mandag 21. mars 2016

innvier med en overnatting

"Da var det på tide å innvie påsken på gården, 
og vi har gjort det med en overnatting!"

Det er så lenge siden vi har overnattet på gården (i campingvogna). Nokså naturlig i grunn, vi har jo et hus (leiehuset) å bo i nå. Det har liksom ikke vært behov. Men denne helga hadde vi lyst å tilbringe her oppe i bakkene, og det var en god opplevelse etter å ha rigget oss til igjen. Hele vogna måtte vaskes. Det var jo lenge siden vi hadde nattet over. Trangt og intimt er det jo også, men vi tenker at dette er gøye minner å se tilbake på. Både for liten og stor. For å våkne opp på tunet og være vitne til den fantastiske soloppgangen, kan vi leve lenge på!

Snøen er i ferd med å bli helt borte nå, og det passer meg utmerket. Jeg er superklar for å vandre på barmark nå, og jeg observerer ivrig snøsmelten for hver dag. Her foran låven er det ikke mye igjen nå. Ønsker vi oss skiferie i påsken, får vi dra lenger oppover i Telemark. Her er vi klar for sol og fugler som synger vårsanger. 

Det er så koselig å tusle rundt og pusle med naturmaterialer og litt påskepynt-forberedelser på tunet. Siden jeg ikke hadde noen blomsterbutikk tilgjengelig i går, ble det kun natur. I dag har jeg vært en liten tur innom og kjøpt løkblomster, og jeg gleder meg til å sette de sammen med det øvrige som allerede er på plass. Her er det litt fra høstens og vinterens dekor som står igjen også. 

Jeg syns jo at den naturlige pynten er noe av det vakreste. Kongler, litt høy og en avskåret topp av plommetreet. Det siste fikk vi beskåret i helga det også. 

Litt høy i kurven i skålen (gangen i låven) ble det også. Nå i helga var det på tide å sette frem vaskefat og vannkanne igjen. Det er her inne vi har utedoen vår. I låven. På det hengende bordet, laget av planker fra det gamle låvetaket, finnes fasilitetene man trenger for å holde en viss hygienisk standard ;O)

Jeg liker så godt materialene her; kurv, stål, høy, tre.... Det passer liksom så godt i dette røffe miljøet. Men det er noe som mangler; noen små "fugler". Jeg kjøpte noen for et par år siden, og de pyntet opp her inne i låven - til musene tok dem... Nå får jeg rett og slett investere i noen nye. 

Standard og dekorativ påskepynt er å plukke inn noen friske skudd av enten bjørk eller annet tilgjengelig, og feste fjær på. Jeg liker spesielt disse. De er så søte med de hvite prikkene på, og de har den sammen naturlige nyansen som kvistene selv. 

Det var en fin helg dette. Og vi var alle tre enige om at det var en koselig ting å gjøre selv om vi nå bor i samme bygda som gården er. Vi kommer til å natte over igjen. Og vi gleder oss!

Ps! I morgen kommer oppskriften på brødet jeg har baket i det siste, slik at den som vil, kan rekke å bake litt til/i påsken ;O)

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt

2 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder! Naturen gir den vakreste pynt :)
    Jeg har så lyst til å strikke koften "Akantus" i påsken. Finnes den bare i kofteboken 2, eller er det også mulig å kjøpe oppskrift på bare den koften?
    Jeg falt fullstendig for den koften, men å kjøpe både bok og garn blir litt for mye for lommeboka før påske.
    Ha en riktig fin påske! 🐣

    SvarSlett
  2. God påske til deg og dine! Jeg liker også naturlig pynt! Blir nok baking her i påsken også. Har planer om å bake brød, boller og kjeks. Jeg bruker aldri oppskrift på brød, men tar av det jeg har til mine ungers og kjærestes fortvilelse. Det betyr nemlig at de aldri får samme brød om et brød er spesielt godt.

    SvarSlett