mandag 4. januar 2016

her er mitt 2015

Jeg gjør som UnderbaraClara; en liten oppsummering av året 2015 i tekst (og bilder.) 

Savnet du noe i 2015 som du vil ha i 2016?
Mer tid! Det ble nok et hektisk år i arbeidet med Koftebøken 2. Det har virkelig vært en fin reise, og jeg håper jeg ikke er ferdig med å lage bøker enda, men med flytting, og innspurt på boken samtidig, ble høsten 2015 nokså stri. Målet vårt med å flytte til ei bygd, er ikke bare å oppleve landlige omgivelser, men vi ønsker også mer tid til å nyte dette. Og ikke minst være sammen med venner og familie. Så jeg vil sette av mer tid til givende ting som å være sosial. Hurra!

Hvilke land besøkte du?
Jo mer tiden går, jo mindre får jeg lyst å reise utelands. Vi har pratet om dette med gode venner som er glad i å reise. Det finnes jo så mange spennende steder å oppleve. Men jeg syns bare det er så utrolig godt å være i Norge nå. Jeg har jo reist en del tidligere, og jeg går helt sikkert glipp av masse, men akkurat nå tiltrekkes jeg av gamle seterbygninger og overnattinger på gamle hotell i Norge. Det er hva jeg har lyst til. Finne små skjønne perler, dra dit, kose meg og samtidig lære om hvordan folk levde før i dette værbitte landet vårt. Så svaret på spørsmålet er rett og slett at jeg koser meg glugg her jeg er, og jeg besøkte ingen utland i 2015. Jeg har ingen planer om det i 2016 heller, men man skal aldri si aldri. 

Beste kjøpet?
Når jeg får slike spørsmål, kjenner jeg at jeg må skamme meg litt. Den første tanken som dukker opp i mitt hodet er jo: "Hva kjøpte jeg egentlig?" Jeg husker jo ikke. Ingenting av det jeg har kjøpt av smått og stort, har betydd mer for meg enn at jeg kan gå hen å glemme det. Det er ikke få ganger jeg har vært i byen og kommer hjem med flere poser som jeg ikke rekker å pakke ut med det samme. Når jeg endelig får tid senere på dagen, husker jeg ikke hva jeg har kjøpt! Det er en skam... Jeg trenger ingenting, og det jeg kjøper gjør meg ikke glad. Ikke så lenge i alle fall... Så her trengs litt skjerpings rett og slett! Kanskje målet i 2016 skal være å ikke kjøpe noe før jeg trenger det skikkelig. Så blir jeg kanskje litt mer glad for det da...

Gjorde noe deg virkelig glad?
Jeg kjenner stor glede over å være sammen med familien. Vi flyttet i sommer, et stykke bort fra familiene våre, og trodde vi kom til å se dem lite. Men saken er det at vi nesten aldri har sett dem så mye som i høst. Det har blitt mange turer opp og ned til byen i forbindelse med istandsettingen av huset som skal selges. Litt for mange egentlig, med tanke på at vi faktisk har flyttet og trenger å bli kjent her vi er nå. Men all tiden vi innvisterer i familien, kjenner jeg er kjærkommen og viktig for meg. Så om vi ikke skal reise såå mye att og frem i året som kommer, skal vi være mye sammen med familiene våre. Og det gjør meg glad!

Hva ønsker du å gjøre mer?
Nyte tiden jeg er tildelt. Ikke stresse rundt med høye skuldre over alt som skulle gjøres og som jeg ikke rakk å gjøre... Vet med dårlig erfaring at det er enklere å skrive dette enn å gjøre det. Men øve, øve, øve. Det må da gå an! Og så har jeg lyst å gå turer. Masse turer. Korte og raske kveldsturer, samt lengre turer i helgene. Ut i den friske naturen for å få røde bollekinn rett og slett! Det trenger jeg som for det meste jobber inne foran en skjerm hele dagen.

Hva ønsker du å gjøre mindre?
Bekymre meg. Ja, det kan gå dårlig, men tenk hvis det går bra?!!

Favorittprogram på tv?
Nå har ikke vi tv, men det finnes jo så mye på nett. I 2015 har jeg kost meg veldig med "Sommar med Ernst". Jeg har bladd meg tilbake i arkivet og har gått igjennom mange gamle episoder. Veldig moro å få være med på en prosess som strekker seg fra "falleferdig" til "oppusset". Om du også har lyst å se dette forresten, så finner du link til programmet HER. Og så skal jeg absolutt ikke glemme "Der ingen skulle tru...." Virkelig gøy at det blir laget nye episoder. Det er så utrolig inspirerende å se hvor folk kan bo. I de bratteste lier, og i de dypeste skoger, der bor det folk i vårt langstrakte land. Det er rett og slett fantastisk!

Beste boken du leste?
Jeg har skrevet flere innlegg om dette i det siste. Jeg liker aller best de gamle bøkene. Gjerne fra 40- og 50-tallet. Ikke alltid lett å identifisere seg med hovedpersonene fordi tankesett og handlingsmønster er nokså annerledes enn oss. Men det er utrolig moro å få et lite innblikk i hvordan de faktisk levde på den tiden. Og ikke minst liker jeg veldig godt at handlingen ofte er lagt til ei bygd et eller annet sted i Norge. De er til ren og skjær inspirasjon for meg, samtidig som det får meg til å slappe av. Som bøker jo skal.

Din største fremgang på jobben i 2015?
Jeg kjenner jeg blir tøffere og tøffere med tanke på å stå i prosessen med å produsere bøker. Når man gjør noe slikt for første gang, er man så usikker. Og særlig når man gir ut på eget forlag og ikke har noen på nabopulten eller innen kort rekkevidde å spørre. Heldigvis har vi knyttet til oss dyktige mennesker underveis, Sandvik & Samsøe (vårt firma) har jammen klart å lage to bøker på to år. Det er vi stolte av og glade for. Og midt i alt dette har jeg vokst. Blitt tøffere i jobben som forlegger.

Største fremgang på det private plan?
Thomas og jeg snakker mye om å lage mer god mat, og gjerne fra bunn. Jeg har, for dem som har fulgt med her på Livs Lyst lenge, stadig øvet meg på å bli en "god husmor". Med det mener jeg ikke at jeg skal løpe rundt i forkle hele dagen, vaske vinduer og alltid ha et støvfritt hjem for mann og familie. Men jeg har lyst å bli flinkere til å lage mat, og til å bake. Og jeg har rett og slett øvet på det. Og som vi alle vet; øvelse... hjelper. Trodde du jeg skulle skrive ... "gjør mester" nå? Jeg kan ikke kalle meg noen mester, men jeg har blitt flinkere! Mye flinkere om jeg ser meg godt tilbake. Vi lager mye mer mat fra bunn nå. Vi sylter og safter, og vi baker. Vi er jammen på god vei i riktig retning. Og når vi kommer opp på gården skal det bli enda mer moro. Der vil vi kunne ha økologiske grønnsaker i egen hage. Jeg har trua! Bare vi kunne rekke å komme i hus der oppe i løpet av 2016... Det er en annen historie som jeg får ta siden ;O)

Hva spanderte du mest penger på?
For å gjøre oss klar for vinter oppe på gården, måtte vi kjøpe oss et brøyteredskap. Det ble en nyere traktor. Den gamle solgte vi. Så var det den lyseblå Land Roveren sin tur. Vi måtte gå til anskaffelse av en nyere utgave som klatrer enkelt opp de bratte og svingete veiene til gården. Alle biler kommer opp dit altså, men på snøføret før vi får måket skikkelig og slikt, trengte vi en høyreist bil. Så ble det en Land Rover også jeg kan kjøre. Dette har desidert kostet oss mest dette året. Tross at vi også solgte noe. 
Finnes det noe som hadde gjort ditt år enda bedre?
Mer tid med venner og familie, mindre bekymring og enda mer tid til å være kreativ. Vi får håpe at dette ligger foran oss i 2016!

Hva fikk deg til å føle deg bra?
Jeg skal innrømme at jeg aldri har hatt så stor prestasjonsangst som da vi ga ut den første kofteboken. Jeg var så spendt på hva folk ville syns om produktet vårt. Vi hadde lagt ned så enormt mange arbeidstimer og energi, ja - oss selv, og da tilbakemeldingene begynte å komme aner dere ikke hvor glad jeg ble. Litt tøffere var jeg da Kofteboken 2 skulle ut til folket i november. Jeg var spendt da også, men jeg følte jeg hadde et liv om folk ikke skulle like den. Så kom tilbakemeldingene, og jeg kan konkludere med at det har vært utrolig moro å være en del av dette.

Hvem/hva savnet du?
Når man flytter, kan man savne de utroligste ting. Bare fordi det er kjent og kjært. Jeg kan se for meg lyskryss og bygninger i byen, og kjenne litt på at der er alt kjent. Hehe, ja - det er helt sant. Nå er vi på en ny plass, og det er bare å innse at det tar tid å etablere seg. Men vi er på vei, og først nå i 2016 ha vi landet ordentlig. Hele vår lille familie er samlet her oppe i Vest-Telemark, og nå skal vi bli kjent med både gården, naturen, serverdighetene og ikke minst menneskene her. Det siste gleder vi oss aller mest til! 

Hva ønsker du for det nye året?
Vi håper og tror at vi kommer skikkelig i gang med gården. Vi har ventet lenge, tenkt og vurdert, men nå setter vi inn støtet. Vi har ikke satt noen dato for ferdigstillelse enda, men skal jobbe på så det skjer noe hver dag der oppe. Midt i all jobbingen har vi bestemt oss for å leve. Mer og mer forstår jeg at tiden vi har tildelt er dyrebar, og jeg vil forvalte den så godt jeg makter. Og man kan bo på spennende steder og fylle tiden med fine ting, men det er til sist menneskene rundt oss som er viktige. Slik er det i alle fall for meg. Og jeg vet at i året 2016 skal jeg i alle fall være mye sammen med disse karene. 

4 kommentarer:

  1. Eg blir fylt opp av masse god følelse og inspirasjon av å lese dette,og kikke på dei herlige bildene, så mange tusen takk! Masse lykke til med 2016. Hilsen Nora <3

    SvarSlett
  2. Å så koselig å lese om det du skriver Liv, blir helt nostalgisk av det 😂 alt er så sant og riktig, og jeg gleder meg til å følge dere videre med restaureringen av gården 😀 Lykke til 👍 💜

    SvarSlett
  3. Hi Liv,
    2015 brought travel to Europe, with a week in Norway (I celebrated my birthday there, at the farm where my grandfather was born), two days in Finland, two in Sweden, a weekend in London, two days in Germany with friends and nearly a week in Paris. At home, I have worked more that usual, but have also enjoyed time with our family. I am inspired by your post and look forward to 2016, when another grandchild (a girl this time) will add to my happiness. Hope to travel some in the US this year, and will plan for another visit to Norway, maybe in another year.

    I look forward to every post from you, and will enjoy seeing the progress on the farm. Thank you for sharing your life with me.

    Linda

    SvarSlett
  4. Koselig lesning. Masse lykke til i 2016.

    SvarSlett