tirsdag 23. januar 2018

her har du historien

Vil du høre hvordan det henger sammen at jeg designet Lev Landlig-luen?
Her har du historien:

Dere som har fulgt med meg lenge, har nok fått med dere blant annet dette innlegget: "Dilla på luer av restegarn". Det var slik det begynte. Jeg lekte meg med et flettemønster for meg selv, strikket luer i forskjellige størrelser og ikke minst forskjellige type garn. Jeg brukte jo restene, som blir mange for den som er glad i å strikke. Det ble den ene luen etter den andre, og jeg la det ut her på Livs Lyst. For å dele denne lille gleden jeg hadde med dere. Slik jeg har gjort så mange ganger gjennom årene som blogger. 


Så kom spørsmålene: Hadde jeg oppskrift til luen?

Nei... Jeg lekte meg jo bare. Det ble mange spørsmål. Mange kommentarer her på bloggen, men også på Facebook og ikke minst fikk jeg mailer. "Denne luen... Har du oppskrift?" Jeg tenkte jeg skulle gjøre noe med det. Skrive den ned og siden legge den ut. Men tiden gikk og det var så mange andre ting som også skulle gjøres...

Så kom spørsmålet fra livsstilsmagasinet Lev Landlig. Kunne vi tenke oss å lage en lue som passet til Lev Landlig-vottene Lene Holme Samsøe og jeg hadde laget til dem for en stund tilbake? Ja, det ville vi, men hva skulle vi lage denne gangen? Kofteboken-teamet (altså Lene og Liv) er kanskje mest kjent for mønsterstrikk, men siden både LL-vottene og LL-koftene hadde mye mønster, ville det kanskje være godt med noe mer nøytralt denne gangen? Det var da jeg kom på lue-prosjektet mitt som hadde blitt liggende. Skulle vi ikke like gjerne bruke det?

Jeg satte i gang med å skrible ned hva jeg hadde gjort da jeg strikket luen. Lene renskrev. 


Så skaffet vi oss teststrikker, og jeg strikket en hel haug selv. For nå skulle vi ta bilder. Fine vinterbilder av restegarn-luen min som nå hadde blitt oppgradert til Lev Landlig-lue! 

Jeg hadde på mine restegarn-luer brukt dusker jeg hadde liggende, og denne gangen syns jeg også det hadde vært moro å "duske" det litt til. Men hva slags dusker skulle vi bruke? Jeg klarer jo ikke å kjøpe dusker fra bur-dyr og disse syntetiske duskene er jo i teorien laget av plastikk. Æh... Da var det vi kom på: "Hva med Telespinn? Kunne de lage dusker av saue- eller geiteskinn?" De jobber jo med pels og garn hele tiden, kanskje hadde de noen rester vi kunne lage dusker av? Spørsmålet ble sendt over og det ble rask respons. Det ville de være med på. De satte i gang produksjonen og snart kunne fine gaveesker med spelsaueskinns-dusker selges via nettbutikken. 

Restegarnluen, eller nå Lev Landlig-luen var komplett! 

Medvirkende i denne historien: 
Utgiver: Lev Landlig
Design: Liv Sandvik Jakobsen 
Oppskrift: Lene Holme Samsøe
Teststrikker: Lisbeth Farmen Aabø og Liv Sandvik Jakobsen
Modell: Anna Maksymiak
Foto: Liv Sandvik Jakobsen 
Garn: Sandnes Garn og Telespinn
Dusker: Telespinn

Instagram: Mange er allerede i gang eller har strikket ferdig luen, og de har lagt den ut med emneknaggen #levlandliglue og #livslyst på instagram. Gjør det gjerne du også, så får vi se!

# den store koftejakten # kofter # kofteboken # kofteboken 2 # liv sandvik jakobsen # tørkestativ # nostalgi # landlig # livsstil # matnyttig # vårt lille land # diy # kjøkken # innredning # interiør # interior # jordbruk # ølologisk # strikk # strikking # reportasjer # gamle lamper # blomster # flora # reportasjer # landliv # kortreist # moderne husmannsliv #levlandliglue #

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar