tirsdag 30. mai 2017

fokus i kaoset...

Det gjelder å ha fokus på de bra tingene. I alle fall i en små-kaotisk hverdag. 

Jeg føler vi er litt der nå. Masse å gjøre. Snart innflytting. Ingenting er slik vi vil ha det - enda. Og for å være mer konkret: Plastikk på gulvet. Lister som mangler. Vinduer som ikke er ferdig restaurert. Rot og utstyr på plasser det egentlig ikke hører hjemme. Det er da jeg må ha inn noe som kan endre fokuset. Og det løser jeg så enkelt som med en blomsterbukett. Rett på hagebordet som foreløpig duger som kjøkkenbord. Med et kopphåndkle i lin som duk. For det gjelder å ha fokus på de bra tingene, istedet for å sitte og vente på at kaos-trollet skal dra en ned i søla. 

Tenk, den fantastiske sommeren er jo her! Blomster av mange slag velter bokstavelig talt ut av grøftekantene for tiden. Og når jeg er ute på en eller annen kjøretur, får jeg hele tiden lyst å stoppe for å lage vakre buketter og skynde meg hjem for å sette dem rundt i det fine og nypussede huset vårt. Men så lenge var Eva i paradis... Jeg kommer brått på at huset vårt fortsatt kun er en byggeplass. Eller ikke helt, men nesten. Vi skal snart flytte inn, men det blir i et oppussingsprosjekt. Vi har vært der før, og vi vet vi kan klare det igjen, men jeg ser frem til den fine opplevelsen det må blir når den siste listen er spikret og malt. Når vi kan si at vi er ferdige. 

Ja, så vet jeg jo at da begynner man ofte forfra igjen...

 Målet vårt er at vi ikke skal det, men den som lever får se. Det heter jo å "bygge og bo". Uttrykket er vel tuftet på erfaringer vil jeg tro. Men disse små lommene i huset, som jeg kan ta bilde av og som ser nogenlunde ferdige ut, de hjelper meg å ha fokus i byggeprosessen. Det skal jo bli fint! Det tar bare litt tid...

Så får bare kuplene ligge midt på kjøkkenbenken til elektrikeren har hengt dem opp. Så får jeg bare tåle sagmugg i vasken. Upussede vinduer. Et gapende hull i kjøkkeninnredningen som venter på en oppvaskmaskin. Jeg setter en herlig gul og frodig bukett på bordet jeg, og en fin gammel bakebolle i keramikk, tennner et lys og nyter livet for en liten stakket stund. For det hjelper meg å ha rett fokus, i en små-kaotisk hverdag. 

# den store koftejakten # kofter # kofteboken # kofteboken 2 # liv sandvik jakobsen # tørkestativ # nostalgi # landlig # livsstil # matnyttig # vårt lille land # diy # kjøkken # innredning # interiør # interior # jordbruk # ølologisk # strikk # strikking # reportasjer # gamle lamper #

5 kommentarer:

  1. Jeg er så enig. Med restaurering av hus og lignende store prosjekter er det så viktig å glede seg over alt som er ferdig og glemme litt at ikke alt er perfekt. Likevel vil jeg si at til tross for de kaotiske tilstandene du nevner, viser alle bildene dine bare idyll, og jeg har mange ganger forundret meg over hvordan dere klarer å holde det så ryddig og fint midt oppi oppussingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig koselig å lese dette, Åse Marit.
      Tusen takk!
      For det er virklelig kaos i perioder, og mye vil gjenstå, men vi stålsetter oss for å flytte inn i midlertidige omgivelser. Stuen skal vi blant annet ha i det rosa rommet. Det blir trangt, men samme å! Vi er klare for "hybel-tilværelse" i vårt eget hjem til de andre stuene blir ferdig.

      Slett
  2. But the result will be great. I think your project is admirable and I love ist.I wish you the best for your task.
    Hugs - Margit

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Margit!
      Soon, soon ready to move in!!

      Slett
  3. ÅH, hvor fint, det er allerede.
    Nyder dine billeder fra jeres fantastiske sted.
    Godt, at du nyder det midt i alle anstrengelserne.
    Bedste hilsener
    Anne

    SvarSlett