mandag 31. oktober 2016

og så litt epler igjen

Ja, jeg holder på enda jeg. Kassene med epler fra det ene treet i hagen, er forstatt ikke tomme. Enda vi nå har laget eplekake, syltetøy og eplemos. Og vi har tørket epler. Alt i flere omganger. Det skal sies at vi tar det litt i sakte tempo da. Det skjer en del annet i livet vårt om dagen også. Heldigvis holder eplene godt, og vi rykker stadig fremover i køen. 

For nye lesere, kan jeg fortelle at jeg holder på med et lite eple-foredling-samarbeid med LivsLyst-leserne. Dere tipser, jeg prøver, tar bilder og legger ut oppskrift her på bloggen. Du finner mer informasjon HER. Og i går kveld gjorde jeg som Kjersti Eriksen tipset meg om. Lagde porsjonseplekaker:

"Jeg pleier å kjøpe små engangsformer. Lager enkel eplekakerøre og legger epler pent på toppen. Deretter puttes de i fryseren. Akkurat sånn, uten steking. På denne måten har jeg alltid varm nybakt eplekake når gjestene kommer. Strø på sukker og kanel, sett i ovnen når den slås på, så er den tint når stekingen begynner. På en time har jeg tint og ferdig stekt eplekake til gjester."

Dette var genialt på flere enn en måte. Jeg liker gode løsninger som lar seg gjøre nokså raskt, og jeg liker at kaken ikke blir så stor. Om man har lyst på en liten bit en kveld man er litt fysen, trenger man jo ikke en hel og stor kake. Da er disse porsjonsstrørrelsene helt geniale. Har man en venninne eller to på besøk, er den også super. Jeg gikk for piknik-bilder denne gangen. Den skjønne kakens størrelse inspirerte meg. For høst-piknik kan jo være så koselig! Det gjelder bare å kle seg. Gummistøvler, en kofte og et ullteppe å sitte på, så er mye gjort og du kan ha en hyggelig stund ute med god prat, noe varmt og drikke og en deilig porsjons-eplekake! Får du ikke lyst å prøve? 

OPPSKRIFT

200 g margarin/smør
200 g sukker
2 egg
200 g hvetemel
1 ts bakepulver
Litt vaniljesukker
Epler

Rør sukker og egg sammen. Smelt smøret. Kutt epler i biter. Bland alt til en røre. Hell over i engangsformer eller lignende. Frys! Stekes siden på ca 200 grader i ca 15-20 minutter. Av denne røren får du 3 små kaker. Kan for eksempel firedobles når man først er i gang. 

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 # foredling #

3 kommentarer:

  1. Så utrolig deilig det så ut! Og så smart å bruke engangsformer, det må jeg prøve ut! :-)

    Ha en fin uke! Mvh Elin fra Sukhi <3

    SvarSlett
  2. Dette fikk jeg lyst å prøve. Vi har pæretre i hagen og i år bar det masse frukt. Laget kaker på samme måte som til eplekake. Gjemmer oppskriften til neste år jeg. Tusen takk :)

    SvarSlett