fredag 26. august 2016

bakedag før gründertreff

Bakedag før gründertreff.

Her om dagen fikk jeg være med på alt fra oppfyringen av en stor bakerovn på morgenen, til baksten kom rykende, fersk og god ut på ettermiddagen. Det var en lang og spennende prosess. I denne prosessen er det mange nyanser som teller for sluttresultatet, og jeg prøvde å lære så godt jeg kunne.

Det var litt tilfeldig at denne bakedagen falt på den samme uken som vi skal ha vårt "Landlige Gründer Treff". Men det skal sies å passe fint, for en fin landing av go´sakene ligger nå i fryseren, og vi kan servere bakerovnsbakst til spekematen på søndag! 

Dagen før hadde jeg satt en brøddeig, og jeg skulle også få steke disse i den vedfyrte bakerovenen. Ellers stod deigene på rekke og rad i dette eldhuset. Det skulle bli både grove og fine brød, baguetter og kanelsnurrer. Når man først fyrer opp i en så stor ovn, må man utnytte varmen og ressursene. Noe som fører til at hele dagen går, men så får man jo også et deilig lager å tære på i ukene fremover. 

Spennende å merke hvor mye varme en bakerovn magasinerer. Etter noen timer med oppnøring, større "bål" og så rake ut glørne og vaske, var ovnen klar for å ta i mot deigene som var nøye delt opp i like store størrelser. Man vil jo ha brødene så jevnt stekt som mulig. 

Frokostbrødene mine fikk ligge og heve her på den gamle vedkomfyren. Det var så gøy å se denne flotte Ulabranden. Jeg mener at det er akkurat en slik utgave vi har stående på gården. Den skal restaureres og jeg gleder meg så til å ta den i bruk. Da kan jeg jo bake brød i den også! Ovnen på bildet er gammel og er satt i stand av Torleif Øverland. Det var han jeg snakket med og fikk mange gode tips til bruk av vedkomfyrer for en stund tilbake. Resultatet av den praten, finner du i utgave 6 av Lev Landlig som er i salg nå. 

Mange timer i et varmt eldhus gir fristende resultat! Tror dere disse smakte godt? Her var det ikke nødvendig med pålegg kan jeg love. De gikk rykende og ferske ned på høykant. 

Når dagen var over for min del, var fortsatt ovnen varm. Da ble det stekt kanelsnurrer på ettervarmen. Og jeg har fått beskjed om at en liten ladning av disse er fraktet til location, lagt i fryser, og blir spart til gründertreffet på søndag! Så nå kjenner jeg at jeg gleder meg enda mer. 

Tusen takk for storartet og lærerik dag @maybenthe !

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # gründertreff2016 #

1 kommentar:

  1. Dear Liv,

    thats looks so great!!! Nommnommnomm. I love bread and handymade is the best. The oven is a dream but I am sure its not so easy to bake bread or other things with it.
    Best wishes und greets from germany.
    Mimi

    SvarSlett