torsdag 14. april 2016

alt for kofteboken

Dere vet det bildet jeg viste dere her for en liten stund siden? Dette, her jeg står og ser ut over de mektige fjellene fra tunet på gården. Det havnet på en tosider i Kofteboken 2. Men inspirasjonen var et bilde som litt tilfeldig ble tatt en sensommerkveld i fjor da Thomas, Lille og jeg var på gården. Jeg vil vise dere det også. Her kommer det: 


Jeg hadde på meg den samme genseren (Sørlandskofte fra Kofteboken 2), sola var i ferd med å gå ned, og vi skulle snart hjem og legge Lille. Thomas knipset litt i vei, og det ene resultatet ble dette. Når man står her oppe på traktorveien rett bak tunet, ser vi enda mer av landskapet. De høye fjellene og himmelen kommer liksom enda nærmere. Jeg syns det var så fint, og jeg tenkte at vi bare måtte ha med et slikt bilde i Kofteboken 2. Men om dere ser over de to bildene en gang til, så er det en vesentlig forskjell. Det bruker å være 5 feil man skal lete etter, dere kan se etter 2. 

Har dere sett en gang til?
For da kommer fasiten her:

Først: Vinduet på våningshuset er borte. I det virkelig liv, står det bare en hvit plate der det gamle viduet en gang stod. Snart skal denne veggen få to vinduer, og dette i midten skal lukkes igjen. Det var ikke særlig fint med en lysende hvit plate på et bilde i Kofteboken 2, så vi gikk rett og slett til det skritt å redigere det bort. Så forfengelige var vi gitt. 

Så: Den høye og vindskjeve furua er borte! Jeg spurte Thomas pent om han kunne skjære ned hele treet. Det er helt sant. For bildets skyld. Vi hadde jo pratet om å ta dette bort før eller senere, men vi hadde vel først tenkt senere. Så overbeviste jeg han om at det ville passet så fint å ta det bort nå som jeg skulle ta dette bildet til boken. Treet skygget jo for halve utsikten! Det ble han med på, og nå ligger stokken kvistet, barket og fin og skal kanskje bli låvebro!

"Alt for Norge" var det noen som sa. (Kong Olav sitt valgspråk.) 
"Alt for Kofteboken" sier nå jeg. hihihi

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

3 kommentarer:

  1. Ville med glæde sidde lidt på tunet dit, nyde den fantastiske udsigt og stilheden, mens jeg drak en kop kaffe.
    Nu er Selbu knapperne til koften bestilt:-)
    Bedste hilsener fra Danmark

    SvarSlett
  2. Så flott utsikt du har oppe på gården! Det er fint i Vest-Telemark! Jeg er født og oppvokst der, som halvt vestlending. Men har bodd på Vestlandet nesten hele mitt voksne liv. Flott bilde til kofteboken! Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
  3. Hihi, ja, alt for Kofteboken! Det ferdige bildet ble fortryllende! Gøy å se forandringen som måtte til for å få til dette bildet.

    SvarSlett