likte godt den grønne fargen på borden. Den ga kofta et friskt preg! Virkelig fint!
    Lykke til på jakten etter dens opphav.
    Klem Marit

    SvarSlett
  8. Denne var virkelig nydelig:)
    Flott festplagg:)
    Ha en herlig uke
    Klem Merete

    SvarSlett
  9. Kjempefin kofte! Jeg liker godt når folk ordner sin egen vri på plaggene:) Virkelig flott med den fine broderingen:)

    SvarSlett
  10. Flott kofte, igjen!
    Du har verkeleg mange flotte kofter etterkvart, og så populært? Heilt fantastisk at kofter får sånn medvind for tida. Eg har sjølv ein del oppskrifter liggande, og lagt ut litt av dei på bloggen. Ser at dei kofte-innlegga har fått mest "treff" av alle innlegg. Så det er populært over heile linja. Eg nyt bloggen din og innlegga, men er ikkje alltid inne for å kommentere. Eg er veldig begeistra!
    Ønskjer deg ein fin dag vidare! Klem frå ANE

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så moro. Dette med kofter har tydeligvis tatt litt av. Både her og der som du nevner. Kjempe gøy!
      Jeg har jo "tusen" oppskrifter her, men må jo omhyggelig sjekke hver og en. Så det tar jo litt tid. Vil ikke legge ut oppskrifter som fortsatt er i salg vet du... ;O)

      Slett
  11. Så moro, Liv, og så flink bestemoren din var! Nydelige broderier! Ja, det er det som gjør at modellene blir ulike, nemlig at de som strikker gjør den til sin, og endrer der man finner det for godt! Jeg kjenner meg godt igjen!

    Ønsker deg en flott, ny uke!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant? Det er herlig med alle variasjonene og så er det gøy å lage sin egen vri på den. Ha en fin dag, Cathrine!

      Slett
  12. Aa saa festlig. Jeg har en lignende kofte, broderiet og farvene i broderiet er annerledes. Min kjaere tante strikket den en gang i tiden til sin forlovede(min onkel) paa slutten av 50 tallet. Tante er ikke hos oss lenger. Derfor er jakken spesielt viktig for meg. Hun strikket en til seg selv ogsaa men den forsvant dessverre. Jeg har trodd jakken var fra Telemark siden hun giftet seg inn i en familie derifra. En stor gaards familie med bunader jeg aldri har sett maken til.
    Jeg setter slik pris paa disse gode norske innleggene dine!
    AG NY

    SvarSlett
  13. Åh, så flotte kofter å se :) helt nydelige! Og en kjempeflott blogg - masse fine bilder :) takk for titten

    SvarSlett